خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد:

پافشاری ما رهاسازی آب از سوی افغانستان طبق پروتکل است/برنامه تامین اضطراری آب برای تهران

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۷۶۵۶

سخنگوی صنعت آب اظهار داشت: ورودی آب به سدهای کشور ۸.۹ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به پارسال ۱۲ درصد کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فیروز قاسم زاده در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار و با توجه به بارندگی‌های خوبی که داشتیم میزان ۱۰۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده که البته همچنان نسبت به بلندمدت (۵۴ساله) ۹ درصد کاهش داریم و سومین سال خشک را سپری می کنیم.

وی با بیان اینکه نسبت به پارسال ۱۳ درصد کاهش بارندگی داریم، افزود: استان‌های قزوین، اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، البرز، سیستان و بلوچستان و تهران بارندگی خوبی نداشتند.

سخنگوی صنعت آب بارش جنوب غرب کشور در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری، اصفهان، یزد و فارس را تحت تاثیر سامانه سودانی بالای نرمال اعلام کرد.

وی گفت: ورودی آب به سدهای کشور ۸.۹ میلیارد متر مکعب بوده که نسبت به پارسال ۱۲ درصد کاهش دارد.

قاسم زاده با بیان اینکه ما برنامه مصرف بهینه را اعمال کردیم تا کمترین تنش را داشته باشیم، اظهار داشت: خروجی آب از سدها ۶.۸۵ میلیارد متر مکعب بوده که ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه حجم آب سدها به ۲۱.۱ میلیارد متر مکعب رسیده است، افزود: سدهای کشور ۴۳ درصد پرشدگی دارند که تقریبا معادل سال گذشته است.

وی با اشاره به کاهش حجم مخازن سدها گفت:،زاینده رود ۱۲ درصد، تهران ۱۲ درصد، کرخه ۱۸ درصد پرشدگی دارد، سفیدرود در استان گیلان هم اوضاع خوبی ندارد، زنجیره کارون و دز ورودی خوبی داشته و ۶۰ درصد مخازن پر شده است.

سخنگوی صنعت آب در ادامه با اشاره به بارش برف و تناثیر آن در ذخایر سدها گفت: بر اساس مدلهای ماهواره ای ۱۳ میلیارد متر مکعب پوشش برفی در کشور وجود دارد که از این میزان ۷۰ درصد در قالب تبخیر و نفوذ در سطح زمین از دسترس خارج می شود و تنها ۳۰ درصد به صورت روانآب وارد سدها و مخازن می شود.

وی میزان پوشش برفی در حوضه آبریز کارون را ۲.۵ میلیارد متر مکعب و در حوزه سدهای تهران را ۷۰۰ میلیون متر مکعب عنوان کرد.

قاسم زاده با اشاره  به وضعیت دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه اکنون ۱۲۷۰.۱۸ متر است و ۱.۳۶۰ میلیارد متر مکعب نیز موجودی آب دارد.

وی در ادامه به مقایسه تعداد سدهای ساخته شده در قبل و بعد انقلاب پرداخت و گفت:  ۴۱۹ سد در کشور ساخته شده که از این تعداد ۱۹۵ سد ملی و بزرگ هستند. قبل از انقلاب ۱۹ سد ملی داشتیم که اکنون این تعداد ۱۰ برابر شده است. همچنین از ۱۹۵ سد ملی ۳۲ سد در برنامه ششم توسعه به بهره برداری رسیده است.

سخنگوی صنعت آب در مقایسه شبکه زهکش و آبیاری نیز بیان داشت: قبل از انقلاب ۵۵۰ هزار هکتار شبکه آبیاری زهکشی داشتیم که این رقم اکنون به ۲.۳۹۰ میلیون هکتار رسیده است و از این میزان ۱۴۹ هزار هکتار در برنامه ششم به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به نیروگاههای برقابی گفت: تعداد نیروگاههای برقابی از ۱۸۰۴ مگاوات قبل از انقلاب به ظرفیت اسمی ۱۲۱۸۸ مگاوات رسیده یعنی ۷ برابر شده که از این میزان نیز ۶۰۸ مگاوات در برنامه ششم اجرا شده است.

قاسم زاده همچنین گفت: در برنامه ششم توسعه ۶۹ هزار و ۶۰۰ چاه مسدود شده که از محل انسداد آ«ها ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب در آبخوانها ذخیره شده است. همچنین ۱۲۳ هزار پروانه چاه در برنامه ششم اصلاح شد.

وی در باره تجهیز چاه‌ها به کنتورهای هوشمند خاطرنشان کرد: ۴۶ هزار کنتور هوشمند در برنامه ششم توسعه بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شده که برنامه کلی ۱۲۰ هزار کنتور بوده است.

سخنگوی صنعت آب از تعیین حد و بستر رودخانه‌ها به میزان ۷۵ هزار کیلومتر در طول برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت: برنامه کلی ۱۴۶ هزار کیلومتر بوده که ۷۵ هزار کیلومتر برنامه ششم به طور کامل انجام شده و ۲۰ هزار کیلومتر جدید هم برنامه‌ریزی‌شده است.

قاسم‌زاده با اشاره به تعیین برنامه ۳۵ هزارکیلومتری ساماندهی رودخانه‌ها از انجام شده ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن خبر داد.

وی درباره لایروبی رودخانه‌ها ادامه داد: ۵ هزار و ۵۸۰ کیلومتر لایروبی انجام شده است و آزادسازی بستر رودخانه‌ها نیز ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر انجام شده است.

سخنگوی صنعت آب از نصب ۲ هزار و ۱۰۰ تجهیز اندازه‌گیری بر روی چاه‌های کشاورزی خبر داد.

وی در پاسخ به ایلنا درباره آخرین وضعیت رهاسازی آب از سوی افغانستان تصریح کرد: طرح اصلاح سازه بند کمال‌خان هنوز نهایی نشده است، در حال حاضر وزارت امور خارجه کشور ورود کرده و پیگیری هایی صورت گرفته که این بند اصلاح شود.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: طبق بررسی ها بارندگی در این کشور مناسب بوده و به این ترتیب رهاسازی صورت می گیرد اما پافشاری ما در مذاکرات بر این است که طبق پروتکل تخصیص آب صورت گیرد اما طرف افغان رهاسازی را منوط به اصلاح سازه کرده است.

وی گفت: جلسات داخلی نیز در وزارت نیرو انجام می شود و مهندسی ارزش صورت می گیرد که دیپلماسی به چه نحو باشد و نتایج و دستاوردها بررسی می شود.

قاسم زاده در پاسخ به دیگر سوال ایلنا درباره وضعیت تامین آب در تهران گفت: تمام آبهایی که امکان شرب دارد شناسایی کردیم، جلسات هفتگی این است که هر طرحی تصویب شود به عنوان اقدام اضطراری وارد مدار شوند، اصل تخصیص ها همین است که اجرایی می شود و طبق سنوات قبل هم به همین شکل بوده است.

وی تاکید کرد: ما اکنون بدنبال منابعی هستیم که در شرایط اضطراری از رودخانه ها، خرید چاه کشاورزی و تخصیص های جدید استفاده کنیم تا مشکلی برای تامین آب شرب تهران نداشته باشیم. 

وی در باره وضعیت تامین آب تهران با توجه به بارش‌ها هم افزود: آمارها نشان از آن دارد که وضعیت بارش‌های کشور تا اواسط اردیبهشت ماه در حد نرمال خواهد بود و با توجه به کاهشی که اکنون دارد وضعیت آب‌های سطحی به‌گونه‌ای خواهد بود که امکان تامین آب با دشواری روبرو خواهد بود.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: بر این اساس همه تلاش وزارت نیرو این خواهد بود که هیچ شهری و به خصوص تهران با مشکل آب شرب روبرو نشوند و هدف این است که به هر نحوی که ممکن باشد آب شرب مورد نیاز شهروندان تامین شود.

قاسم‌زاده گفت: اقدام‌های خوبی پارسال برای تامین آب انجام شد که تداوم خواهند داشت؛ اما امید است که وضعیت بارشی بهتر شود تا مشکلات کمتری داشته باشیم.

وی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را بسیار بالا دانست و بر ضرورت رعایت بهره‌وری در این بخش تأکید کرد.

سخنگوی صنعت آب وزارت جهاد کشاورزی باید همه تلاش خود را برای بهره‌ور کردن کشاورزی به کار گیرد و گزارش شفاف آن را به وزارت نیرو ارائه دهد.

قاسم‌زاده گفت: اگر تنها ۱۰ درصد در این بخش صرفه‌جویی شود مشکلات آبی کشور کاهش خواهد یافت.

وی بر ضرورت رعایت الگوی کشت تأکید کرد گفت: گرچه وزارت نیرو در این طرح نظر دارد؛ اما رعایت آن کمک مؤثری به حل مشکلات خواهد کرد.

وی در ادامه درباره آبگیری چمشیر گفت: اجحاف زیادی در حق سد چم‌شیر صورت گرفته است، همان گونه که بارها گفته شده مطالعات زیادی درباره این سد صورت گرفته و مشخصاً ۸ مطالعه تاکید دارد که این سد مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه آبگیری کامل سد پس از تایید نهایی و در آینده صورت خواهد کرد، ادامه داد: اکنون سد آمادگی لازم را برای آبگیری دارد.

وی  درباره آخرین وضعیت تونل زاب برای انتقال آب به دریاچه ارومیه، ادامه داد: این تونل تقریباً به اتمام رسیده و یا تا آخر سال و یا طی هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

سخنگوی صنعت آب افزود: برنامه این است که این تونل سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال دهد و ضمناً سازمان حفاظت از محیط زیست هم اقدام‌های لازم را انجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز