خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۵۴۵

وزیر نفت گفت: امروز قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار امضا می‌شود. توسعه این میادین ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه برای کشور خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در مراسم امضای قراردادهای بالادست توسعه ۶ میدان نفتی با بیان اینکه امسال صنعت نفت سال پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت، اظهار داشت: علیرغم توقیف کشتی ها و جلوگیری از تجارت آزاد نفت ما با تلاش و پیدا کردن بازارهای جدید تولنستیم بدون هیچ وقفه ای صادرات داشته و رکورد بزنیم.

وی با اعلام اینکه امروز قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی به ارزش ۱۳ میلیارد دلار امضا می شود، گفت: توسعه این میادین ۱۵ میلیارد دلار درآمد سالانه برای کشور خواهد داشت.

وزیر نفت گفت: وزارت نفت در سال آتی نیز به همین منوال برنامه رشد و توسعه را دنبال خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما منتظر فاینانسور و پیمانکاران خارجی نماندیم، افزود: امروز واردات ۱۶۰ قلم کالا را ممنوع کرده ایم.

اوجی بیان داشت: ما ۱۳۰پروژه نیمه تمام به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و ۵۰ پروژه جدید را نیز آغاز کرده ایم.

وی در ادامه با اشاره به اتفاق‌های مطلوب صنعت نفت در حوزه پالایش گفت:  بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان با ظرفیت روزانه ۲۱۰ هزار بشکه  از جمله اقدامات مثبت بوده است همچنین ظرفیت تولید بنزین از ۹۷ میلیون لیتر در آغاز دولت به ۱۱۵ میلیون لیتر رسید.

وزیر نفت همچنین بیان داشت: ۵ طرح پتروشیمی نیز آماده بهره‌برداری است که ظرفیت تولید محصولات این صنعت را ۸ میلیون تن اضافه می‌کند.

وی با اشاره به اتصال حدود ۵۵۰۰ روستا، ۵۰ شهر و صنایع و نیروگاه‌ها به شبکه گازرسانی کشور افزود: احداث بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز داشتیم.

اوجی ادامه داد: رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در هر سه ماهه اول، دوم و سوم سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰ درصد براساس گزارش مرکز آمار ایران بوده است که برای تداوم این رشد اقتصادی در سال آینده باید سرمایه‌گذاری‌هایی در صنعت انجام شود.

وی به امضای قراردادهای اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی با چهار پیمانکار اصلی داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار در اسفندماه اشاره و اظهار داشت: امروز نیز قراردادهای توسعه ۶ میدان نفتی با هدف افزایش تولید روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه از این میدان‌ها امضا می‌شود که در مجموع ۱۵ میلیارد دلار عایدی سالانه این افزایش تولید خواهد بود. با اجرای قراردادهای توسعه‌ای این ۶ میدان نفتی، از سال ۱۴۰۳ به تولید زودهنگام خواهیم رسید.

وی افزود: در سال آینده نیز رشد اقتصادی ۱۴۰۲ با پروژه‌هایی که در بخش بالادست و پایین‌دست تعریف شده است، تکرار خواهد شد.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه امروز بیش از ۶۶۰ شرکت دانش‌بنیان با صنعت نفت همکاری دارند و اعتقاد ما به داخل است، گفت: عملیات اجرایی طرح ملی فشارافزایی میدان مشترک گازی پارس جنوبی نیز با استفاده از ظرفیت پیمانکاران داخلی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی در وزارت نفت گفت: این وزارتخانه نزدیک به ۴۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه‌های عام‌المنفعه در بخش‌های مختلف را متقبل شده که نزدیک به ۸ هزار میلیارد تومان آن تا به امروز تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز