خبرگزاری کار ایران

رئیس‌ کمیسیون اجتماعی مجلس:

رای مخالف به استیضاح وزیر راه وشهرسازی از مهمترین تصمیمات مثبت مجلس بود/ وزارت راه و شهرسازی آماده ورود به شرایط پسا تحریم

asdasd
کد خبر : ۳۱۷۳۲۵

اگر عباس آخوندی برکنار می‌شد تا یک سال وزارت راه و شهرسازی منفعل و تعطیل می شد .

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی خود را آماده ورود به شرایط پسا تحریم کرده است گفت: مخالفت مجلس با برکناری عباس آخوندی به نفع مردم و منافع ملی بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا عزیزی در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه وزارت راه و شهرسازی و صنایع وابسته با اشاره به کاهش درصد تخصیص بودجه سال جاری گفت: بودجه سال 94 ، 220 هزار میلیارد تومان بوده که 16 هزار میلیارد تومان هم توسط نمایندگان مجلس به این رقم اضافه شد اما در همان ابتدای کار مشخص شد که از این رقم فقط 180 هزار میلیارد تومان آن تخصیص می‌یابد و عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: یعنی در همان ابتدا میزان تخصیص بودجه از صددرصد به 75 درصد کاهش یافت که از این رقم‌ کاهش درصد بودجه، تخصیص بودجه عمرانی  تا 25 درصد کاهش یافت.

رئیس‌ کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به میزان مصرف مواد دخانیات و مخدر در کشور گفت: 10 الی 13 میلیون نفر  سیگاری در کشور وجود دارد و سالانه 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود که هزینه زیادی دارد و 2 الی 3 برابر هزینه خرید این تعداد سیگار هزینه پیامدهای مصرف آن می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین 26 درصد از معتادان کشور مواد صنعتی مصرف می‌کنند که هزینه استفاده از این مواد صنعتی چیزی حدود 7 هزار میلیارد تومان است و 51 درصد مواد سنتی استفاده می‌کنند که هزینه آن هم 14 هزار میلیارد تومان است.

عزیزی با بیان اینکه سرمایه های صرف شده برای دود کردن دخانیات و مواد مخدر برابر بودجه عمرانی کشور است گفت: سالانه به اندازه بودجه عمرانی کشور دود می شود که فرهنگ سازی در این زمینه بسیار ضرورت دارد .

رییس کمیسیون اجتماعی رای مخالف نمایندگان مجلس به استیضاح وزیر راه و شهرسازی را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در مجلس دانست و گفت: در طول چند ماه گذشته دو اقدام بسیار مهم در مجلس انجام شد که یکی از آنها موافقت نمایندگان با برجام و دیگری مخالفت نمایندگان با برکناری وزیر راه و شهرسازی بود.

عزیزی با بیان اینکه اکثریت مردم مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی بودند اظهار کرد: تاکنون که 7 ماه از سال گذشته تنها 5 هزار میلیارد تومان از بودجه وزارت راه و شهرسازی تخصیص داده شده است معتقدم اگر عباس آخوندی برکنار می‌شد تا یک سال وزارت راه و شهرسازی منفعل و تعطیل می شد .

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه باقی ماندن عباس آخوندی در راس وزارت راه و شهرسازی به نفع مردم و منافع ملی بود گفت: در جریان برگزاری همایش فرصت سرمایه گذاری در حوزه راه و مسکن و شهرسازی سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری 25 میلیارد یورویی در این حوزه ها اعلام آمادگی کردند که معادل ریالی این سرمایه گذاری چیزی حدود 100 هزار میلیارد تومان است حال اگر وزیر راه و شهرسازی تغییر می کرد این سرمایه گذاری ها هم سرنوشتی نخواهند داشت.

عزیزی گفت: با توجه به اقدامات و فعالیت هایی که انجام شده مشخص است که آخوندی خود را برای شرایط پسا تحریم آماده کرده است گفت: یکی از اقدامات موثر و قابل توجه و قابل تقدیر وزیر راه و شهرسازی تغییر نگاه به بخش خصوصی برای مشارکت با دولت است.

وی با اشاره به  ضرورت ایجاد مدیریت واحد در راه و شهرسازی گفت: در سال 92 میزان کشته های ناشی از تلفات جاده ای چیزی حدود 25 هزار نفر بود این درحالی است که این رقم در سال 93 به 18 هزار نفر کاهش پیدا کرد که معتقدم با ایجاد مدیریت واحد می توان تعداد قربانیان سوانح جاده ای را کاهش داد.

وی با بیان اینکه 2 هزار و 900 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده در حوزه سلامت سرمایه گذاری می شود گفت: معتقدم می توانند میزان اشتغال را افزایش دهند و آسیب های اجتماعی را کاهش بنابراین می توان از محل این اعتبارات از جمله مالیات برارزش افزوده به حوزه های عمرانی کمک شود. چرا که با تقویت پیمانکاران تولید هم افزایش پیدا خواهد کرد.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز