خبرگزاری کار ایران

سرمایه‌گذاری 600 میلیون دلاری برای تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۵۳۴۲

قانعی گفت: 600 میلیون دلار طرح در دست اجرا داریم و در تلاشیم تا طرح‌هایی که پیشرفت بیشتری دارند و به تولید نزدیک هستند، سریعتر عملیاتی شوند و به این ترتیب 360 هزار تن به ظرفیت تولید مجموعه اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، رشید قانعی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه  در یک ماه و نمی گذشته بر خلاف سایر بازارها ما رشد خوبی داشته‌ایم، اظهار داشت: مجموعه پترول طی سالهای گذشته برخی اشکالات داشت که اکنون برطرف شده و در حال حاضر 8 طرح تولیدی داریم که پتروشیمی صدف، ارغوان گستر، لردگان، ارومیه، ایلام و سنقر  از آنها جمله است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در پتروشیمی ارومیه گفت: در پتروشیمی ارومیه کودهای متنوع تولید می شود و یک واحد کریستال ملامین دارد که صادراتی هم است. یکی از اقدامات ما این بود که ظرفیت پتروشیمی ارومیه را بررسی کردیم تا واحد سولفات پتاسیم آن را به صددرصد برسانیم.

مدیرعامل پترول با اشاره به اینکه ‌اسید کلریک به عنوان محصول جانبی  تولید می‌شود، افزود: یک واحد جانبی در حال ساخت است تا از این محصول، محصولی تولید شود که اکنون نیاز کشور از واردات تامین می‌شود. 

وی ادامه داد: تاکنون با 2 واحد کوره در این پتروشیمی کار می کردیم، با تامین مالی قطعات یدکی هم تامین شد و طبق برنامه تا آخر خرداد هر 4 کوره مجتمع وارد مدار خواهد شد.

قانعی به پتروشیمی ایلام هم اشاهر و تصریح کرد: از مرداد 1400 تا 1401 تولید محصولات در پتروشیمی ایلام، حدود صددرصد رشد داشته است. در محصولات شیمیایی نیز رشد فروش خوبی داشتیم. به طوری که طی 5 ماه سال گذشته 123 هزار تن تولید محصول داشتیم اما در 5 ماه امسال این رقم به 246 هزار تن رسیده است که از جمله آنها 67 درصد پلی اتیلن سنگین، 19 درصد بنزن پیرولیز و پروپیلین نیز 300 درصد رشد داشته است.

وی با تاکید بر اینکه پتروشیمی ایلام با مشکل خوراک مواجه بود، افزود:  پارسال این مجتمع با 50 درصد ظرفیت کار می کرد ما بررسی کردیم که مشکل را حل کنیم 3 روش پیش‌بینی کردیم تا خوراک این واحد را به صددرصد برسانیم. با یک شرکت داخلی قرارداد خوبی داشتیم و مشکل مالی این شرکت را به میزان 6 میلیون یورو برطرف کردیم تا نسبت به تامین خوراک اقدام کند و به این ترتیب تا آخر آذر کل کسری خوراک ایلام برطرف خواهد شد. و رقم تولید مجتمع به صددرصد می رسد.

مدیرعامل پترول یادآور شد: استفاده از یک واحد داخلی و  از اتان فشرده یکی از راهکارهای تامین خوراک پتروشیمی ایلام است.

وی با اشاره به حضور هلدینگ خلیج فارس برای توسعه چاه های تنگه‌بیجار، گفت: با این کار تا 20 سال، گاز تولیدی از این چاه ها به عنوان خوراک پتروشیمی ایلام مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک سال آینده 5 محصول دانش بنیان جدید به سبد محصولات پتروشیمی اضافه شود.

وی همچنین با اشاره به برنامه های اجرا شده در پتروشیمی لردگان گفت: در این مجتمع به دلیل قطع برق در اوایل تیرماه، مشکلی ایجاد شد و ما اعلام خسارت به وزارت نیرو کردیم. با این حال، لردگان به 85 درصد تولید رسیده و به محض اینکه تولید به صد درصد برسیم، برنامه افزایش تولید 12 درصد دیگر هم داریم.

قانعی با اشاره به تاثیر جنگ اوکراین بر قیمت محصولات گفت: با توجه به این موضوع ما برای حفظ منافع طرفهای تجاری قبلی را با هماهنگی حذف کردیم زیرا هر چه زمان می گذرد قیمت محصولات بالاتر می رود  یعنی محصولات را تا هر زمان که به محصول به لحاظ کیفیت آسیب نرسد انبار می کنیم تا با قیمت بالاتری به فروش برسانیم.

وی درباره طرح های در دست اجرا بیان داشت: 600 میلیون دلار طرح در دست اجرا داریم و در تلاشیم تا طرح‌هایی که پیشرفت بیشتری دارند و به تولید نزدیک هستند، سریعتر عملیاتی شوند و به این ترتیب 360 هزار تن به ظرفیت تولید مجموعه پترول اضافه خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: محصولات یاد شده همه در حوزه پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش هستند. همچنین بنزین پرولیز را در دستور کار داریم تا به بنزن تبدیل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز