خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

امروز دانش‌بنیان از نان شب واجب‌تر است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۵۷۳

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور امروز موضوع دانش‌بنیان از نان شب واجب‌تر است، وی همچنین اقتصاد دانش‌بنیان را تنها راه رسیدن به بهره‌وری برای تحقق رشد تولید و مهار تورم دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در همایش رشد تولید و مهار تورم با الگو و نقشه راه حکمرانی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ با بهره گیری از فرصت‌های تولید محصول با برند تجاری ملی در کشور جهت رقابت در سطح منطقه گفت: در ایران افزایش تولید عموما با تورم گره خورده است اما امروز از ما خواسته شده افزایش تولید بدون افزایش تورم رقم بخورد.

وی افزود: افزایش تولید و مهار تورم به صورت توامان تنها با بهره‌وری ممکن است، بنابراین باید بهره‌وری را افزایش داد و در این راستا باید فناوری‌ها و تکنیک‌ها و رویکردها ر اصلاح کرد.

دهقانی ادامه داد: بهره‌وری یک موضوع قیاسی است و آنچه این قیاس را ایجاد می‌کند اینست که چه میزان فناوری به میزان واقعی ایجاد می‌شود.  بهره‌وری در همه عرصه‌های تامین، تولید و نیروی انسانی و غیره اتفاق باید اتفاق بیفتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تصریح کرد: نگاه ما امروز به دانش‌بنیان همچون مهم‌تر از نان شب است و امروز گندم، درمان و دارو بر دانش‌بنیان متمرکز شده است. بپذیریم که بزرگ‌ترین مصیبت امروز ما نداشتن فناوری در حوزه‌های گوناگون است در حالی که فناوری تنها به انواع تکنیکی و فنون مهندسی محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: 85 درصد اقتصاد این کشور دولتی است و در همین حال بخش خصوصی است که تمام تلاش خود را برای به روزرسانی و بهره‌ور بودن انجام می‌دهد، اما بخش دولتی این گونه نیست. نظام پاداش و تشویق مجموعه‌های دولتی نخستین جایی است که باید بهره‌وری در آن آغاز شود.

دهقانی در ادامه به افزایش سهم تحقیق و توسعه در بخش دولتی اشاره کرد و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان یک قانون فاخر و ابزار مترقی است و اقتصاد دانش‌بنیان تنها راه ورود به بهره‌وری است.

وی در ادامه گفت: پس از افزایش تولید باید وارد رقابت شویم که مبنای آن تنها فناوری و نوآوری و به عبارت دیگر نوآوری فناورانه است. لازم است که از هم اکنون برای فناوری‌های نوظهور دنیا باید سرمایه گذاری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز