خبرگزاری کار ایران

طیب‌نیادر مراسم رونمایی از سامانه "بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی"

با روش‌های سنتی نمی‌توان با فساد مبارزه کرد/ هر جا از سامانه‌های الکترونیک استفاده شده فساد کاهش یافته

asdasd
کد خبر : ۳۰۳۵۵۵

مراسم رونمایی از "بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی کشور" صبح امروز در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم با اشاره به اهمیت این سامانه در شفافیت اقتصادی، کاهش فساد و امکان دسترسی راحت‌تر شهروندان به اطلاعات، گفت: امروز با روش‌های سنتی نمی‌توان با فساد مبارزه کرد. فقط با استفاده از روش‌های نوین و سیستم‌های الکترونیک می‌توان از فساد اقتصادی کاست و سطح سلامت اداری را ارتقا داد. در سال‌های اخیر شاهد بودیم هر جا از سامانه‌های الکترونیک استفاده شده فساد کاهش یافته است. در حال حاضر در بانک‌ها برای کنترل صدور ضمانت‌ نامه‌های بانکی از سیستم الکترونیک استفاده می‌شود. البته استفاده از سامانه‌های الکترونیک موجب نمی‌شود که فساد به صفر برسد اما در کاهش فساد بسیار موثر است.

طیب نیا افزود: وزارت امور اقتصادی و دارایی در این خصوص طرح‌های بسیاری در دست اجرا دارد. یکی از این طرح‌ها، طرح جامع مالیاتی است. یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌ها، طرح خزانه‌داری الکترونیک است که آن نیز در دست اجرا است. در اجرای سیستم نوین گمرکی هم قدم‌های موثری برداشته شده است.

وزیر اقتصاد گفت: طرح "بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی" نیز یکی از سامانه بسیار موثر در ایجاد شفافیت اقتصادی در کشور است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی اجرا شد. ایجاد سامانه‌های الکترونیک از وعده‌های من به هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس بود. امروز بسیار خوشحالم که بسیاری از سامانه‌های الکترونیک راه‌اندازی شده و اطلاعات مفید و قابل استفاده‌ای در آنها موجود است. از جمله این سامانه‌ها، "بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی" است. متاسفانه در کشور سیستم مبادله اطلاعات اقتصادی نداشتیم، ما در وزارت اقتصاد این سیستم را راه‌اندازی کردیم. امروز مرحله سخت‌افزاری آن انجام شده، اما ضوابط نرم‌افزاری و قواعد حضور سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این سامانه هنوز وضع نشده است که باید به سرعت وضع شود.

طیب‌نیا ادامه داد: در حال حاضر تمام سازمان‌های زیر مجموعه وزارت اقتصاد، اطلاعات‌شان را در این سامانه قرار داده‌اند. باید به راهکارهایی اندیشید که چگونه می‌توان سایر دستگاه‌ها را ملزم کرد که اطلاعات‌شان را در سیستم یکپارچه مبادله اطلاعات به اشتراک بگذارند. در حال حاضر برخی دستگاه‌ها مقاومت می‌کنند. البته مسائل ایمنی شبکه هم بسیار مهم است. که در این خصوص تدابیر لازم اندیشیده شده است. امیدوارم سایر دستگاه‌ها و ارگان‌های خارج وزارت اقتصاد نیز به زودی به این شبکه بپیوندند.
هیئت دولت سال گذشته مصوبه‌ای داشت که بر اساس آن وزارت اقتصاد را متولی طرح "یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی و مالی" دانست.

وی گفت: این وزارتخانه، طرح‌هایی مانند سیستم خزانه‌داری الکترونیک و طرح جامع مالیاتی را نیز در دست اجرا دارد که امیدوارم امیدوارم به زودی شاهد به نتیجه رسیدن آن باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز