خبرگزاری کار ایران

لوله کاروگیت، کاربرد و قیمت آن

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۷۰۴

قیمت و فروش انواع لوله کاروگیت فاضلابی جهت انتقال پساب به تصفیه‌خانه‌ها

مقدمه

لوله‌های کاروگیت، لوله‌های دو جداره‌ای هستند که از مواد اولیه گوناگونی مانند پلی اتیلن، آهن، فولاد، پلی‌وینیل کلراید با چگالی بالا ساخته شده‌اند که به‌طورگسترده در امر انتقال پساب به تصفیه‌خانه‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

لوله کاروگیت چیست؟ و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

لوله کاروگیت یکی از انواع لوله‌های دوجداره که دارای سطح خارجی اسپیرال (فنری یا مارپیچی) و سطح داخلی یکپارچه و صیقلی است. این لوله‌ها دارای دو جداره، یکی بیرونی با شکل ظاهری موج‌دار و یا حلقه‌حلقه و یکی لایه درونی که دارای سطحی صاف است و به‌منظور عبور سیالات با ماهیت‌های فاضلابی، اسیدی، قلیایی و پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله کاروگیت به‌طور معمول از جنس پلی‌پروپیلن با چگالی بالا(HDPE) ساخته می‌شود و به لوله پلی‌اتیلن فاضلابی، لوله شیاردار و لوله آکاردئونی نیز معروف است.

هدف از تولید لوله کاروگیت افزایش مقاومت مکانیکی، استاتیکی و سفتی حلقوی (Ring Stiffness) و کاهش زبری نسبی درون لوله فاضلاب است. با توجه به اینکه جریان فاضلاب حاوی مواد جامد است، کاهش زبری نسبی لوله کاروگیت باعث کاهش رسوب‌گذاری جریان فاضلاب می‌شود و این امر خود به کاهش خطر گرفتگی و کاهش هزینه‌های نگهداری شبکه جمع‌آوری فاضلاب کمک می‌کند.

لوله کاروگیت فاضلابی که به آن لوله‌ی پلی اتیلن دو جداره نیز گفته می‌شود، با  داشتن دو دیواره باعث می‌شود مایعات با فشار کنترل شده از آن عبور کنند.

این به این معنی است که لوله‌های کاروگیت مورد استفاده در فاضلاب دارای مقاومت بالا هستند و می‌توانند فشار بسیار زیاد زیر زمین را تحمل کنند.

به‌طورکلی این لوله‌ها مقاومت و دوام بیشتری نسبت به لوله‌های دیگر دارند. این نوع از لوله به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد، ساختار خاص، مقاومت بالا و انعطاف‌پذیری، به‌طورگسترده‌ای در بسیاری از صنایع و برنامه‌ریزی‌های شهری برای کاربردهای مختلف از جمله تخلیه آب، زیر پل‌ها، حمل مواد اسیدی و قلیایی، لوله‌های فاضلاب، پساب‌های صنعتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما کاربرد اصلی این لوله‌ها در تمام دنیا و هم‌چنین در ایران استفاده در لوله‌های فاضلاب است. بنابراین به این لوله‌ها لوله فاضلاب نیز گفته می‌شود.

ویژگی دو جداره بودن این لوله‌ها باعث مقاومت بالای این لوله‌ها شده است. دیواره خارجی این لوله دارای برجستگی‌ها و شیارهایی است که به موازات یکدیگر روی سطح آن قرار دارند.

برجستگی‌ها و شیارها از الگویی پیروی می‌کنند که عمود بر خط میانی لوله است. دیواره داخلی آن حالت صاف و صیقلی و بدون شیار دارد. ساختار لوله کاروگیت به مایعات اجازه می‌دهد تا به‌راحتی و بدون فشار از آن عبور کنند و بنابراین در این زمینه بسیار مفید است.

میزان موج‌دار بودن این لوله‌ها با توجه به ارتفاع برجستگی‌های یک لوله کاروگیت تعیین می‌شود. هر چه عدد بالاتر باشد انعطاف‌پذیری بیشتر است. یکی از عوامل مهم در انتخاب لوله‌های کاروگیت برای پروژه‌های مختلف، انعطاف‌پذیری است.

برجستگی‌ها و شیارهای دیواره خارجی لوله مقاومت لوله را در برابر فشار زیاد و تنش افزایش می‌دهد.

لوله کاروگیت پرکاربردترین لوله جهت جمع‌آوری و انتقال فاضلاب در جهان است.

استاندارد جهانی بر تولید لوله با مقاومت مکانیکی بین 16 تا 5/31 کیلونیوتن بر مترمربع تاکید می‌کند. تنها لوله مورد تایید  استاندارد ایران برای مصارف فاضلابی لوله  5/31 کیلونیوتن است.

لوله کاروگیت، کاربرد و قیمت آن

نصب و اجرای انواع لوله کاروگیتی فاضلاب جهت انتقال پساب

لوله‌های کاروگیت می‌توانند هم از فولاد و هم از پلاستیک‌هایی مانند پلی اتیلن ساخته شوند. اما از آنجا که لوله‌های پلی اتیلن در مقایسه با دیگر مواد اولیه برای ساخت لوله کاروگیت، دارای مزایای زیادی هستند، این نوع لوله‌ها با اختلاف بسیار زیاد، بیشترین استفاده و کاربرد را دارند.

کاربرد لوله کاروگیت در انتقال پساب به تصفیه‌خانه‌ها:

لوله‌های کاروگیت در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود. از لوله‌های کاروگیت سایز کوچک به‌عنوان لوله تخلیه برای انتقال رواناب از ناودان و لوله‌های سایز بزرگ‌تر برای تخلیه طوفان و آب‌ریز تولید و استفاده می‌شوند.

ویژگی دیگر این نوع لوله‌ها این است که می‌توان آن را روکش کرد، مانند: لوله کاروگیت PVC که دارای روکشی از جنس الیاف است اما نوع غیرپوشیده این لوله کاربرد بیشتری دارد. این نوع لوله دارای مشخصات بسیار ویژه‌ای از جمله انعطاف‌پذیری، دوام و مقاومت، قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه  و سبک بودن و سهولت حمل آن است.

ویژگی‌های لوله کاروگیت فاضلابی:

  • مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا در مقایسه با سایر لوله‌ها، به‌ویژه لوله‌های پلاستیکی.
  • دوام بسیار بالا با طول عمر 50  تا 100 سال.
  • دیواره داخلی این لوله‌ها صاف و صیقلی و بدون شیار است. بنابراین مایعات به‌راحتی از آن عبور می‌کنند. این ویژگی امکان استفاده از لوله‌های با قطر کم در پروژه‌های لوله‌کشی را فراهم می‌کند. بنابراین باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های پروژه می‌شود. این صافی هم‌چنین اصطکاک را به کمترین حد خود می‌رساند و رسوبی در لوله باقی نمی‌گذارد و بازده انتقال آب را افزایش می‌دهد.
  • انعطاف‌پذیری، سرعت نصب بسیار بالا و حمل آسان و سبک این لوله‌ها
  • این لوله‌ها را می‌توان در اندازه‌ها و قطرهای بزرگ تولید کرد.
  • هزینه مناسب تولید و تولید و قابل بازیافت بودن
  • این لوله‌ها ارزش غذایی ندارند و مورد حمله حیوانات و میکروارگانیسم‌ها قرار نمی‌گیرند، بنابراین احتمال پوسیدگی، ترک خوردن و خراب شدن آن‌ها کمتر است.

لوله کاروگیت، کاربرد و قیمت آن

قیمت و خرید لوله فاضلابی کاروگیت با داشتن خصوصیاتی اعم از مقاومت بالا، ساختار خاص و انعطاف‌پذیر

انواع سایزبندی لوله کاروگیتی فاضلاب:

لوله‌های کاروگیت فاضلابی باید با استاندارد DIN16961-2 (مربوط به کنترل و میزان مقاومت حلقوی لوله) و EN13476  (مشخصات کیفیت محصول) مطابقت داشته باشد. 

لوله‌های کاروگیتی از سایز 4 اینچ شروع شده و تا سایز 3500 میلی‌متر  (معادل دهنه 5/3 متر) تولید می‌شوند. 

  • لوله کاروگیتی فاضلاب با قطر داخلی 110 میلی‌متر با نام لوله کاروگیت 110 شناخته شده است و در کشورهایی مانند ترکمنستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوله کاروگیت پلی اتیلنی با قطر داخلی 152 میلی‌متر با نام لوله کاروگیت 125 معروف بوده و در برخی از کارخانه‌ها با نام لوله کاروگیت 5 اینچی شناخته می‌شود.
  • لوله فاضلاب پلی اتیلن با قطر 160میلی‌متر  معادل سایز ۱۶ سانتی‌متر یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌های کاروگیت است که دارای مقاومت حلقوی 8 یا 16 در وزن 5/31 یا 64 تن قابل تولید است. این نوع لوله به‌صورت کوپلر سرخود تولید و روانه بازار می‌شود. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت لوله‌های کاروگیت:

  1. میزان خلوص مواد اولیه ( قیمت لوله کاروگیت sn4 , sn8 متفاوت است که اولی 5/31 کیلونیوتن و دومی 16 کیلو نیوتن است که با توجه به وزن لوله قیمت متفاوت دارند)
  2. مقدار خاکی که قرار است تحمل کند
  3. وزن هر متر لوله
  4. درصد مواد پلی‌اتیلن استفاده شده در تولید لوله
  5. متراژ لوله

گروه صنعتی مهندسی لوله‌شاپ طراح و تولیدکننده انواع لوله کاروگیتی فاضلابی با به‌کارگیری دانش روز و مهندسین متخصص، آمادگی ارائه خدمات مشاوره،طراحی و تولید لوله‌های کاروگیت را دارد. برای اطلاعات بیشتر به سایت گروه صنعتی لوله‌شاپ مراجعه نمایید.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز