خبرگزاری کار ایران

یک کارگزار بازار سرمایه :

خلق نقدینگی‌های جدید با انتشار اوراق بدهی امکان‌پذیر شد

انتشار اوراق بدهی دولتی در بازار سرمایه، باعث توسعه بازار بدهی در این بازار و جذب نقدینگی های جدید شده است.

به گزارش ایلنا و به نقل از " سنا" ، فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اشاره به اینکه اوراق بدهی یکی از ابزارهای نوین بازار سرمایه است، گفت: با انتشار اوراق بدهی، نقدینگی های جدیدی به بازار سرمایه تزریق می شود.

وی بزرگترین تصمیم اقتصادی دولت را تامین مالی از بازار سرمایه دانست و ادامه داد: این اقدام یکی از کارهای مهم دولت بود که برای بازار سرمایه نیز تاثیر مثبت داشت. به این ترتیب که دولت با انتشار این اوراق، بدهی های خود را به پیمانکاران از طریق بازار سرمایه پرداخته و به خلق نقدینگی های جدید در بازار سهام نیز کمک می کند.

این کارشناس بازار سرمایه، به مزیت های اوراق بدهی نیز اشاره کرد و گفت: این ابزار مالی از نرخ سود ثابتی برخوردار است و با توجه به نرخ های سود جذاب و بدون ریسک سرمایه گذاران از آن اسقبال قابل توجهی کرده اند.

به گفته وی از دیگر مزیت های این ابزار بیشتر بودن نرخ بازدهی اوراق بدهی نسبت به سود سپرده در سیستم بانکی است در نتیجه باعث نمی شود که منابع نقد از بازار اوراق بهادار و سهام خارج شود.

آقابزرگی با اشاره به اینکه به احتمال زیاد اوراق بدهی موجب حرکت پول‌ها به سوی این بازار خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر نرخ سود بانکی نیز کاهش یافته و این موضوع موجب خواهد شد بخشی از نقدینگی از بازار پول خارج شده و به سوی بازار سرمایه و خرید اوراق بدهی حرکت کند، زیرا این اوراق بدون تحمیل ریسک، سودی بالاتر از سیستم بانکی را نصیب سرمایه گذاران می کند؛ علاوه بر این باعث بزرگ تر شدن بازار سرمایه و جذب نقدینگی های جدید در این بازار نیز می شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در ادامه، کاهش نرخ سود بانکی را اتفاق مثبتی برای بازار سرمایه دانست و بر تداوم آن تاکید کرد و گفت: انتشار اوراق بدهی، نقطه عطفی در بازار سرمایه بود که از اواخر سال ۹۴ در دستورکار دولت قرار گرفت و این موضوع موجب شد حجم نقدینگی در بازار سرمایه افزایش پیدا کند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده درباره روند کلی بازار هم گفت: بازار سرمایه، آیینه اقتصاد کشور است و تصویر درستی از وضعیت آن ارائه می‌کند.

آقابزرگی با اشاره به اینکه نباید انتظار داشت در وضعیت رکودی، بورس در مسیر رونق گام بردارد، بیان کرد: اقتصاد کشور از عوامل مختلف سیاسی نیز تاثیر می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به انتخابات ریاست‌جمهوری کشور در سال آینده و همچنین ریاست‌جمهوری امریکا اشاره کرد.

وی پیش بینی کرد بازار سرمایه کماکان با نوسان های اندک و بدون حرکت های پر شتاب و هیجانی به کار خود ادامه دهد.

آقابزرگی در ادامه به  برخی مشکلات موجود برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار سرمایه باید بتوانند به راحتی نقدینگی و ارز خود را به کشور وارد کنند و بتوانند ریسک خود را پوشش دهند.

وی راه‌اندازی بورس ارز را پیش‌نیاز پوشش ریسک سرمایه‌گذاران خارجی دانست و بیان کرد: ابتدا باید قیمت ارز در داخل کشور تک‌نرخی شود تا زمینه مناسبی برای راه‌اندازی بورس ارز و معاملات مشتقه آن فراهم شود  و سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند ریسک‌های خود را پوشش دهند؛ در چنین مواقعی می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران بیشتری به سوی این بازار روانه شوند.

 

کد خبر : ۴۱۶۹۳۷