خبرگزاری کار ایران

اردکانیان:

۲۲۴ هزار روستایی دیگر از امروز به آب سالم دسترسی پیدا کردند/ افتتاح ۴ پروژه بزرگ در آخرین هفته از پویش ۹۹

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۹۷۵۵

وزیر نیرو اظهار داشت: امروز آبرسانی به 400 روستا در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان،‌ گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی به افتتاح می‌رسد و روستاییان این استان‌ها به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رضا اردکانیان در هفته چهل و چهارم پویش # هر هفته – الف – ب – ایران و مراسم افتتاح طرح های آبرسانی به 400 روستا در 7 استان کشور اظهار داشت: امروز آبرسانی به 400 روستا در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، اصفهان،‌ گیلان، کهگیلویه و بویراحمد و خراسان رضوی به افتتاح می‌رسد و روستاییان این استان‌ها به شبکه آب سالم و پایدار متصل می‌شوند.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب از روستاها فقط اخبار کشف روستا از رسانه ها منتشر می‌شد، افزود: به دلیل نبودن راه و ارتباطات اخباری از روستاها در دست نبود چه برسد به اینکه شبکه‌های آب و برق بهداشت و یا آموزش را داشته باشند. اما امروز در پرتو انقلاب به خصوص در سال‌های اخیر به سبب اجازات از رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه این امکان فراهم شده که آبرسانی به روستاها تسریع شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه با احتساب 400 روستای امروز جمعا 13 هزار و 163 روستا با جمعیت 8.3 میلیون نفر به شبکه آب سالم و پایدار متصل شدند گفت: قبل از سال 93 نیز آبرسانی به روستاها در جریان بود اما پایدار نبود به دلیل محدودیت‌ها تعدادی چاه،‌ آبرسانی سیار و در ساعات محدود امکان تامین آب شرب فراهم بود. اما امروز با احداث هزاران کیلومتر خط انتقال پمپاژ، روستاییان مثل مناطق شهری در تمام ساعات شبانه روز به آب سالم و پایدار متصل هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: این مسیر تا پایان دولت دوازدهم و تا آخرین روستا ادامه داشته باشد.

اردکانیان با بیان اینکه در آبرسانی امروز 7 روستا با 12500 هزار نفر جمعیت در کرمان و خراسان رضوی از طریق خیرین به آب سالم دسترسی پیدا کردند افزود: تا امروز وعده‌های آبرسانی روستایی در قالب پویش محقق شده و همه 1650 روستا به آب سالم دسترسی پیدا کردند و امیدواریم باقیمانده روستاها نیز در سال آینده و سالهای بعد به نتیجه برسند.

وی گفت: مجموع پروژه پویش تاکنون به 248 پروژه ساخت و سازی و 53 پروژه سازوکاری رسیده که تحول مهمی در شرایط جنگ اقتصادی و روانی بوده است.

وی یادآور شد: اعلام این پویش به ثمر رساندن آن نمادی از توان و برنامه‌ریزی و زمان‌بندی و تامین منابع از طرق مختلف بوده است.

وزیر نیرو گفت: قبل از دولت دوازدهم 900 هزار نفر از روستاییان به آب پایدار دسترسی داشتند و در این دولت 8 میلیون و 300 هزار نفر به این تعداد اضافه شده و اکنون 9 میلیون و 200 هزار جمعیت روستایی آب سالم برخوردارند و تا پایان دولت دوازدهم نیز یک میلیون دیگر اضافه می شود.

وی گفت: در سال 92 از 20 میلیون جمعیت روستایی فقط 900 هزار نفر از شبکه آب پایدار برخوردار بودند و بقیه به شیوه های دیگر آبرسانی مثلا از طریق نصب ایستگاه‌های برداشت تامین آب می شدند و در ساعات محدودی می توانستند از منابع آب استفاده کنند.

وی ادامه داد: اکنون خطوط انتقال در روستاها مثل جوامع شهری در حال احداث است و بعد از اجازه از مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و در نظر گرفتن ردیف ملی در آبرسانی روستایی در بودجه حرکت وسیع آغاز شده و در تعداد زیادی روستا مجتمع آبرسانی روستایی احداث شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: این پروژه‌ها تداوم داشته باشد ضمن اینکه در حال حاضر ترمیم فرسودگی شبکه‌ها نیز در دستور کار است.

وی با بیان اینکه در تا هفته چهل و چهارمین پویش جمعا 301 پروژه ساخت و سازی و سازکاری به بهره برداری رسیده گفت: هفته آینده اختتامیه پویش در سال 99 برگزار خواهد شد.

وی با اعلام اینکه هفته آینده 14 هزار میلیارد تومان پروژه در 4 استان مازندان، گیلان، قزوین و تهران افتتاح می شود توضیح داد: واحد بخار نیروگاه کاسپین با 150 مگاوات، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان، سد نهم قزوین و طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب در غرب تهران از جمله پروژه های هفته آینده خواهد بود.

اردکانیان بیان داشت: تصفیه خانه فیروزبهرام 9 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته که نیمی از آن از بانک توسعه اسلامی و نیمی دیگر از منابع داخلی و مشارکت مردمی در پرداخت آب بها بوده است.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه تصفیه خانه غرب تهران 11 منطقه شهرداری با 2 میلیون و 100 هزار جمعیت در مرحله اول و در مرحله تکمیلی 3 میلیون نفر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار می گیرند.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای اجرای پروژه یاد شده 1670 کیلومتر شبکه جمع آوری، 12 کیلومتر تونل فاضلاب رو و 6 واحد تصفیه فاضلاب اجرا شده که در ارتقای بهداشت و تامین پساب تصفیه شده نقش دارد و حجم قابل توجهی از پساب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با اجرای پروژه تصفیه خانه فیروز بهرام برداشت از چاهها در شهر تهران متوقف خواهد شد و کاری ضروری برای کمک به تامین ذخایر آب های زیر زمینی و کاهش لطمات برداشت ها خواهد بود.

اردکانیان گفت: امیدواریم هفته آینده پویش 99 نقطه پایانی ارزنده ای باشد و توانسته باشیم با فعالیت بخش خصوصی و دولت این وظیفه را به خوبی به انتها برسانیم.

وی یادآور شد: بعد از آن روی تحقق برنامه‌های 180 روزه متمرکز می شویم و تا اواخر مرداد 1400 پروژه‌های ساخت و سازی، سازوکاری و ریل گذاری برای دولت سیزدهم را به اجرا خواهیم رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز