خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران خبر داد:

انتقال 160میلیون متر مکعب از آب سد لار به تهران

asdasd
کد خبر : ۴۵۹۳۰۴

در طرح تعادل بخشی در استان تهران 14 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که تا کنون پرداخت نشده ولی از محل اعتبارات داخلی شرکت موفق شدیم 830 حلقه چاه غیر مجاز را مسدود و 418 دستگاه کنتور فهام را بر روی چاه های مجاز نصب کنیم.

به گزارش ایلنا، " محمدرضا بختیاری" مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران در نشست خبری امروز (دوشنبه) با بیان این مطلب که سد لار حداکثر قادر به نگهداری ۳۰ میلیون مترمکعب آب است اظهار داشت: این سد ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون مترمکعب فرار آب دارد و قرار است از پایین دست مخزن به میزان 160میلیون مترمکعب آب از طریق تونل به تهران منتقل شود.

وی ادامه داد: در مدت ۵ سال تونلی به طول ۳۰ کیلومتر از محل فرار آب سد لار تا  بالادست سد لتیان احداث می شود و آب فراری لار را که عمده آن هم‌اکنون به دریای خزر‌ می‌ریزد، مهار‌ شده و به مصرف تهران می رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه در ۱۵ سال اخیر ۱۱۰ میلیارد مترمکعب در کشور بیلان منفی داشتیم و بیش از آنچه که باید از منابع آب زیر زمینی استفاده کرده ایم، اظهار داشت: در استان تهران ۳۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: درحالیکه نبایستی بیش از4۰ درصد از منابع آب تجدیدپذیر استفاده کنیم، افزود: در تهران ۶۰ تا ۶۵ درصد، در کشور به صورت متوسط ۸۰ تا ۸۵ درصد و در برخی استان‌ها تا ۱۱۵ درصد از این منابع برداشت‌ می‌شود.

بختیاری سپس از دشت های تهران به عنوان دشت ممنوعه بحرانی یاد کرد و افزود: تمام دشت‌های تهران، از جمله دشت شهریار و ورامین ممنوعه هستند و دشت آزاد برای برداشت آب نداریم.

وی گفت: در دشت های جنوب شرقی و جنوب غربی تهران فرونشست صورت می گیرد و در جاهای مختلف شاهد ۳ تا ۳۰ متر فرونشست زمین هستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه مراکز جدید سکونت مانند پرند  و پردیس شرایط تامین آب را سخت‌تر کردند یادآور شد: بخشی از آب شرب پردیس نیز از آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود و بقیه نیاز های آبی از منابع سطحی تامین می شود.

بختیاری با اشاره به ۳۲ هزار چاه غیرمجاز در کشور و کاهش مقدار برداشت چاه‌های مجاز‌ گفت: برای اینکه نسل آینده نفرین‌مان نکند؛ باید مقدار برداشت آب را کاهش دهیم و روش آبیاری در کشاورزی را از غرقابی به قطره ای تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: در طرح تعادل بخشی در استان تهران 14 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بود که تا کنون پرداخت نشده ولی از محل اعتبارات داخلی شرکت موفق شدیم 830 حلقه چاه غیر مجاز را مسدود و 418 دستگاه کنتور فهام را بر روی چاه های مجاز نصب کنیم.

وی با اعلام اینکه ۱۳هزار حلقه چاه مجاز و ۳۲ هزار چاه غیرمجاز در کشور داریم، گفت: از این تعداد، ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز مربوط به شهر تهران و منازل است که چون عمق آنها کم بوده و آسیبی به منابع آبی زیرزمینی نمی رساند ساماندهی می‌ شوند.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران سپس به پروژه ایجاد فضای سبز در دو طرف اتوبان حدفاصل عوارضی تهران تا فرودگاه امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: متولی این پروژه درختکاری مسئولان حرم مطهر امام خمینی (ره) هستند و آب مورد نیاز این طرح که از سال آینده آغاز می شود با حفر 5 حلقه چاه تامین می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز