خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا بررسی شد؛

پشت پرده انتشار گواهی سپرده 30 درصدی بانکی چه بود؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۵۰۱۱

کارشناس بازارسرمایه گفت: پول‌های خروجی در ماه‌های پایانی سال وارد صندوق درآمد ثبات نمی‌روند و این اوراق برای جمع آوری یکسری سرمایه‌های سرگردان بود که این سرمایه سرگردان جذب بازار ارز و طلا نشوند.

هابیل خاوری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره واکنش بازار سرمایه به انتشار گواهی سپرده با نرخ سود 30 درصد و ارتباط آن با منفی شدن گروه بانکی از هفته گذشته اظهار داشت: برای اینکه گفته شود گروه بانکی از این اوراق منتفع یا متضرر می‌شوند، باید زمینه و تاریخچه آن مورد بررسی قرار بگیرد، این اوراق موضوع جدیدی نیست و تنها درصدهای آن در طول سال‌ها متفاوت بوده و نمی‌توان ارتباط معناداری بین نوسانات این گروه در بورس با انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود 30 درصد دید و به آن وزن داد و گفت منفی شدن گروه‌های بانکی در هفته گذشته به دلیل انتشار این اوراق بانکی بوده‌ است.

انتشار اوراق سپرده برای جمع آوری سرمایه‌های سرگردان بود تا جذب بازار ارز و طلا نشوند              

وی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم از جنبه ابعاد کلی بازار بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم، می‌بینیم که تقریبا 80 درصد نمادهای بازار شرایط کاملا یکسانی دارند هم از لحاظ فاندامنتال و تحلیل بنیادی و از لحاظ تکنیکالی بر روی نمودار تمام نمادها یک شکل شده‌اند. در گروه بانکی هم عمده فعالیت شرکت‌های بانکی مشخص است و اینکه بخواهیم نوسانات این گروه را به فروش این اوراق ارتباط دهیم، درست نیست و این اقدام نه اثر مثبت و نه اثر منفی بر روی گروه‌های بانکی نگذاشته‌ است.

این کارشناس بازارسرمایه گفت:‌ البته عده‌ای بر این باور هستند که این اوراق باعث خروج پول از بازار می‌شود، که معتقدم این هم تحلیل اشتباهی است چراکه پول‌های خروجی در ماه‌های پایانی سال وارد صندوق درآمد ثبات نمی‌روند و این اوراق برای جمع آوری یکسری سرمایه‌های سرگردان بود که این سرمایه سرگردان جذب بازار ارز و طلا نشوند.        

 

         دولت پایان هر سال با توجه به مشکلات بودجه‌ای دست به این اقدامات می‌زند 

طرح خرید خودروهای وارداتی با آورده اولیه 500 میلیون تومان هم برای رفع مشکل منابع بود

وی با اشاره به انتشار اوراق ویژه 30 درصدی تاکید کرد: پایان هر سال با توجه به مشکلات بودجه‌ای که دولت با آن مواجه است، دست به این اقدامات می‌زند و همانطور که گفتم اوراق 30 درصدی اساسا موضوع جدیدی نیست و دقیقا در سال گذشته در همین بازه زمانی که دولت دچار مشکلات بودجه‌ای بود اوراق 25 درصدی مطرح و منتشر شد و اتفاق دیگری که در همین تاریخِ دو ماه پایانی در سال گذشته رخ داد این بود که دولت طرح خرید خودروهای وارداتی با آورده اولیه 500 میلیون تومان را مطرح کرد که آن هم در راستای رفع مشکلات منابع بود.    

رییس بانک مرکزی چرا بدنامی افزایش نرخ سود تا 30 درصد را به جان خرید؟

خاوری افزود: امسال هم مطابق با همان رویه سال گذشته اوراق با سود جذاب‌تر 30 درصد منتشر شده و از آنجایی که نرخ بین بانکی حدود 23 درصد است، نرخ اوراق هم قاعدتا باید 25 درصد در نظر گرفته می‌شد، اما با توجه به نوساناتی که در بازار ارز و طلا اتفاق رخ داد، رییس بانک مرکزی این بدنامی افزایش نرخ سود تا 30 درصد را به جان خرید که بتواند با یک تیر دو نشان بزند، بطوری که هم سرعت گردش پول را در دو ماه پایانی سال در جامعه کنترل کند و هم اینکه بتواند نوسان بازارهای موازی به ویژه نوسانات بازار ارز و دلار را بگیرد که البته توانست ضرب آن را بگیرد.

رییس کل بانک مرکزی به نرخ سود 30 درصدی رسمیت داد

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به استقبال مردم از خرید گواهی سپرده 30 درصدی اظهار داشت: شاید استقبال مردم از این اوراق و گواهی سپرده به دلیل عدم اطلاعات کافی است چرا که نرخ شکست آن 12 درصد است. مدت زمان قراردادها یک ساله است و افراد اگر بخواهند این سپرده را آزاد کنند با نرخ 12 درصد با آنها تسویه خواهد شد. البته  سود ماهانه با متقاضیان 30 درصد محاسبه می‌شود اما اگر زودتر از موعد پول را آزاد کنند، نرخ شکست 12 درصد است.

وی تاکید کرد:‌ هدف بانک مرکزی از این اقدام صرفا ایجاد منابع است، باید توجه داشت که شعار رییس کل بانک مرکزی این است که ضرب تولید نقدینگی و رشد نقدینگی را گرفته‌ایم و کاهش دادیم اما برای این اقدام به ابزارهایی متوسل شدند که به نرخ سود 30 درصدی رسمیت می‌دهند.

نرخ بهره بین بانکی افزایش می یابد

خاوری با بیان اینکه هم نرخ ارز و هم نرخ بهره در ابتدا در بازارهای غیررسمی مطرح می‌شوند و سپس آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنند و با این اقدام نرخ سود 30 درصدی رسمی شد، گفت: سال گذشته نرخ این اوراق 25 درصد، نرخ اوراق خزانه اسلامی هم حدود 22 درصد، همچنین نرخ بهره بین‌ بانکی حدود 21 درصد بود و در موبات سازمان بورس به صراحت اعلام شد که وظیفه بانک مرکزی این است که نرخ بهره بین بانکی را در 20 درصد حفظ کند اما بانک مرکزی خلف وعده کرد و نرخ سود اوراق اسناد خزانه  را افزایش داد و مشخص شد که نرخ بهره در 20 درصد ثابت نمی‌ماند. الان هم وقتی نرخ سود این اوراق ویژه به 30 درصد رسیده باید انتظار داشته باشیم که نرخ بهره بین بانکی افزایش پیدا کند و به دنبال آن نرخ اوراق اسناد خزانه افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز