خبرگزاری کار ایران

جوابیه شرکت ملی نفت به یک گفت‌وگوی ایلنا

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۳۱۹۸

از ثمرات اقدامات انجام شده در میادین مشترک گازی می‌توان به افزایش متوسط تولید گاز به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و دستیابی به رکورد تولید گاز به میزان ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز در میدان پارس جنوبی، در پیک زمستانی اشاره کرد.

به گزارش ایلنا، در پی انتشار گفت‌وگویی با عنوان « عربستان در حال تخلیه میادین مشترک است/ سکوت تهران در قبال ورود ریاض به میدان «آرش» » در تاریخ ۱۴۰۲.۴.۴ در خبرگزاری ایلنا؛ شرکت ملی نفت ایران جوابیه‌ای را به این رسانه ارسال کرد که متن آن به شرح زیر است:

شرکت ملی نفت ایران از بدو آغاز به کار دولت سیزدهم و همسو با اسناد بالادستی کشور، توسعه حداکثری از میادین نفت و گاز با تمرکز ویژه بر میادین مشترک، را در اولویت برنامه های خود داشته است.

در این راستا، از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ "کمیته توسعه بالادستی" و نیز "کمیته توسعه میادین مشترک" در شرکت ملی نفت ایران با ریاست مدیرعامل و عضویت مدیران ارشد این شرکت آغاز به کار کرده و طی جلسات متعدد برای توسعه میادین مشترک برنامه‌ریزی جامعی انجام گرفته است.

نظر به اهمیت توسعه متوازن و پایدار بالادستی صنعت نفت و لزوم توجه به چگونگی اولویت‌دهی به توسعه میادین، نحوه تخصیص منابع مالی به طرح‌ها (منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و یا سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی)، ایجاد ساختار اجرایی کارآمد برای پیشبرد سریع‌تر طرح‌های توسعه‌ای و ...، تا کنون تمامی میادین مشترک نفت و گاز در برنامه توسعه قرار گرفته و اکثریت آنها در حال تولید است.

افزایش سهم تولید صیانتی از میادین مشترک، به کارگیری تکنولوژی‌های نوین جهت افزایش تولید، بررسی و پایش طرح‌ها و عملکرد کشورهای همسایه، توسعه و گسترش همکاری‌های دو جانبه با همسایگان در خصوص بهره‌برداری از میادین مشترک، اولویت تخصیص منابع مالی به بهره‌برداری از میادین مشترک و اولویت برنامه اکتشاف در مناطق مرزی اعم از خشکی و دریا، از سیاست‌های کلان و راهبردهای مدون شرکت ملی نفت ایران جهت افزایش تولید نفت و گاز از منابع مشترک است.

از اهم اقدامات شرکت ملی نفت ایران در شتاب بخشی به توسعه میادین مشترک در دولت سیزدهم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی:

علیرغم کارشکنی‌ها و فشارهای بین‌المللی، توسعه فاز ۱۱ در دولت سیزدهم به جد دنبال شد که ثمره آن اتمام حفاری ۴ حلقه چاه در طرح زودهنگام تولید از فاز ۱۱ و نصب عرشه درموقعیت سکوی اول است که مقدمه ای برای تولید اولیه از این فاز است. در خصوص دومین سکوی تولیدی فاز ۱۱ نیز قراردادهای ساخت جکت و ساخت سکو به پیمانکاران ابلاغ شده و مناقصات کالا و فعالیت‌های مهندسی در حال انجام است.

توسعه یکپارچه میدان مشترک آزادگان:

تفاهم‌نامه توسعه‌ یکپارچه میدان آزادگان با مشارکت بانک‌های ایرانی و شرکت‌های اکتشاف و تولید، با هدف افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به میزان فعلی و جذب ۷ میلیارد دلار سرمایه‌‌گذاری در حضور ریاست محترم جمهوری منعقد شد. شایان ذکر است در این راستا "شرکت توسعه نفت و گاز دشت آزادگان اروند" تاسیس شده و طرح توسعه یکپارچه میدان در دست تهیه است. همچنین اجرای فاز اول میدان آزادگان جنوبی با افزایش ۷۰ درصدی ناوگان حفاری فعال و ارتقاء ظرفیت تولید از ۸۷ به ۱۲۰ هزار بشکه در روز تسریع شده است. همچنین پیش بینی می شود در نیمه دوم سال جاری، تولید از این میدان به حدود ۱۷۰ الی ۱۸۰ هزار بشکه در روز برسد.

طرح توسعه میدان گازی فرزاد:

میدان گازی فرزاد-الف: طرح توسعه این بخش از میدان، در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب شده و در آینده ای نزدیک ساخت جکت مربوط به آن انجام خواهد شد.

میدان گازی فرزاد-ب: تنفیذ قرارداد توسعه فاز اول میدان گازی فرزاد-ب با شرکت پتروپارس صورت گرفته و عملیات ساخت پایه (جکت) آن نیز در حال انجام بوده و متعاقباً حفاری چاه‌های مربوطه نیز انجام خواهد شد.

طرح توسعه میدان گازی آرش:

در خصوص میدان آرش، علیرغم حساسیت‌ها و مناقشات مرزی، شرکت ملی نفت ایران به جد موضوع توسعه میدان را دنبال کرده و آمادگی خود را در این خصوص به مراجع ذیربط از جمله شورای عالی امنیت ملی اعلام داشته است. بر این اساس امکانات لازم جهت شروع عملیات ژئوفیزیک و ژئوتکنیک و متعاقب آن استقرار دکل حفاری به منظور شروع عملیات توسعه پیش‌بینی شده است. شرکت ملی نفت ایران هم اکنون آمادگی کامل دارد تا عملیات حفاری مربوط به این میدان را آغاز کند. در عین حال منابع مالی و سخت افزاری کافی نیز برای توسعه این میدان مصوب شده است.

طرح توسعه میدان نفتی فروزان: فرآیند توسعه میدان نفتی فروزان در دو جبهه با مشارکت شرکت پتروپارس و تاسیسات دریایی دنبال می شود و به زودی خبرهای خوبی از افزایش تولید جدید در این میدان اعلام خواهد شد.

وضعیت توسعه دیگر میادین مشترک:

- تنفیذ قرارداد میدان یاران با شرکت نفت و گاز پرشیا با هدف دستیابی به تولید ۳۳ هزار بشکه در روز

- تنفیذ قرارداد میدان سهراب با شرکت دانا انرژی با هدف دستیابی به تولید ۳۹ هزار بشکه در روز

- مذاکرات قراردادی فاز دوم میدان یادآوران با پیمانکار چینی و به موازات آن اقدامات توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران با هدف افزایش بیش از ۴۰ هزار بشکه‌ای نسبت به تولید کنونی میدان

- انعقاد قرارداد توسعه فاز دوم لایه‌های نفتی میدان پارس جنوبی با مشارکت شرکت‌های آوانتگارد و تأسیسات دریایی در اسفند ۱۴۰۰ با هدف افزایش تولید میدان به ۲۵ هزار بشکه در روز

- احیای مذاکرات دو جانبه با وزارت نفت عراق جهت توسعه مشترک میادین مرزی دو کشور

در خصوص میادین مشترک نفتی، عملیات اجرایی پروژه‌های نگهداشت و افزایش تولید نفت در میادین مشترک نفت شهر، رشادت، فروزان و دهلران در کنار سایر میادین کشوردر دست انجام است. رفع موانع تشریفات گمرکی و تامین کالای طرح توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب با شرکت های روسی و حصول پیشرفت فیزیکی قابل توجه در اجرای این قرارداد، از دیگر اقدامات در دست انجام در میادین مشترک است. از مهمترین دستاوردهای این اقدامات، تمرکز بر طرح‌های نگهداشت و جلوگیری از کاهش تولید نفت میادین مشترک کشور علیرغم تحریم‌های بسیار شدید در بخش کالا و تکنولوژی اشاره کرد.

در خصوص میادین مشترک گازی علی‌الخصوص میدان عظیم پارس‌جنوبی، علاوه‌بر اقدامات صورت گرفته به منظور افزایش برداشت از میدان، تکمیل فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۴، راه‌اندازی سه ردیف شیرین‌سازی پالایشگاه فاز ۱۴، تکمیل و راه‌اندازی پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی پالایشگاه فازهای ۲ و ۳، احداث خط لوله جدید دریایی فاز ۱۶، حفر چاه‌های توسعه‌ای و درون‌میدانی، تعمیر چاه‌های سکوی ۱۳A، شروع پروژه پایلوت فشار افزایی پارس جنوبی و ... در حال پیگیری است. ضمناً با توجه به اهمیت حفظ و نگهداشت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در بلندمدت، مطالعات امکان‌سنجی و مفهومی فشارافزایی در خشکی تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده و مطالعات مهندسی پایه و پایه پیشرفته آن در حال انجام است. شایان ذکر است، تاکنون ۸۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میدان پارس جنوبی انجام شده است و برای تکمیل طرح‌های توسعه این میدان مشترک گازی با احتساب طرح فشارافزایی، حدود ۲۷ میلیارد دلار سرمایه نیاز است. همچنین در خصوص میدان سلمان گازی، احداث خط لوله جدید و تعمیر خط لوله موجود در دست اقدام بوده و در خصوص میدان بلال گازی، حفاری چاه توصیفی- اکتشافی به اتمام رسیده و مبتنی بر آن، طرح توسعه میدان در دست بررسی است.

از ثمرات اقدامات انجام شده در میادین مشترک گازی می‌توان به افزایش متوسط تولید گاز به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب در روز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و دستیابی به رکورد تولید گاز به میزان ۷۰۵ میلیون مترمکعب در روز در میدان پارس جنوبی، در پیک زمستانی اشاره کرد. در سال‌های جاری و آینده، افزایش تولید میدان پارس‌جنوبی در حد ۷۱۵ الی۷۲۰ میلیون متر مکعب در روز برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز