خبرگزاری کار ایران

توضیح استانداری سیستان و بلوچستان در مورد خبر ایلنا

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۴۱

حجم اقدامات انجام شده در زمینه‌های خدمات رسانی، اشتغالزایی، گازرسانی و آب در دولت سیزدهم و در این استان بی سابقه است، با این حال هنوز از گذشته مشکلات بسیاری بر زمین مانده که برای حل آنها برنامه ریزی شده است تا مرهم کوچکی بر آلام مردم منطقه سیستان باشد.

به گزارش ایلنا، استانداری سیستان و بلوچستان در خصوص مطلب مطرح شده با عنوان « مشکل تامین نان در سیستان و بلوچستان» در خبرگزاری ایلنا در مورخ 16/1/1402، جوابیه‌ای ارسال کردند که به شرح زیر است:

باسمه تعالی

موضوع خشکسالی سیستان و تبعات و معضلات ناشی از آن که بر زندگی مردم سایه انداخته، سالهاست که در رسانه‌ها مطرح می شود و اخیرا نیز نماینده محترم مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه ها و جلسات علنی و غیر علنی مجلس به آن پرداخته است.

مسئولان کشوری و استانی وضعیت خشکسالی در سیستان را نگران کننده می‌دانند و از هر ابزار و تلاشی برای کاهش آثار این وضعیت بر زندگی مردم فهیم این منطقه استفاده می‌کنند. در این زمینه؛ رییس جمهور محترم در سفر به منطقه سیستان برای تامین آب به موضوع چاه‌های ژرف اشاره کردند و گفتند: یکسری طرح‌های زود بازده مثل استفاده از فناوری آب ژرف وجود دارد که افزایش این چاه ها علاوه بر چاههای حفر شده می تواند؛ آب را به دست مردم برساند.

تامین آب از طریق چاه های ژرف و آب های سطحی از برنامه‌های کوتاه مدت و همچنین بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب استانی حداکثر تا ۲ سال آینده از برنامه‌های میان مدت دولت است.

اقدام به جمع آوری و انتقال آب بین چاه نیمه‌های چهارگانه در منطقه سیستان به عنوان طرحی ضروری برای حفظ منابع آبی سیستان از تبخیر و مسائل زیست محیطی بود که این مهم  پس از تاکید رییس جمهوری در سفر به این منطقه، با جدیت از سوی مسوولان پیگیری و اجرا شد.

همانطور که پیش از این نیز در رسانه ها اعلام شد، دولت سیزدهم اقدامات متعددی را در راستای بهبود معیشت مردم در منطقه سیستان انجام داده است که بخشی از آنها به شرح زیر است:

اجرای بسته اشتغال منطقه سیستان

بسته پیشنهادی اشتغال سیستان که با هدف اشتغال بیش از ۸ هزار نفر در این منطقه به اجرا درآمده بود، تاکنون برای ۲ هزار و ۸۱۴ نفر بیکار ایجاد شغل کرده است.

در حوزه شیلات تاکنون ۳۰۸ شغل از محل استخر‌های پرورش ماهی و آبزی پروری، ۴ شغل از محل پرورش متراکم ماهیان گرمابی، ۶۶ شغل از محل پرورش متراکم ماهیان سردابی و ۶ شغل از محل پرورش ماهیان خاویاری ایجاد شده است.

در حوزه دامپروری نیز ۱۱۸۰ شغل از محل پرورش دام سبک محلی، 164 شغل از محل دام سنگین محلی، ۷۷ شغل از محل پرورش مرغ بومی، ۳ شغل از محل پرورش زنبور عسل، ۳ شغل از محل پرورش شترمرغ، ۴ شغل از محل پرورش شتر ایجاد شده است.

۳۰۳ شغل از محل احداث چاهک ها، ۵۸ شغل از محل گلخانه‌های کوچک و خانگی، ۳۹ شغل از محل صنایع تبدیلی، ۲۰ شغل از محل مکانیزاسیون، ۵۷۰ شغل از محل صندوق خرد زنان و ۹ شغل دیگر نیز در واحدهای پشتیبان مرغ بومی خزک ایجاد شده است.

مشکلات سوخت نیز در سیستان و بلوچستان ریشه در قاچاق سوخت دارد که این مساله مشکلاتی را برای مردم این استان به وجود آورد و باعث نارضایتی برخی از شهروندان در زمینه کمبود جایگاه عرضه مواد سوختی و همچنین کمبود شدید جایگاه سی ان جی شد. بروز سرمای بی سابقه و نیاز به مواد سوختی مردم این دیار باعث شد تا رئیس جمهور به معاون اول و وزیر نفت در جلسه هیات دستور دهد تا مشکلات را به صورت میدانی بررسی کنند.

رئیس جمهورمحترم در نشست دوم بهمن ماه 1401 هیات دولت؛ مردم سیستان و بلوچستان را مرزبانان صادق دیرین ایران توصیف کرد و با اشاره به مشکلات پیش آمده در تأمین انرژی در این منطقه، به معاون اول مأموریت داد رفع این مشکل را با فوریت پیگیری کند.

آیت الله رئیسی همچنین وزیر امور خارجه و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان را مأمور کرد تا از طریق رایزنی با هیات حاکم بر آن کشور، موضوع حق‌آبه کشورمان از رود هیرمند و تأمین آب مورد نیاز مردم سیستان و بلوچستان را با جدیت دنبال کنند.

پیگیری حقابه هیرمند از طریق مجامع بین‌المللی

دولت سیزدهم با جدیت موضوع حقابه رودخانه هیرمند را از افغانستان و از طریق مجامع بین‌المللی تا حصول نتیجه پیگیری می‌کند و تمام تصمیمات اتخاذ شده با توجه به تاکیدات رییس جمهور تا مرحله اجرا و نهایی شدن پیگیری می شود.

اقدامات استانی پیرامون تامین آرد:

- از تیرماه سال گذشته تاکنون در دو مرحله هرماه از محل افزایش سهمیه آرد نسبت به افزایش سهمیه پخت شناور به خبازیهای شهرستان های دارای مشکل اقدام که تا حدودی باعث کاهش صفوف نامتعارف شد.

- به منظور رفع دغدغه مردم به جهت تأمین نان مورد نیاز در هر ساعت از شبانه روز، برنامه ریزی لازم درخصوص افزایش ساعت کاری واحدهای خبازی منتخب در دو شیفت کار از ساعت 7 صبح تا 21 شب به صورت یکسره انجام و اطلاع رسانی لازم نیز با نصب پلاکارد های مخصوص در سردرب خبازی صورت گرفت.

- به منظور شفاف سازی و توزیع عادلانه آرد خام روستایی و عشایری در سطح استان با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری، بعنوان اولین استان در سطح کشور نسبت به طراحی سامانه توزیع هوشمند آرد خام روستایی و عشایری (سامانه سنتا) در استان اقدام و بعد از اعلام فراخوان الزام به ثبت نام خانوارهای روستایی و عشایری مشمول دریافت آرد خام در این سامانه، توزیع آرد خام روستایی و عشایری به صورت هوشمند و الکترونیک از بهمن ماه سال 1401 در سطح استان اجرایی گردید.

- بر اساس شاخص های آماری در سال 1400 جمعیت استان بالغ بر 2/3 میلیون نفر و 750 هزار نفر افراد فاقد شناسنامه و اتباع بیگانه است. از این رو با پیگیری های به عمل آمده از مراجع تصمیم گیر کشوری مصوبه افزایش سهمیه آرد اخذ شد اما متأسفانه بنا بر اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران و بر اساس تصمیم وزارت امور اقتصادی و دارایی، با عنایت به اجرای مرحله شناور سازی توزیع سهمیه آرد بر مبنای عملکرد خبازی ها از بهمن ماه سال 1401 ، این افزایش سهمیه آرد عملیاتی نشده است.

حجم بی سابقه خدمات

حجم اقدامات انجام شده در زمینه‌های خدمات رسانی، اشتغالزایی، گازرسانی و آب در دولت سیزدهم و در این استان بی سابقه است، با این حال هنوز از گذشته مشکلات بسیاری بر زمین مانده که برای حل آنها برنامه ریزی شده است تا مرهم کوچکی بر آلام مردم منطقه سیستان باشد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز