خبرگزاری کار ایران

غضنفری:

سرمایه گذاری در میادین مشترک نفتی/ وام صندوق توسعه برای «آرد سفید اکبری»!

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۲۹۰

رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی اظهار داشت: با سرمایه گذاری در میادین نفتی و بالادست نفت می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت به تولیدات کشور اضافه کنیم و قرار بر این است که در این حوزه ٣۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مهدی غضنفری در دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی (حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی) با بیان اینکه ۵٠ الی ۶٠ درصد درآمد نفتی وارد صندوق توسعه ملی می‌شود، اظهار داشت: از سال ١٣٨٩ تا ماه دهم ١۴٠٢ صندوق توسعه ملی ٢٠ میلیارد دلار جریان نقدی را در کشور مدیریت کرده‌ است و این عدد نسبت به اعداد مورد مدیریت بانک مرکزی عدد کوچکی نیست.

وی ادامه داد: در این بازه زمانی جمع کل ورودی به صندوق ١۶٠ میلیارد دلار و جمع کل خروجی ١٣٠ میلیارد دلار بوده است و کل تراکنش صندوق در این مدت ٣٠٠ میلیارد دلار بوده که البته تاکید دارم این به معنای داشتن این مقدار پول یا اینکه این میزان دلار را در جایی سرمایه‌گذاری کرده باشیم نیست بلکه مجموع رفت و برگشت‌ها ٣٠٠ میلیارد دلار بوده‌است.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه با دولت و نمایندگان مجلس این همکاری و هماهنگی شده که مطالبات صندوق توسعه ملی را از محل سرمایه‌گذاری صندوق در میادین نفتی مشترک وصول کنیم، گفت: به زودی جریان نقدی جدیدی با سرمایه‌گذاری صندوق در بالا ست نفت وارد صندوق می‌شود و امیدواریم این نکته به اعضای مجمع تشخیص مصلحت برسد و با این موضوع مخالفت نکنند چراکه امروز شنیدم برخی با سرمایه گذاری صندوق در بالادستی نفت مخالف هستند. 

غضنفری افزود: صندوق می‌خواهد در چاه‌های نفتی مشترک سرمایه گذاری کند تا کشورهای همسایه است چاه‌ها را خالی نکنند و اصلا نمی‌خواهیم وارد بنگاه داری شویم یا جای شرکت ملی نفت را بگیریم اما عده‌ای برداشت نادرست داشتند و با این موضوع مخالفت دارند، نمی‌خواهم بگویم این مخالفت‌ها یک حرکت مشکوک است اما در آن علم نیست.

وی ادامه داد: بنگاه‌داری سم مهلک است و نمی‌خواهیم وارد بنگاه داری شویم اما ذهن‌ها سرمایه‌گذاری را معادل بنگاه‌داری می‌دانند و ما نتوانستم برنامه آی هوپ را به خوبی توضیح دهیم که هدف از اجرای این برنامه ارزآوری و ثروت سازی برای نسل‌های آینده است. 

رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی تاکید کرد: با سرمایه گذاری در میادین نفتی و بالادست نفت می‌توانیم یک میلیون بشکه نفت به تولیدات کشور اضافه کنیم و قرار بر این است که در این حوزه ٣۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنیم که در سال اول این عدد ٢٠ میلیارد دلار است و در ۵ سال ۵١ میلیارد دلار جریان نقدی خواهیم داشت.

غضنفری گفت: هیچ یک از ٨۵ میلیون نفر از مردم ایران، عقب ماندگی در برداشت از چاه‌های نفتی مشترک را نمی‌پذیرد و انتظار دارند که این موضوع برطرف شود. حالا یک نهاد مالی اعلام ‌می‌کند که آمادگی سرمایه‌گذاری در بالادستی نفت را دارد اما عده‌ای مخالفت می‌کنند و خود مردم این موضوع را قضاوت کنند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری صندوق‌های ثروت کشورهای همسایه در هوش مصنوعی و فناوری‌های نوپدید  اظهار داشت: صندوق ثروت ۵ کشور همسایه ٢١ میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری کردند که صندوق امارات با سرمایه گذاری ١۵ میلیارد دلار پیشتاز است.

رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی ادامه داد: تاکید می‌کنم که برنامه برای ورود به حوزه فناوری‌های نوپدید بنگاه‌داری نیست و قصد سرمایه گذاری داریم و این را می‌گویم که عده‌ای بازهم با چوب ما را دنبال نکنند که صندوق باید فقط وام بدهد و اگر هم وام را پس ندادند سکوت کند و نباید در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کند. در حالی که اساسنامه صندوق این اجازه را به ما می‌دهد تا در حوزه‌های جدید سرمایه‌گذاری انجام دهیم.

غضنفری با اشاره به وام دهی صندوق به حوزه‌های بی‌‍ارتباط تاکید کرد: در سال‌های گذشته صندوق به مجموعه آرد سفید اکبری در حوزه آسیابانی وام ارزی داده است که این مجموعه هم نتوانسته وام را پس دهد. برای جبران آن ٣٣ درصد سهام بانک سینا به صندوق تعلق گرفت حال عده‌ای به جای اینکه به به و چه چه کنند می‌گویند این چه کاری است که انجام  داده‌اید.

وی افزود: حالا باید تصمیم بگیریم که به آرد سفید اکبری وام دهیم یا به بخش هوش مصنوعی و اساسنامه هم این اجازه را داده که وارد مسیرهای جدید شویم و در این برهه نباسد غفلت کنیم.

غضنفری گفت: برنامه صندوق این است که ۶٠ تا ٧٠ درصد منابع خود را در بخش نفت که بازدهی بالایی دارد سرمایه‌گذاری کند، ٢٠ درصد منابع را در بخش معدن و مابقی منابع را در سایر حوزه‌ها استفاده کند.

وی از سرمایه گذاری ٢.۵ همتی صندوق در بخش اپراتور هوش مصنوعی خبر داد و گفت: وزارت اقتصاد بخشش ٢.۵ همتی مالیاتی برای صندوق در نظر گرفت که عینا آن را به معاونت فناوری ریاست جمهوری برای سرمایه گذاری در اپراتور هوش مصنوعی استفاده کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز