خبرگزاری کار ایران

از عصب کشی دندان تا ایمپلنت؛ مراحل و هزینه‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۳۱۰

عصب کشی، لمینت و ایمپلنت یادآور تصاویر مشابهی برای افراد، اعم از بیمار و سالم است: نوبت‌ها و انتظارات طولانی، جلسات متعدد با دندانپزشک، آمپول‌های ترسناک بی‌حسی، درد و البته هزینه‌هایی که بعضا از خود روند درمان ناگوار‌تر هستند!

همه ما آنقدر به این موارد فکر می‌کنیم که به کلی از یاد می‌بریم عصب کشی دندان و مراحل بعد از آن می‌تواند دندان‌ها را نجات داده، و عمر دوباره‌ای به دندان‌های طبیعی ما (که هیچ‌چیز جایشان را نمی‌گیرد) بدهد.

اگر با روند عصب کشی دندان و هزینه درمان‌های بعدی آن مانند قیمت ایمپلنت دندان و قیمت لمینت دندان آشنا باشید، و یک کلینیک دندانپزشکی ایده آل را هم پیدا کنید، دیگر لازم نیست رسیدگی به دندان‌هایتان را بیشتر از این عقب بیندازید.

دلایل درد دندان

کافی است کمی به رفتار اطرافیان یا حتی خودتان دقت کنید تا متوجه شوید تعداد کسانی که سالانه برای چک‌آپ دندان‌های خود به متخصص مراجعه می‌کنند، آنقدرها هم زیاد نیست. به همین خاطر است که بیشتر ما با دندان دردهای شدید ناگهان به خودمان می‌آییم، و به دنبال روش‌های درمان می‌گردیم.

دندان یک بخش مرکزی به نام پالپ، یک بخش بیرونی به نام عاج، و یک بخش بیرونی‌تر به نام مینا دارد. دندان دردهایی که ما را آزار می‌دهد و نگران می‌کند، مربوط به پالپ و التهاب آن می‌شود. اما آیا در چنین شرایطی باید یکراست سراغ عصب کشی دندان برویم؟

پاسخ این سوال به علت درد بستگی دارد. مهمترین دلایل درد دندان اینها هستند:

پوسیدگی دندان

رایج‌ترین دلیل درد پوسیدگی دندان است. بسته به گستردگی این مشکل، درمان از ترمیم‌های سطحی تا عصب کشی و درمان کانال ریشه متغیر خواهد بود. پس از این مراحل هم باید دندان را با مواد ترمیم‌کننده پر و یا آن را روکش کرد.

آبسه دندان

اگر به دندان پوسیده رسیدگی نکنید، باید منتظر آبسه کردن آن باشید که نوعی عفونت در نزدیکی یا درون پالپ دندان است. درد آبسه ثابت و شدید و همراه با احساس فشار و ورم لثه است. برای رفع این درد می‌توان از داروهای مسکن استفاده کرد، اما مراجعه به دندانپزشک قطعا گزینه بهتری است.

شکستگی دندان

اگر دندان‌تان شکسته باشد، مطمئنا دلیل درد را می‌دانید! این وضعیت درد تیز و شدیدی دارد، و همواره فرد را آزار می‌دهد. این مشکل لزوما به عصب کشی دندان احتیاجی ندارد؛ اما باید در اسرع وقت به متخصص برای درمان آن مراجعه کرد.

عفونت یا التهاب لثه

اگر به موقع به داد عفونت لثه نرسید (با داروی آنتی بیوتیکی که متخصص تجویز می‌کند)، بعدا با التهاب لثه مواجه خواهید شد که یک بیماری جدی است. التهاب لثه با تمیز کردن عمیق ریشه دندان، لکه برداری و بعضا حتی جراحی درمان می‌شود؛ اما به عصب‌کشی نیازی ندارد.

تحلیل لثه

این اتفاق باعث نمایان شدن ریشه دندان و ایجاد درد در آن می‌شود. این عارضه دلایل زیاد و درمان‌های مختلفی از جمله جراحی و جرم‌گیری دارد. بنابراین، احتیاجی نیست نگران عصب کشی یا هزینه ایمپلنت و لمینت باشید.

البته دندان درد دلایل دیگری هم می‌تواند داشته باشد، از جمله:

  • تحلیل استخوان
  • ترک در ریشه
  • دندان‌قروچه
  • سینوزیت

آیا تنها راه رهایی از درد دندان عفونی کشیدن است؟

بین تمام دلایل دندان درد، عفونت یکی از نگران‌کننده‌ترین سناریوها برای فرد بیمار است. داستان‌های دردآور و ترسناک پیرامون این عارضه آنقدر زیاد است که برخی تصور می‌کنند هیچ راهی به جز کشیدن و خداحافظی با دندان‌شان وجود دارد. آیا واقعا همین طور است؟ اجازه دهید پاسخ را با هم بررسی کنیم.

عفونت ریشه دندان به چند دلیل می‌تواند اتفاق بیفتد:

  • به موقع درمان نشدن پالپ دندان
  • عدم رسیدگی و درمان دندان پوسیده
  • برخورد ضربه‌های محکم به دندان (مثلا حین ورزش)
  • و البته اشتباه پر شدن دندان به دست دندانپزشک بی‌تجربه

درمان این عارضه، بسته به وضعیت دندان، در چندمرحله انجام می‌شود. متخصص ابتدا باید وضعیت دندان را مشخص کند تا ببیند آسیب از چه نوعی است، چقدر خطرناک است، و روند پیشروی آن چقدر سریع یا آهسته است.

اما در حالت کلی، روند کلی درمان این مشکل شامل از بین بردن پوسیدگی در صورت وجود، عصب کشی دندان، برداشتن پالپ از کانال ریشه (البته اگر پالپ دلیل التهاب باشد)، پاکسازی کانال‌ها، بستن حفره پوسیدگی با کامپوزیت موقت، و پس از چند هفته پر کردن دائمی دندان می‌شود.

اگر به موقع دست به کار شوید، همین مراحل و بعضا درمان‌های ساده‌تری در انتظار شماست. اما متاسفانه گاهی باید دندان را کشید، مثلا زمانی که:

  • پیش از آنکه التهاب و عفونت کاملا از بین نرفته است، دندان توسط مواد کامپوزیتی به طور دائمی پر شود.
  • زمانی که بیش از حد به عفونت بی‌اعتنایی می‌شود، و فرد بسیار دیر به دندانپزشک مراجعه می‌کند.

از عصب کشی دندان تا ایمپلنت؛ مراحل و هزینه‌ها

عصب کشی دندان چیست؟

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، عصب کشی دندان بخش مهمی از روند درمان دندان‌های پوسیده و یا عفونی است. اینجا قصد داریم با این درمان رایج و البته هزینه عصب کشی دندان آشنا شویم.

عصب کشی دندان یا درمان مجرای ریشه (root canal therapy) یک درمان دندانپزشکی است، که برای درمان عفونت هسته دندان انجام می‌شود.

سه بخش دندان، پالپ، عاج و مینا را به یاد دارید؟ پالپ، هسته و تنها بخش زنده دندان است. این بخش پر است از گیرنده‌های عصبی و رگ‌هایی که دندان را زنده نگه داشته و آن را تغذیه می‌کند. هنگامی که پالپ عفونت می‌کند، باید آن را تخلیه، پاکسازی و با مواد مخصوص پر کرد. اینکار همان عصب کشی است.

زمانی که به دلیل شکستن دندان، پوسیدگی عمیق درمان‌نشده یا نشت پرکردگی قدیمی آسیب پالپ برگشت‌ناپذیر باشد، این درمان تنها گزینه‌ای است که برای فرد بیمار باقی می‌ماند. البته اگر عصب کشی دندان هم به موقع انجام نشود، ممکن است تنها چاره کشیدن دندان باشد.

مراحل عصب کشی

برای درمان کانال ریشه، پس از بی‌حس کردن دندان به ترتیب مراحل زیر انجام می‌شود:

  1. ابتدا سوراخی در تاج دندان ایجاد می‌شود تا بتوان به پالپ دسترسی پیدا کرد.
  2. کل محفظه پالپ با استفاده از ابزارهای مخصوص دندانپزشکی مانند دریل و فایل تخلیه می‌شود.
  3. پس از اینکه هسته دندان کاملا پاکسازی شد، باید آن را با مواد مخصوص پر کرد. دندانپزشک پالپ را به دقت پر کرده، و دندان را خوب مهر و موم می‌کند تا باکتری‌ها نتوانند به آن نفوذ کنند.
  4. در مرحله آخر دندان روکش می‌شود. روکش مانند یک کلاه کوچک برای دندان است و به عنوان یک تاج مصنوعی عمل می‌کند. روکش کاملا دندان را احاطه می‌کند تا فشارهای وارده به دندان نتواند به آن آسیب بزند، و مثلا آن را بشکند.

قیمت عصب کشی

گذشته از نوع مواد پرکننده (کامپوزیت هم‌رنگ دندان و یا آمالگام فلزی) هزینه عصب کشی دندان بستگی زیادی به شماره دندان و وضعیت پوسیدگی آن دارد. برای مثال، هزینه عصب کشی دندان‌های عقبی برای تمام کانال‌ها بیشتر از قیمت عصب کشی یک کانال دندان‌های جلویی است.

پایه هزینه عصب کشی دندان را می‌توان حدود 1 تا 1.5 میلیون تومان در نظر گرفت. البته اگر دندان به قدری از دست رفته باشد که با پر کردن نتوان آن را دوباره به دندانی قابل استفاده تبدیل کرد، باید هزینه روکش کردن را هم در نظر داشته باشید.

آیا میتوان دندان لمینت شده را عصب کشی کرد؟

چندسالی است که لمینت برای ایجاد طرح لبخند به شدت محبوب شده. علت این موضوع را می‌توان در مناسب بودن قیمت لمینت دندان (حداقل نسبت به درمان‌های اساسی‌تر) و ساده و سریع بودن آن جستجو کرد. به همین خاطر افراد زیادی مایل‌اند بدانند که آیا می‌توان دندان لمینت‌شده را عصب کشی کرد یا خیر.

اگر اهل مشورت با دندانپزشک‌تان باشید، حتما می‌دانید که متخصص زمانی لمینت را "برای دندان‌های جلویی" به شما پیشنهاد می‌کند که دندان‌ها سالم بوده و در معرض پوسیدگی نباشند. با این حال، اگر پس از لمینت در یکی از دندان‌ها احساس درد داشته باشیم تکلیف چه می‌شود؟

اگر پس از معاینه مشخص شود که دندان جلویی واقعا به عصب کشی نیاز دارد، احتیاجی به برداشتن لمینت نخواهد بود. چون دندانپزشک می‌تواند دندان را از پشت سوراخ، و از این راه به ریشه دندان دسترسی پیدا کند. به این ترتیب هزینه لمینت دندان هم هدر نمی‌رود.

از عصب کشی دندان تا ایمپلنت؛ مراحل و هزینه‌ها

ایمپلنت یا کاشت دندان چیست؟

درباره مراحل و هزینه عصب کشی دندان صحبت کردیم، و چندباری به این موضوع اشاره کردیم که گاهی کشیدن دندان تنها راه چاره است. در چنین وضعیتی، کمتر کسی به زندگی با جای خالی دندان خود رضایت داده و سراغ ایمپلنت دندان می‌رود.

ایمپلنت میله باریکی از جنس تیتانیوم خالص یا آلیاژ آلومینیوم است که درون استخوان فک قرار می‌گیرد. این میله در واقع جایگزین ریشه دندان می‌شود، و پایه‌ای قوی را برای دندان ثابت یا متحرک شامل تاج، پل و پروتز دندان فراهم می‌کند.

طبق صحبت متخصصان دندانپزشک، در صورتی که استخوان فک بیمار قدرت نگه داشتن آن را داشته باشد، ایمپلنت دندان بهترین جایگزین برای دندان(های) از دست رفته است. در ادامه مراحل و قیمت ایمپلنت دندان را با جزئیات بیشتری بررسی کرده‌ایم.

مراحل ایمپلنت

ایمپلنت چند روش دارد. در رایج‌ترین روش، ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفته و سپس روکش دندان روی آن قرار می‌گیرد. در روش‌های دیگر ایمپلنت در قسمت استخوان و زیر لثه، یا بین بافت لثه و استخوان قرار داده می‌شود.

البته روش‌های کمتر رایج دیگری مانند ایمپلنت فوری، ایمپلنت دندان مینی، ایمپلنت میکرو و ایمپلنت زیگوماتیک هم وجود دارند. در ادامه مراحل ایمپلنت رایج‌ترین روش را می‌بینید.

  1. ابتدا در کلینیک تصاویری سه‌بعدی از دندان و فک تهیه می‌شود. در واقع مرحله اول تماما حول آماده‌سازی برای کاشت دندان، تهیه تصاویر، بررسی سوابق پزشکی و ... می‌چرخد.
  2. مرحله بعد شامل جراحی و کاشت دندان می‌شود. به این صورت که جراح در بخش مدنظر برای باز کردن لثه و مشاهده استخوان سوراخی ایجاد می‌کند. این سوراخ تا استخوان و محل قرارگیری قطعه حفر شده، و ایمپلت در آن قرار می‌گیرد.
  3. حالا باید منتظر رشد استخوان‌ها بود تا استخوان فک با سطح ایمپلنت دندانی متحد شود. این فرآیند چندماه طول می‌کشد. در پایان این مرحله پایه‌ای کاملا محکم برای دندان مصنوعی جدید ایجاد شده که مانند ریشه دندان قدیمی عمل خواهد کرد.
  4. قرار دادن پروتز و سرتاج و بستن بافت لثه آخرین مرحله است، که پس از گذاشتن ایمپلنت و فرآیند چندماهه ترمیم استخوان انجام می‌شود. البته بیمار باید طی این چندماه برای بررسی وضعیت ایمپلنت و لثه هم به دندانپزشک مراجعه کند. بعد از گذاشتن پروتز هم باید حدود دو هفته به لثه زمان داد تا ترمیم شود.

قیمت ایمپلنت دندان

مشابه قیمت لمینت دندان و سایر خدمات دندانپزشکی، قیمت ایمپلنت دندان هم در وهله اول به نوع مواد به کار رفته بستگی دارد.

اما به طور کوتاه، با احتساب جراحی‌ها، عکسبرداری‌ها و کلیه عملیاتی که بالاتر اشاره کردیم، هزینه ایمپلنت برای یک دندان بین 3 تا 5 میلیون تومان است (نوسانات ارزی را هم در نظر داشته باشید).

کلینیک ایده آل؛ از مجهزترین مراکز دندانپزشکی تهران

وافعیت این است که بیشتر از نگرانی درباره قیمت لمینت دندان، عصب کشی، لمینت و ... باید به کیفیت کار و متریالی که استفاده می‌شوند، توجه کرد. برای اطمینان از این مورد باید به کلینیک دندانپزشکی مجهز و متخصصان باتجربه مراجعه کرد.

کلینیک دندانپزشکی ایده آل مرکزی بسیار مجهز است که توسط دو تن از برترین متخصصان دندانپزشکی کشور آقایان دکتر خدیوی و دکتر قریشی راه‌اندازی شده است.

این مرکز خلق زیباترین لبخندها با ارائه مدرن‌ترین متدهای درمانی، ترمیمی و زیبایی را هدف خود می‌داند، و همه‌روزه با دریافت نوبت قبلی (همچنین به صورت آنلاین) در دو کلینیک در غرب و شرق تهران مراجعان را پذیرش می‌کند.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز