خبرگزاری کار ایران

مدیرکل پزشک قانونی استان تهران:

رشد سریع و غیرمتوازن تهران به بروز تلفات قابل توجه می‌انجامد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۱۱۸

رشد سریع و غیرمتوازن تهران موجب شده تا این شهر در صورت بروز حوادثطبیعی همچون زلزله، طوفان و سیل متحمل خسارت و تلفات قابل توجهی شود.

مدیرکل پزشک قانونی استان تهران نسبت به رشد سریع و غیرمتوازن تهران هشدار داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بشیر نازپرور در مراسم افتتاح سوله مدیریت بحران پزشک قانونی با گرامیداشت دهه فجر با اشاره به اینکه کلان شهر تهران با بیش از ۱۳ میلیون جمعیت بزرگترین شهر ایران است، گفت: رشد سریع و غیرمتوازن تهران، وجود بافت‌های فرسوده با تراکم جمعیتی بالا، وجود چندین گسل فعال در تهران که متاسفانه جز مناطق مسکونی شهر می‌باشد، موجب شده تا این شهر در صورت بروز حوادثطبیعی همچون زلزله، طوفان و سیل متحمل خسارت و تلفات قابل توجهی شود.

وی با اشاره به اینکه در کنار این حوادثطبیعی کشور ما نیز همواره با حوادثو سوانح غیرمترقبه‌ مواجه است، گفت: سوانح هوایی، تصادفات رانندگی با تلفات بالا و سوانحی چون آتش‌سوزی، ریزش ساختمان و… از جمله این حوادثاست.

مدیرکل پزشک قانونی استان تهران افزود: دستگاه‌ها و ارگانهای متعددی در امر مدیریت بحران و در بخش‌های مختلف از جمله پیشگیری، پیش بینی، ‌ آموزش و مدیریت حوادثو مسائل رخ داده پس از وقوع یک حادثه دخیل هستند.

وی گفت: طی این حادثه مسلما قربانیانی هم وجود دارند که در تمام دنیا مسئله تعیین هویت و صدور جواز دفن برای آنها توسط پزشک قانونی صورت می‌گیرد.

به گفته وی در اکثر موارد مصدومین چنین سوانحی هم نیاز به تعیین میزان خسارت جسمی، روحی و روانی بوجود آمده است که این امر نیز از وظایف پزشکی قانونی است.

نازپرور تاکید کرد: با توجه به موارد ذکر شده و تهدیدات بالقوه‌ای که شهر تهران و ساکنان آن را تهدید می‌کند و با وجود تجربیات و سوابق موجود در بروز حوادثغیر مترقبه اداره کل پزشکی قانونی استان تهران به فکر طراحی و ساخت پایگاهی تخصصی با هدف مهیاکردن بستر عملیاتی مناسب برای تحقق اقدامات آمادگی و مقابله در بحران‌های مختلف و نیز تاکتیک پذیر کردن سیستم مدیریت بحران خود افتاد.

وی افزود: کلنگ ساخت این سوله در سال ۹۱ در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ مترمربع در مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی استان زده شد، این سوله با دقت نظر در ساخت آن و معماری به عنوان یکی از پایگاه‌های خاص در مدیریت اجساد بنا شده است.

نازپرور گفت: تمام سوله‌های مدیریت بحران در مواقع آسیب دارای کارکردهای همچون کاربردهای فرهنگی، آموزشی و ورزشی هستند، سوله بحران پزشکی قانونی نیز ظرفیت بالقوه آن را داراست و لیکن در هنگام وقوع حوادثوظایفی برای آن تعریف شده است.

وی در تشریح این وظایف گفت: استقرار ستاد مدیریت بحران، محل استقرار تیم های عملیاتی، تجیهز وسایل، محل نگهداری آمار و اطلاعات و پایگاه اطلاع رسانی و در نهایت شناسایی و مدیریت امداد درتمام حوادثغیر مترقبه از مهمترین این وظایف است.

نازپرور افزود: در موقع بروز حوادثتیمی از متخصصین و کارشناسان پزشک قانونی در اسرع وقت در محل حادثه حاضر و به جمع‌آوری اجساد، شواهد و مدارک مفید در تشخیص هویت جان باختگان می‌پردازند. البته با توجه به شرایط حاکم در محل وقوع حادثه کار جمع‌آوری اجساد و مدارک با مشکلاتی روبرو می‌شود.

وی تاکید کرد: بعد از انتقال اجساد به پزشکی قانونی اقدامات لازم جهت معاینه به منظور تعیین هویت و شناسایی جان باختگان و بررسی علت مرگ صورت می‌گیرد. با وجود کارشناسان خبره در بخش آزمایشگاهی و نیز وجود تجهیزات پیشرفته تاکنون مسائل مربوط به تشخیص، شدت آسیب و انجام آزمایش‌های دی ان ای و مقایسه آن با بستگان قربانیان در زمان بسیار کوتاه انجام می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز