خبرگزاری کار ایران

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۳۳۳۸

برش لیزری از علمی‌ترین و جذاب‌ترین روش‌های برش اشیاء است. شیوه‌ای امروزی که با استفاده از تجهیزات پیشرفته و مجهز به دانش روز دنیا و با ظرافت و دقت در بالاترین حد ممکن قابل انجام است.

سهولت و سرعت ناشی از کاربرد دستگاه برش لیزری و نتایج بی نظیری که در نتیجه کاربرد آن به‌دست می‌آید، رضایت بالای کاربران را به همراه دارد. تا جایی که روز به روز بر تعداد کاربران این ملزومات افزوده می‌شود.

از طرفی با توجه به امکان مونتاژ این نوع دستگاه، تجهیزات متنوع و توان و کاربری متفاوت و نیز تعمیرات احتمالی در آن، نیاز به آشنایی با قطعات دستگاه ویژه برش لیزر بیش از پیش احساس می‌شود.

در نوشتار پیش رو به معرفی این قطعات و تعریف اجنالی از عملکرد آنها می‌پردازیم.

شما نیز با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

آشنایی با قطعات دستگاه برش لیزری

دستگاه برش لیزری دارای بخش‌های مختلفی است که در مجموع عملیات برش و حکاکی را به انجام می‌رسانند. تنوع این قطعات، عملکرد هر بخش و نیز تفاوت در به‌کار گرفتن آنها برای استفاده بهینه از لیزر با میزان و شدت متنوع باعث شده بتوان این مجموعه را به اشکال متنوعی به‌کار بست.

اصلی‌ترین قطعات دستگاه برش لیزری عبارتند از:

بدنه، تیوب لیزر و پایه آن، هد دستگاه، چیلر خنک کننده، میز برش، مادر برد، انواع پاور، تهویه یا مکنده دود، لنز و آینه‌های دستگاه لیزر و...

در ادامه مطلب به معرفی اجمالی این قطعات و عملکرد آنها می‌پردازیم.

با ما همراه بمانید.

آشنایی با انواع قطعات دستگاه برش لیزر

آشنایی با قطعات تشکیل دهنده دستگاه برش لیزر!

بدنه: این بخش به‌عنوان بخشی برای اتصال همه قسمت‌ها بوده و طرح اولیه آن در انواع مختلف از کلیت واحدی برخوردار است. هر بدنه دارای چند پایه چرخ‌دار برای نگهداری و جابجایی و نیز درب مخصوص جهت نگهداری دود و ممانعت از خروج آن است.

تیوب لیزر: این بخش تولید کننده پرتو لیزر و عامل اجرایی اصلی در دستگاه است. تخلیه الکتریکی یا تابش لامپ در محفظه بسته عملکرد این بخش را در تحریک عوامل لیزر ایجاد نموده و سپس امواج تولیدی توسط یک رشته فیبر نوری به هد دستگاه منتقل می‌شوند. این تیوب در توان‌های مختلف 40، 80، 100، 130، 150 و 200 وات و برای عملکردهای گوناگون از حکاکی تا برش لیزری استیل و دیگر فلزات طراحی و تولید می‌‌شود.

هد دستگاه: این بخش که به آینه و عدسی دستگاه نیز مجهز است، پس از دریافت پرتوهای لیزر به‌شکل یک رشته منسجم نور، آن را با قدرت و تمرکز کامل بر سطح شیء مورد نظر می‌تاباند. برش ظریفی که بر سطح اشیاء ایجاد می‌شود، به‌دلیل نازک بودن پرتوها، بسیار دقیق و بدون لبه و زائده است. این موارد در واقع نقاط قوت و تمایز این دستگاه نسبت به سایر ابزارهای برش به‌شمار می‌آید.

تهویه یا چیلر: این دستگاه برش به‌ویژه در بخش تیوب لیزر نیازمند بخشی برای خنک کردن تجهیزات است. زیرا دمای بالا می‌تواند باعث سوختن دستگاه شود. لوله یا شیشه حاوی آب در چیلر در اطراف تیوب قرار گرفته و آن را خنک می‌کند.

برای عملکرد بهتر و ممانعت از داغ شدن سیستم لازم است هنگام انتخاب، توان چیلر با توان تیوب به‌کار رفته در دستگاه برش لیزری همسان در نظر گرفته شود. انواع چیلر جذبی با ضریب عملکرد 7/0 و تراکمی با ضریب عملکرد 4 و هزینه بسیار کمتر(حدود 2%) تولید و به بازار عرضه می‌شود که به مراتب بیش از نمونه‌های جذبی برای این کار مفید واقع شده و با اقبال بیشتر کاربران نیز روبروست.

میز برش: این بخش جهت قرار گرفتن اشیاء مورد نظر برای برش مورد استفاده است. این میز در انواع کاردی (برای قطعات بزرگ) و لانه زنبوری (برای اشیاء کوچک) کاربرد داشته و در انواع ثابت و متحرک تهیه می‌شود. نوع متحرک برقی بوده و قابلیت جابجایی تا حدود نیم متر را داراست.

مادر برد و پاور: پاور تامین کننده برق دستگاه و مادر برد کنترل کننده آن است. هم‌چنین مادر برد بین قطعات نمایشگر، موتورهای کنترل کننده و سایر بخش‌ها هماهنگی ایجاد می‌کند.

مکنده دود: بخشی از تهویه دستگاه است که دود و بخار تولید شده را از طریق مکش از منافذ کابین خارج و به محیط بیرون انتقال داده و به بیرون هدایت می‌کند.

آینه‌های لیزری: این آینه‌ها‌ در 2 نوع آبکاری شده (سیلیکونی) یا فلزی به انتقال پرتوها کمک کرده و‌‌ آنها را در محل مورد نظر می‌تابانند. نوع سیلیکونی از نظر تابش و نوع فلزی از جهت ایمنی در برابر شکستن برتری دارند.

کلام پایانی...

از دستگاه برش لیزری استفاده‌های فراوانی می‌شود و کاربردهای وسیع آن در صنایع مختلف روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بر این اساس شناخت قطعات این دستگاه برای به‌کارگیری، تعمیرات و جابجایی ضروری به‌نظر می‌رسد.

پیشنهاد می‌شود هنگام خرید دستگاه برش لیزر با توجه به الزامات کاربردی پیش رو نسبت به کسب اطلاعات لازم در این مورد اقدام شود تا خریدی موفق و منطبق بر نیاز کاربران صورت گیرد.

مشاوره با کارشناس فروش حاضر در سایت فرصت مناسبی برای این کار پدید می‌آورد.

پایان رپرتاژ آگهی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز