خبرگزاری کار ایران

مشکل تامین آب شرب بلوچستان مرتفع شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۴۶۲۸

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به بارندگی کم‌سابقه‌ در سیستان و بلوچستان، بر اهمیت و کارایی سدهای این استان برای جلوگیری از خسارات شدید جانی و مالی در پی وقوع سیلاب تاکید کرد و گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی پیش از بارش شدید باران تمهیدات لازم برای مهار آب سدهای این منطقه اندیشیده شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، "محمدامین بارانی" افزود: به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت احتمالی پس از بارش شدید باران در این منطقه، مخازن سدها به مرور و آهسته رهاسازی و در کنار آن لایروبی رودخانه‌ها در برخی مناطق در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: برای نمونه سد زیردان تا حد مجاز پیش از بارندگی رهاسازی شد و در ادامه رودخانه کاجو به سمت سد زیردان هدایت شد به طوری که دبی ۲۸۰۰ متر مکعب در ثانیه در این مرحله کنترل و سیلاب مهار شد.

بارانی یادآور شد: همچنین به منظور جلوگیری از ایجاد خسارت و وقوع سیلاب، آب مخازن سد پیشین رهاسازی و ظرفیت این سد خالی شد. در ادامه رودخانه سرباز به این سد هدایت شد. البته این سد به دلیل شدت بارندگی سرریز اما از شدت سیلاب کاسته شد.

وی گفت: به سبب بارندگی‌های شدید و بی‌سابقه در این منطقه سد شی‌کلگ نیز برای مصارف کشاورزی در پایین دست سرریز شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: سیلاب حادث شده در این منطقه به جهت شدت بارندگی‌ها در پایین دست سدها رخ داده است اما به جهت تمهیدات لازم خسارات بسیار محدود تخمین زده شده است.

وی بیان کرد: آب پشت سد خیرآباد با دبی بسیار ملایم پیش از وقوع بارش‌ها به پایین دست منتقل شد و در پی بارندگی‌ها سد خیرآباد که برای شرب و کشاورزی پایین دست استفاده می‌شود سرریز شد؛ بر این اساس در کنار جلوگیری از وقوع سیل در این منطقه مشکل تامین آب شرب نیکشهر مرتفع شد.

بارانی اظهار کرد: در همین راستا ۲۱ میلیون متر مکعب آب در سد ماشکید علیا ذخیره‌سازی شد و برای مصارف شرب این منطقه آبگیری خوبی صورت گرفت. همچنین در سد کهیر که در حال ساخت است بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است.

​مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: به برکت بارندگی‌های بی‌سابقه مشکل تامین آب در منطقه بلوچستان به صورت کامل مرتفع شد اما در سیستان مساله تامین آب وجود دارد که وزارت نیرو به این منظور، برنامه‌های مختلفی را پیش‌بینی کرده و در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز