خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

تخلف تاجیکستان در مناقصه پروژه سدسازی/ قرارگاه برنده شد، پروژه را با لابی به آلمانی‌ها دادند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۳۰۱۶

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ گفت: هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ در بحث ساخت سد صاحب سبک خاص است و در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد. در سال ٩٠ این هلدینگ در مناقصه ساخت سد در تاجیکستان برنده شد اما این کشور با تخلف با لابی این پروژه را به یک شرکت آلمانی واگذار کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاء در نشست خبری امروز با بیان اینکه هلدینگ نیرو یکی از هلدینگ‌های هفت گانه قرارگاه است که ماموریت‌هایی در حوزه آب، برق، کشاورزی و محیط زیست برعهده دارد، اظهار داشت: این هلدینگ در سال ٩٧ شکل گرفت و در حال حاضر بیش از ٨٠ پروژه در ماموریت‌های تعریف شده در دست اجرا دارد. 

وی با بیان اینکه ماموریت اصلی این هلدینگ در حوزه آب است که از سال ٧٠ فعالیت خود را در این حوزه شروع کرده، گفت: در این حوزه و زنجیره سه حلقه اساسی زنجیره انتقال، توزیع و مصرف آب است که قرارگاه در هر یک از این حلقه‌ها به موقع ورود و بخشی از مشکلات را برطرف کرده و می‌کند. 

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاء ادامه داد: در حالی که در ابتدای دهه ٧٠ اکثر مهندسان و شرکت‌های خارجی کشورمان را ترک کردند، این قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء بود که با احداث سد کرخه به این صنعت ورود کرد و امید را در حوزه ساخت سد رقم زد و بعد از آن سایر شرکت‌ها وارد سدسازی شدند و  تا به امروز قرارگاه ۶٢ سد بزرگ و مهم را ساخته و در دست ساخت دارد که ۵٠ درصد مخازن سدهای کشور را تشکیل می‌دهد. 

رستمی افزود: در دهه ٨٠ گلوگاه در کشور انتقال آب بود که به دانش فنی و تجهیزات خاص نیاز داشت که این قرارگاه بود که با ورود دستگاه تی‌بی‌ان توانست در رفع این گلوگاه نقش آفرین باشد و در حال حاضر ۴٠٠ کیلومتر تونل انتقال آب در دست انجام دارد و برای درک این عدد مسافتی بین تهران تا اصفهان باید در نظر گرفت.

وی گفت: پروژه قم رود یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه آب در هلدینگ نیرو قرارگاه بوده و همچنین از دیگر پروژه‌های مهم این مجموعه تونل زاب برای انتقال آب دریاچه ارومیه است که تونل منحصر به فردی در دنیا محسوب می‌شود و همچنین تونل سد لتیان هم یکی از پروژه‌های مهم است که پروژه های مهم در انتقال آب به ویژه آب شرب هستند. 

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ در پاسخ به سوال ایلنا درباره همکاری این هلدینگ با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان برای ساخت سد تاکید کرد: هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاء در بحث ساخت سد صاحب سبک خاص است و در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد. در سال ٩٠ این هلدینگ در مناقصه ساخت سد در تاجیکستان برنده شد اما این کشور با تخلف با لابی این پروژه را به یک شرکت آلمانی واگذار کرد و نتوانستیم ‌وارد این پروژه شویم. موضوع مهم در همکاری در پروژه‌های خارجی حمایت ملی است. 

رستمی با بیان اینکه بحث مدیریت مصرف آب موضوع بسیار مهمی است و قرارگاه با استفاده از توان شرکت دانش بنیان در این حوزه در حال نقش آفرینی است، گفت: در این حوزه یکی از این پروژه‌ها بتن پارچه‌ای است که در بخش کشاورزی که مصرف آب در این بخش بیش از ٩٠ درصد است، به شدت موثر بوده چراکه در کشاورزی حفاری‌ها سنتی انجام شده و سرعت آب بسیار پایین و تبخیر آب بالا است و در این پروژه نیاز به استفاده به ابزار خاصی ندارد و اجرا با رول بتن در حال انجام است. این پروژه موفقی بوده و کشورمان ارمنستان هم خرید ۵٠ هزار متر مربع  از این رول را به این هلدینگ سفارش داده‌است.

وی افزود: بتن پارچه‌ای برای اولین بار در کشور انگلستان تولید می‌شد و انتقال دانش انجام نمی‌شد اما ما توانستیم این دانش را بومی کنیم و با استفاده از توان دانشگاه امام حسین خط تولید آن را راه‌اندازی کردیم و صفر تا صد این دانش جدید در کشورمان انجام می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ نیرو قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به پروژه رینگ آبرسانی تهران اظهار داشت: تامین آب شرب شهر تهران پروژه بسیار مهم است و پروژه  انتقال آب در رینگ کمربندی از شرق به غرب و شمال و جنوب به طور یکپارچه‌ توسط قرارگاه آغاز شده است و با اجرای این پروژه تامین آب در هر نقطه از تهران دچار مشکل شود آب مورد نیاز از این شبکه به آن نقطه منتقل خواهد شد و این پروژه در حال حاضر ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رستمی درباره پروژه احداث تونل برای جلوگیری از فرار آب از سد لار اظهار داشت: این پروژه یکی از تکه‌های پازل تامین آب شرب تهران است و تا سال ١۴٠۴ احداث این تونل به پایان می‌رسد و از این طری٣ فرار آب از سد لار را متوقف می‌کنیم البته برای اتمام پروژه در موعد مقرر به ٢۵٠٠ تا ٣٠٠٠ میلیارد تومان منابع نیاز داریم و در حال حاضر این پروژه پیشرفت ٣٨ درصدی دارد و با اتمام آن،پروژه مهم انتقال آب سد لار به لتیان که از فرار آب سد لار جلوگیری می‌کند، به‌بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: تمام این پروژه‌ها برای تامین رفاه مردم و در راستای فرمان رهبری به اجرا می‌رسد و قرارگاه هیچ‌گونه چشم داشت اقتصادی به این پروژه‌ها ندارد و قرارگاه طبق فرمایش رهبری بازوی توانمند دولت‌ها است.

همچین علی ذنوبی، مدیرعامل موسسه فاطر قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ با بیان اینکه سد لار است  در اوایل دهه ۶٠ توسط فرانسوی‌ها احداث شد که اشکالاتی در احداث آن وجود داشت و به همین دلیل با مشکل فرار آب مواجه بود، گفت: برای رفع این اشکالات قرارگاه خاتم‌الانبیاﯨ به دنبال احداث تونلی بوده که بتواند از نشت و فرار آب جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در مسیری از این تونل ٢٨کیلومتر ساخته شده و در ادامه از تونل تقریبا ٢١ کیلومتری  ١.۵ کیلومتر  اجرا شده و ١٩ کیلومتر مانده و در نهایت با تکمیل پروژه با هدف کنترل آب شرب تهران آب وارد سد لتیان می‌شود.

مدیر عامل فاطر با اشاره احداث تونل با دستگاه تی بی ان گفت: در حال حاضر تنها ۴ کشور توان ساخت این دستگاه را دارند و این دستگاه تکنولوژی بسیار خاصی دارد و  دایره‌ای به قطر ۵.۵ متر را حفر می‌کند و ورود این دستگاه‌ به پروژه‌های ایران اعتماد به نفس متخصصان در اجرای پروژه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه ایران از چه کشوری این دستگاه را خریداری کرده، اظهار داشت: قرارگاه سفارش ساخت دستگاه تی بی ان را به چینی‌ها داد البته متخصصان داخلی دانش طراحی این دستگاه را داشتند که توانستند سفارش ساخت را بدهند و در حال حاضر در  قرارگاه ١٣ دستگاه تی بی ان موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز