خبرگزاری کار ایران

عوامل تعیین کننده نرخ آهن و تاثیر گرانی بر قیمت آهن آلات

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۶۶۶

قیمت مصالح ساختمانی و صنعتی همسو با گرانی‌های چند سال اخیر با افزایش بی‌سابقه‌ی همراه بوده است و شواهد نشان می‌دهد که این روند همچنان ادامه دارد. این افزایش، نرخ تمامی مقاطع فولادی از جمله: قیمت ورق، تیرآهن، میلگرد و ... را هم به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار داده است. در این میان قیمت تیرآهن و میلگرد به دلیل پرکاربرد بودن و تقاضای زیاد نوسانات شدیدتری را تجربه کرده‌اند. البته نباید از وزن بالای این دو مقطع فولادی که در تشدید افزایش قیمت میلگرد و تیرآهن اثرگذار بوده، چشم پوشید.

در این مطلب به بررسی تأثیرات گرانی و سایر عواملی که به صورت محسوس و یا نامحسوس در تعیین قیمت نهایی آهن آلات نقش دارند، خواهیم پرداخت.

گرانی چه تاثیری بر قیمت آهن آلات میگذارد؟

در طی سال‌های اخیر، با افزایش فشار تحریم‌های سیاسی و اقتصادی از سوی سایر کشورها، اوضاع اقتصادی کشور با تنش‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. متأسفانه یکی از صنایعی که به صورت ویژه مورد هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌، صنعت فولاد سازی کشور است. جلوگیری از ورود مواد اولیه، تجهیزات و دستگاه‌های موردنیاز در این صنعت، قرار دادن موانع مختلف بر سر راه صادرات و تولید و ... از جمله عواملی به شمار می‌روند که در طی این سال‌ها، کارخانجات و تولیدکنندگان مقاطع فولادی را با مشکلات فراوانی روبه‌رو کردند.

این دست اندازها در کنار افزایش بی‌رویه قیمت ارز و تورم ناشی از آن باعث شد که قیمت آهن آلات با افزایش‌های چشمگیر همراه باشد. این نوسانات قیمتی گاهی آن‌قدر شدت پیدا می‌کرد و لحظه‌ی می‌شد که حتی تغییر ساعتی قیمت‌آهن آلات را در پی داشت. اما علاوه بر گرانی، چه عواملی بر قیمت آهن آلات تاثیر میگذارد؟

 تاثیر قیمت جهانی آهن بر قیمت آهن آلات

قیمت آهن آلات در داخل علاوه بر گرانی، تحت تأثیر قیمت‌های جهانی نیز قرار می‌گیرد. قیمت‌ جهانی آهن آلات نیز خود متأثر از سیاست‌های کلان کشورهای تولیدکننده و یا واردکننده خواهد بود که به صورت عمده در بازار‌های جهانی معاملات خود را به ثبت می‌رسانند.

در واقع قیمت‌ جهانی آهن‌آلات را می‌توان برابر با قیمتی دانست که کشورهایی صادرکننده‌ی آن در سطح جهان برای مقاطع فولادی خود در نظر می‌گیرند. در میان این کشورها، کشور چین بیشترین نقش را در تعیین قیمت‌های جهانی دارد؛ چرا که، تقریبا 55 درصد از سهم تولید فولاد کل دنیا بر عهده‌ی کشور چین است.

دارا بودن سهم عمده‌ی تولید و تأمین بازار جهانی باعث شده است که هرگونه تصمیم سیاسی یا اقتصادی سران این کشور، به صورت مستقیم قیمت آهن را در کل جهان تحت تأثیر قرار دهد.  

تاثیر شاخص های اقتصادی بر قیمت میلگرد

میلگردها یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی در کشور به شمار می‌روند که در بسیاری از پروژه‌های عمرانی به کار گرفته می‌شوند. میزان تقاضای بالا باعث شده است که قیمت میلگرد به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های بازار آهن آلات تبدیل شود.

قیمت این مقطع فولادی نیز تحت تأثیر گرانی، تورم، نرخ ارز و تحریم‌ها در سال‌های گذشته با افزایش قابل توجهی همراه بوده است. اما علاوه بر این عوامل، تغییر فصل‌ها نیز باعث نوسانات شدید قیمت میلگرد خواهد شد. شروع فصل‌های پاییز و زمستان و به دنبال آن تغییر شرایط آب و هوایی موجب کاهش سرعت روند اجرایی پروژه‌های ساخت و ساز شده و حتی در برخی از موارد سبب توقف کامل پروژه خواهد شد. از طرفی در این فصل‌ها پروژه‌های کمتری کلید می‌خورند.

این عوامل و کاهش تقاضای حاصل از آن‌ها، باعث تعدیل نسبی قیمت میلگرد در فصول سرد سال خواهد شد. مشخص است که برعکس این روند را در فصول گرم سال شاهد خواهیم بود. شایان ذکر است که شما می‌توانید آخرین قیمت میلگرد را در سایت آرادآهن مشاهده کنید.

عوامل تعیین کننده نرخ آهن و تاثیر گرانی بر قیمت آهن آلات

عوامل تعیین کننده ی قیمت روز ورق فولادی

ورق‌های فولادی در انواع مختلفی چون: ورق سیاه، روغنی، گالوانیزه، آجدار، رنگی، اسیدشویی و ... تولید شده و در ساخت خودرو، انواع لوله و پروفیل، کشتی، تانکر، لوازم خانگی، انواع سوله، پروژه‌های عمرانی، سازه‌های مختلف و ... به کار می‌روند. این تنوع بالا و گستردگی کاربرد باعث شده است که قیمت ورق برای بسیاری از افراد و اهالی صنعت اهمیت داشته باشد.

قیمت این مقطع پرکاربرد نیز مانند دیگر مقاطع فولادی متأثر از قیمت ارز، تحریم، تورم، وضعیت بازار بورس، میزان عرضه و تقاضا و ... تعیین می‌شود.

به علاوه، هزینه‌های حمل و نقل نیز در قیمت آن لحاظ خواهد شد. به بیان دیگر، قیمت سوخت و هزینه‌های حمل و نقل مواد اولیه از یک سو و هزینه جابه‌جایی ورق تا محل پروژه‌ها از سوی دیگر، در تعیین قیمت ورق لحاظ می‌شود.

تاثیر بازار بورس بر قیمت انواع آهن آلات

نمی توان تاثیر بورس را بر قیمت روز آهن آلات نادیده گرفت. به عنوان مثال تیرآهن نیز یکی از مقاطع فولادی پراهمیت در بازار آهن آلات تلقی می‌شود که کوچکترین تغییری در قیمت آن، به صورت مستقیم بر قیمت مسکن اثر می‌گذارد. نرخ این کالای فولادی علاوه بر تأثیرپذیری از عواملی که قیمت آهن آلات را دستخوش تغییرات می‌سازد، تحت تأثیر وضعیت و شاخص بورس نیز قرار می‌گیرد.

حضور کارخانجات مطرح و تولیدکنندگان بزرگ آهن آلات و شرکت‌های تأمین کننده در بازار بورس و تغییر ارزش سهام آن‌ها در این بازار به صورت محسوس بر قیمت نهایی انواع مقاطع فولادی از جمله قیمت تیرآهن اثر می‌گذارد و آن را با افزایش و یا کاهش مواجه خواهد کرد.

تیرآهن‌ها انواع مختلفی دارند و شما می‌توانید قیمت تیرآهن در انواع و سایزهای مختلف آن را در کانال تلگرامی آرادآهن رصد کنید.

نحوه محاسبه قیمت آهن آلات

برای محاسبه قیمت آهن آلات دو شاخص زیر در نظر گرفته خواهد شد:

  1. قیمت روز آهن آلات: این قیمت برای هر کدام از انواع مقاطع فولادی بعد از در نظر گرفتن عواملی چون: قیمت جهانی، هزینه‌های تولید، حمل و نقل، قیمت مواد اولیه، شاخص بازار بورس و .... توسط مراجع معتبر در بازار اعلام می‌شود.
  2. وزن آهن آلات: در بازار قیمت روز آهن آلات، براساس وزن یک کیلوگرم از مقطع فولادی موردنظر اعلام می‌شود. برای مثال منظور از قیمت میلگرد درج شده در سایت آرادآهن، نرخ یک کیلوگرم از آن است. پس اگر نیاز به محاسبه قیمت یک شاخه از میلگرد باشد، باید وزن یک شاخه را با توجه به جداول و فرمول‌های خاص به دست آورد و در قیمت روز میلگرد ضرب کرد.

برای محاسبه وزن هر کدام از مقاطع فولادی جدولی به نام جدول اشتال در نظر گرفته شده است. به علاوه، فرمول‌هایی نیز برای محاسبه‌ی دقیق وزن وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید وزن مقطع فولادی موردنظر را محاسبه کرده و در قیمت روز یک واحد آن ضرب کنید تا قیمت نهایی آن به دست آید.

برای مثال برای به دست آوردن قیمت ورق سیاه، ابتدا باید وزن آن را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید.

طول(متر) * عرض(متر) * ضخامت(میلیمتر) * 0.00786= وزن ورق

پس از محاسبه فرمول بالا، باید عدد به دست آمده را که معادل با وزن کل ورق است، در قیمت اعلام شده براساس واحد وزن ضرب نمود تا به قیمت نهایی ورق دست پیدا کرد.

شایان ذکر است که عدد 0.00786 به عنوان میانگین چگالی مقاطع فولادی در فرمول بالا به کار می‌رود.

عوامل تعیین کننده نرخ آهن و تاثیر گرانی بر قیمت آهن آلات

از کجا آهن آلات با نرخ مناسب بخریم؟

معمولاً باید آهن آلات را به منظور تکمیل پروژه‌ها در حجم‌های بالایی خریداری کرد. این امر در کنار وزن زیاد مقاطع فولادی باعث خواهد شد که در معاملات مربوط به این محصولات مبالغ گزاف و هنگفتی جابه‌جا شوند. به همین دلیل نیاز است که برای خرید آهن‌آلات موردنیاز به مراکز معتبر و تأمین کنندگان اصلی مراجعه نمود تا به کمترین قیمت آهن آلات دسترسی پیدا کرد.   

آراد آهن یکی از مراکز فروش آهن آلات در کشور است که کلیه مقاطع فولادی از جمله: انواع تیرآهن، میلگرد، ورق ، قوطی و پروفیل، لوله و ... را با بهترین قیمت‌ها در سراسر کشور عرضه می‌نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ی: 34055-031 تماس بگیرید.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز