خبرگزاری کار ایران

آسیب به رباط مچ پا

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۳۳۷

رباط ‌های مچ پا نوارهای بافتی محکمی هستند که استخوان ‌های مچ پا را به استخوان ‌های ساق پا متصل می‌کنند. رباط ‌های مچ پا مانند طناب ‌هایی هستند که استخوان‌ های مچ پا را به استخوان‌ های ساق پا متصل می کنند. این رباط ها مفصل مچ پا را ثابت نگه می دارند و از پیچ خوردن، تا شدن یا جمع شدن مچ پا جلوگیری می کنند. رباط مچ پا ممکن است بیش از حد کشیده شده و یا پاره شود که به آن رگ به رگ شدن می گویند. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا یک آسیب بسیار شایع است که می تواند جزئی یا شدید باشد.

وظایف رباط مچ پا

رباط های مچ پا چندین وظیفه مهم دارند. این رباط ها:

  • شوک ناشی از برخورد پا بر روی سطوح را جذب می کنند.
  • استخوان های کف پا را به ساق پا متصل می کنند.
  • استخوان ها را در محل خود ثابت نگه می دارند.
  • از پیچ خوردن، تا شدن یا جمع شدن مچ پا جلوگیری می کنند.
  • مفصل مچ پا (که از استخوان های ساق پا و تالوس تشکیل شده است) را ثابت نگه می دارند.
  • از حرکت مچ پا در جهت های نادرست یا غیر طبیعی جلوگیری می کنند.

آسیب به رباط های مچ پا

آسیب به رباط های مچ پا ممکن است به دلیل حرکت در جهت های نادرست، کشش بیش از حد و یا پارگی رباط ها اتفاق بیفتد. آسیب رباط، رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی نیز نامیده می شود. همانطور که قبل تر نیز گفته شد، رگ به رگ شدن مچ پا یک آسیب بسیار شایع است. این اتفاق ممکن است برای همه ی افراد در هر سن و هر سطح سلامتی رخ بدهد. رگ به رگ شدن معمولا در زمان پیچ خوردن مچ پا اتفاق می افتد.

انواع پیچ خوردگی مچ پا

مهم ترین پیچ خوردگی های مچ پا عبارتند از:

1_ پیچ خوردگی داخلی مچ پا

این نوع پیچ خوردگی زمانی رخ می دهد که مچ پا به سمت داخل می چرخد ​​و باعث آسیب به رباط های جانبی می شود. این نوع پیچ خوردگی، شایع ترین پیچ خوردگی مچ پا است. زیرا رباط های جانبی ضعیف تر از سایر رباط های مچ پا هستند. درمان درد مچ پا بر اثر ضربه باعث میشود دوره ترمیم آسیب شما با آرامش بیشتری سپری شود.

2_ پیچ خوردگی خارجی مچ پا

این اتفاق زمانی رخ می دهد که مچ پا به سمت بیرون می چرخد ​​و باعث آسیب به رباط های داخلی مچ پا می شود. این نوع پیچ خوردگی شایع نیست، اما می تواند هنگام دویدن یا پریدن (به خصوص بر روی سطوح ناهموار) رخ دهد.

3_ پیچ خوردگی بالای مچ پا

در این نوع پیچ خوردگی، رباط های سیندسموتیک آسیب می بینند. این اتفاق معمولا در ورزشکاران رقابتی که دچار ضربات محکم مچ پا یا پیچ خوردگی شدید می شوند، رخ می دهد و در بازیکنان فوتبال آمریکایی، بسکتبال، هاکی، فوتبال و اسکی شایع تر است.

علائم پیچ خوردگی مچ پا چیست؟

علائم پیچ خوردگی یا آسیب به رباط مچ پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کبودی
  • احساس شل و ول شدن مچ پا
  • درد در پهلو یا جلوی مچ پا
  • صدای تق مانند یا صدای در رفتگی
  • تورم در اطراف مفصل مچ پا
  • عدم توانایی تحمل وزن بر روی مچ پا
  • ضعیف شدن مفصل مچ پا

آیا پیچ خوردگی مچ پا نیاز به اقدامات پزشکی دارد؟

بیشتر پیچ خوردگی های مچ پا جزئی هستند، اما می توانند شدید نیز باشند. اگر دچار پیچ خوردگی جزئی یا شدید مچ پا شده اید و یا مچ پایتان به طور مکرر دچار پیچ خوردگی می شود، باید به پزشک مراجعه کنید. پیچ خوردگی می تواند باعث ضعیف شدن مچ پای شما شود و احتمال آسیب دیدن مجدد آن را افزایش و همچنین منجر به دردهای دائمی شود.

آسیب به رباط مچ پا

پزشک چگونه می تواند آسیب به رباط مچ پا را تشخیص دهد؟

اگر فکر می کنید مچ پایتان دچار پیچ خوردگی شده است، پزشک ممکن است:

  • سوالاتی در مورد علائم شما و زمان شروع آن ها بپرسد.
  • یک معاینه فیزیکی انجام دهد که شامل نگاه کردن به مچ پای آسیب دیده، بررسی حرکات آن و مقایسه آن با مچ پای دیگر است.
  • برای رد احتمال شکستگی استخوان و یا مشکلات دیگر، عکسبرداری با اشعه ایکس را درخواست بدهد.
  • چنانچه درد شما بهبود پیدا نکرد، پزشک ممکن است آزمایشات تصویربرداری دیگری (مثل MRI) را برای عکسبرداری از رباط ‌های مچ پا تجویز کند.

پیچ خوردگی های مچ پا چگونه طبقه بندی می شوند؟

پزشک بعد از معاینه، میزان آسیب مچ پای شما را با توجه به شدت آن و علائمی که دارید، ارزیابی می کند:

درجه 1

در این حالت، آسیب رباط مچ پا، یک پیچ خوردگی جزئی است. این بدان معنی است که رباط مچ پای شما بیش از حد کشیده شده یا فقط کمی پاره شده است. در کشیدگی درجه 1 مچ پا، کمی درد، تورم و احتمالا کبودی ایجاد می شود. اما همچنان می‌توانید وزن خود را بر روی پای آسیب ‌دیده بیاندازید و مچ پایتان را خم کنید و بچرخانید.

درجه 2

پیچ خوردگی درجه 2 مچ پا در واقع پارگی متوسط رباط می باشد و علائم آن شامل کبودی، ورم کردن و کمی درد است. در آسیب درجه 2، به سختی می توانید وزن خود را بر روی پایتان بیاندازید. همچنین ممکن است در خم کردن یا چرخاندن مچ پا نیز مشکل داشته باشید.

درجه 3

آسیب درجه 3 شامل پارگی کامل رباط مچ پا می باشد. در این سطح از آسیب، کبودی، تورم و درد شدید ایجاد می شود. همچنین نمی توانید وزن خود را بر روی پای آسیب دیده بیاندازید و مچ پایتان را خم کنید یا بچرخانید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز