خبرگزاری کار ایران

علیرضا کریم خبر داد:

رونمایی از آیین‌نامه ارزیابی ساختمان نفیس در شهریورماه سال 96

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۸۷۹

عضو انجمن کارفرمایی طراحی و معماری ساختمان تهران از تهیه آیین‌نامه ارزیابی ساختمان‌های نفیس و ماندگار خبرداد و گفت: از این آیین‌نامه غیر دولتی شهریورماه رونمایی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علیرضا کریم در نشست خبری امروز با انتقاد از ورود افراد غیر حرفه‌ای به حوزه ساختمان‌سازی گفت: کاهش عمده ساختمان‌های ایران و افت کیفیت در ساختمان سازی به دلیل ورود افراد غیر حرفه‌ای و منزوی شدن سازندگان حرفه‌ای در این صنعت شده، در حالیکه ساختمان‌ها در کشورهای خارجی 200 سال عمر می‌کنند، عمر ساختمان‌های ایران به کمتر از 30 سال رسیده و این می‌تواند بحرانی جدی در صنعت ساختمان‌سازی باشد.

وی با اشاره به تدوین آیین نامه‌های برای افزایش کیفیت در ساخت‌وساز اظهار داشت: برای تشخیص ساختمان‌های با کیفیت و پروژه‌هایی که از سوی سازندگان حرفه‌ای ساخته شده، نیاز به تعریف معیارها و شاخص‌های مشخص داریم که انجمن کارفرمایی معماری استان تهران اقدام به تدوین این آیین‌نامه کرده است.

کریم با بیان اینکه 14 پارامتر در این آیین نامه‌ها لحاظ شده، گفت: نیروی انسانی محل احداث ساختمان، مصالح مورد استفاده شده، در نظر گرفتن عایق‌ها و میزان صرفه‌جویی انرژی از جمله پارامترهای در نظر گرفته شده در اعطای گواهینامه ساختمان نفیس است.

وی با اشاره به تفکیک قیمتی خانه‌های تهران گفت: در منطقه یک تهران قیمت خانه‌ها از متری 12 میلیون تومان شروع و تا بیش از 50 میلون تومان ادامه دارد در حالی که استانداردی برای این نرخ‌گذاری تعریف نشده و این نرخ گذاری‌ها عموما به دلیل ظواهر ساختمان و شانتاژ مشاوران املا ک انجام می‌شود.

عضو انجمن کارفرمایی و معماری ساختمان تهران با بیان اینکه در تدوین آیین‌نامه ساختمان‌های نفیس و ماندگار از الگوهای جهانی است و معتبر استفاده می‌کنیم، گفت: این استانداردها چیز جدیدی نیست اما حداقل و حداکثر دارد و در حال حاضر آیین‌نامه‌های ساختمان‌سازی که از سوی دولت ابلاغ می‌شود حداقل استانداردها را تعریف می‌کند.

کریم با بیان اینکه در طراحی این آیین‌نامه‌ها قوانینی و مقررات پایه همان قوانین جمهوری اسلامی ایران نشات گرفته از قوانین سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی است، گفت: سه سطح گواهینامه به ساختمان‌ها براساس رعایت آیین نامه‌های کیفی داده می‌شود که این سه سطح از گواهینامه‌های سه ستاره تا پنج ستاره تعریف شده است.

وی تاکید کرد: با ارایه این گواهی‌نامه متقاضیان می‌توانند از رعایت آیین‌نامه‌های کیفی در ساختمان اطمینان حاصل کنند.

کریم ادامه داد: تدوین این آیین‌نامه از اسفندماه شروع می‌شود و امیدواریم بتوانیم شهریورماه از آن رونمایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز