خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به ایلنا:

٧٠ هزار میلیارد تومان مالیات معوق داریم/ نهادهای حاکمیتی مالیات ندهند، مجازات می‌شوند/ برای زنان و مردان مسن روستای اصفهان، کارت بازرگانی صادر شده بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۹۶۸

رییس سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ٢۵٠٠ نفر که فرار از پرداخت مالیات داشتند را ممنوع الخروج کرده‌ایم که باعث شده از همین طریق هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داوود منظور در نشست خبری امروز از تحقق ١١٣ درصدی درآمدی مالیات نسبت به میزان مصوب آن در سال گذشته خبر داد و گفت: در نقل و انتقالات خودرو به تحقق ١۴٣ درصدی و رشد ٧٢ درصدی دست پیدا کردیم.

وی با اشاره به مالیات خودروهای لوکس اظهارداشت: تا به امروز ١۵٠ میلیارد تومان مالیات خودروهای لوکس دریافت شده است.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال آستانه‌های تشخیص مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس بالا رفته‌ است، ادامه داد: سه پایه مالیاتی؛ مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس و مالیات بر خانه‌های خالی هر چند در سال‌های گذشته در قانون تکرار می‌شد اما عملکردی نداشت و برای اولین این پایه‌های مالیاتی را به اجرا رساندیم. از این رو  فرایند شناسایی‌ انجام دادیم و طبق اطلاعات ارایه شده از وزارت راه و شهرسازی ۵٢٠ هزار خانه خالی مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شناسایی شد .

منظور افزود: طبق محاسبات انجام شده مالیات این تعداد خانه خالی ١٠ هزار و ۵٠٠ میلیارد تومان می‌شود که البته از ۵٢٠ هزار خانه خالی مشمول مالیات ١٠٠ هزار مالک خانه خالی نسبت به شامل شدن مالیات اعتراض کردند.

مردادماه؛ آخرین مهلت برای مالکان خانه‌های خالی

وی ادامه داد : مهم‌ترین کانال اطلاع رسانی به  افراد درباره مشمولیت آنها به مالیات خانه های خالی و لوکس و خودروهای لوکس درگاه خدمات ملی است اما علاوه بر آن پیامک‌های متعددی به افراد ارسال می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالکان خانه‌های خالی تا پایان مردادماه مهلت برای پرداخت مالیات را داشتند، گفت: اگر افراد نسبت به پرداخت مالیات خانه‌های خالی اقدام نکنند، مشمول جریمه ماهانه ٢.۵ درصد خواهند شد و در زمان نقل و انتقال خانه و واحد هم باید اصل مالیات را و هم میزان جریمه را بپردازند.

منظور با بیان اینکه اطلاعات از تعداد خانه‌های لوکس به دلیل ارایه محدود اطلاعات از سوی شهرداری، پایین بوده‌است، ادامه داد: به دنبال این هستیم که اطلاعات از خانه‌های لوکس را افزایش دهیم و امسال گزارش‌های تعداد خانه‌های لوکس را تکمیل و اطلاعات جامع‌تری تهیه می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عدم پرداخت مالیات و کتمان درآمدها برای بررسی درست مالیات جرم محسوب می‌شود، گفت: کتمان مالیات براساس قانون یک جرم کیفری است و نه تنها از افراد اصل مالیات را به همراه جریمه دریافت می‌کنیم بلکه برای فرد متخلف پرونده کیفری تشکیل می‌شود و میزان پرونده‌های تشکیل شده قابل توجه بوده و اخیرا در یک پرونده فرار مالیاتی مربوط به ١٠ نفر، حکم زندان صادر شد.

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به برخورد با فرارهای مالیاتی تاکید کرد: از ابتدای امسال تا کنون ٢۵٠٠ نفر که فرار از پرداخت مالیات داشتند را ممنوع الخروج کرده‌ایم که باعث شده از همین طریق هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان وصول مالیات داشته باشیم.

تا پایان سال حساب‌های تجاری و شخصی از هم جدا می‌شوند

منظور با بیان اینکه تا پایان امسال حساب‌های تجاری و شخصی از هم جدا می‌شوند، گفت: علاوه بر این تفکیک؛ حساب های مشکوک به تجاری هر چند که شخصی باشند را هم به منزله حساب تجاری می‌دانیم یعنی اگر تراکنش و گردش یک حساب شخصی بالا باشد همان برخوردی که با حساب تجاری داریم با آن حساب خواهیم داشت.

وی ادامه داد : هر چند که قانون به سازمان امور مالیاتی این اجازه را داده که تراکنش‌های حساب‌های متصل به کارت‌خوان را ملاک مالیات بداند اما سازمان تنها واریز به کارت‌خوان را در نظر گرفت بدون آنکه تراکنش‌ها را مورد محاسبه قرار دهد.

وی با اشاره به ساماندهی دستگاه‌های کارت‌خوان و پز افزود: ١٨ میلیون و ۵٠٠ هزار دستگاه کارتخوان را ساماندهی کردیم که در این روند ٩ میلیون دستگاه پز با درخواست مالک غیر فعال شد و ٩ میلیون دستگاه دیگر هم متصل به حساب های تجاری در نظر گرفتیم.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه میزان مالیات اخذ شده از نهادهای حاکمیتی از جمله استان قدس، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و قرارگاه خاتم‌الانبیا و میزان فرار مالیاتی تاکید کرد: این نگرانی در اذهان عمومی وجود دارد که این نهادها چقدر مالیات پرداخت می‌کنند اما همه بدانند برای سازمان امور مالیاتی تمام فعالان اقتصادی فارغ از اینکه به کدام نهاد مربوط می‌شوند، باید نسبت به فعالیت‌های اقتصادی انجام شده مالیات پرداخت کنند و اگر این نهادها هم نسبت به پرداخت مالیات اقدام نکنند، مشمول مجازات و جرایم خواهند شد .

وی ادامه داد: تمام نهادهای حاکمیتی که فعالیت اقتصادی داشته باشند باید اظهارنامه ابرازی ارایه دهند و در سال گذشته به طور دقیق شناسایی کردیم این نهادها چه تعداد واحد‌های اقتصاد دارند و چه میزان مالیات ابرازی داشتند و میزان مالیات تشخیصی آنها چقدر بوده‌است و اطلاعات کامل نسبت به مالیات این نهادها را اطلاع‌رسانی برای عموم مردم خواهیم کرد.

منظور با تاکید بر اینکه در نظام مالیاتی همه چیز شفاف است، گفت: تنها درباره آستان قدس رضوی طبق قانون مالیاتی که از این نهاد دریافت می‌شود برای پوشش هزینه‌های ارایه خدمات عمومی به خود استان قدس  رضوی برگردانده می‌شود.

رییس کل سازمان امور مالیاتی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره میزان معوقات مالیاتی گفت: در نظام مالیاتی معوقات خط قرمز ما است چرا که بابت آن باید پاسخگوی دیوان باشیم اما در حال حاضر ٧٠ هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت نشده و معوقات را داریم که جریمه عدم پرداخت هم به آن اضافه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه علت معوقات ٧٠ هزار میلیارد تومانی مالیات این است که امکان شناسایی افراد را نداریم، ادامه داد: بخش عمده‌ای این معوقات متاسفانه مربوط به شرکت‌های صوری و کاغذی است به طوریکه ۴٠ درصد از ٧٠ هزار میلیارد تومان معوقات مربوط به شرکت‌های صوری است یعنی شرکت‌هایی که به نام افراد کارتن خواب و متکدی ثبت کردند و به نام آنها حساب باز کردند و کارتخوان تهیه کردند و به ازای آن از این افراد وکالت نام الاختیار گرفته‌اند و ما برای وصول مالیات از آنها با عده‌ای کارتن خواب و متکدی مواجه می‌شویم.

معاون وزیر اقتصاد افزود: بخشی دیگر از معوقات مالیاتی به بحث کارت‌های بازرگانی برمی‌گردد و امروز مواجه هستیم با این موضوع که افرادی به نام عده‌ای بی‌اطلاع و ناآگاه و با مشخصات آنها نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام کردند و با این کارت‌های بازرگانی این افراد دست به واردات کالا کردند و وقتی برای وصول مالیات به مالکان این کارت‌های بازرگانی مراجعه کردیم مواجه شدیم با جمعی زنان و مردان مسن که هیچ اطلاعی از این میزان واردات نداشتند.

وی گفت: در روستایی در اصفهان برای تمام زنان و مردان مسن کارت بازرگانی صادر کردند که برای این افراد حساب های بانکی باز شده بود و با کارت‌های بازرگانی آنها به طور قابل توجهی خودرو وارد شده بود.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: 20 درصد معوقات مالیاتی مربوط به کارت های بازرگانی می‌شود که برای شناسایی مالکان اصلی این کارت های بازرگانی از کمک و حمایت پتانسیل های سربازان امام زمان (عج) و مراجع قضایی استفاده می کنیم.

وی درباره مالیات سلبریتی‌ها و بلاگرهای فضازی مجازی تاکید کرد: برای سازمان امور مالیاتی فرقی نمی‌کند که مالک حساب بانکی و درآمدهای فعالیت اقتصادی فروشنده لبنیات باشد یا یک هنرمند سلبریتی‌ یعنی هنرمندان، ورزشکاران و افرادی که شاخص ها و ویژگی های سلبریتی را دارند مشمول مالیات می شوند.

وی افزود: تنها برای هنرمندان معافیت مالیات تا درآمد 200 میلیون تومانی را در نظر گرفته‌ایم و به غیر از آنها تمام سلبریتی ها باید مشمول مالیات شوند. استقبال سلبریتی ها و بلاگرها از پرداخت مالیات زیاد بوده چراکه به خوبی می دانند در صورت عدم پرداخت مالیات مشمول جرایم کتمان مالیات می شوند و برای آنها پرونده مالیاتی تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به تخلفات فولاد و اینکه چرا که متوجه درآمدها و هزینه های این مجموعه نبودند گفت: بخشی از موضوع فولاد از جنس رعایت مقررات معاملاتی و قانون محاسبات عمومی بوده و این تخلفات جنبه سود وزیان داشتند و سازمان امور مالیاتی هم براساس صورتهای مالی مورد تایید میزان مالیات را محاسبه می‌کند.

وی افزود: اگر در یک شرکتی تخلفاتی انجام شده و هزینه‌هایی که نباید انجام شود صورت گرفته سازمان امور مالیاتی مرجع تشخیص نیست. از همکارانم خواستم که گزارش‌های مورد بررسی شده را با گزارش تحقیق و تفحص مجلس تطبیق دهند و اگر تخلفی صورت گرفته باشد را به آن ورود می‌کنیم.

رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه شش مورد سوت زنی در سامانه ثبت شده است گفت: 1600 مورد از این گزارش ها مربوط به اعتراض مردمی نسبت به پزشکان بوده است و باید تاکید کنم که پزشکان مکلف هستند مجهز به دستگاه پوز باشند و تمام مراجعه کنندگان و مردم باید هزینه ها را از طریق دستگاه کارتخوان بپردازند اما پزشکان بدانند که تمام حساب های بانکی متعلق به آنها مورد رصد قرار می گیرد و مجموع کارت به کارت ها هم در محاسبات مالیاتی مد نظر قرار می گیرد. ممکن است برخی از پزشکان از کارت های افراد دیگری استفاده کنند که باید بگویم سازمان امور مالیاتی تمام حساب ها را رصد و براساس تراکنش حسابها برای آن مالیات در نظر می گیرد.

منظور تاکید کرد: هرگونه نقل و انتقالات از طریق ساتنا، کارت به کارت، تراکنش‌‌های پوز، پایا و هرگونه واگذاری و انتقال را رصد و مشمول مالیات می‌دانیم.

معاون وزیر اقتصاد درباره تغییر رویکردها در مالیات از اصناف گفت: هرچند که نسبت به تغییر رویکردها مقاومت‌های مختصری از سوی اصناف داشتیم اما سیاست ما این است در تقسیم سهم مالیات به عدالت نزدیک شویم. سال گذشته مالیات اصناف فقط 5 درصد بود و امسال رویکرد را تغییر دادیم و اصناف نباید درآمدهای خود را کتمان کنند چراکه تمام فعالیت های مالی آنها قابل رصد و بررسی است.

وی تاکید کرد: به طور قطع این عدالت نیست که طلافروشی ها در سال فقط 6 میلیون تومان مالیات بپردازند و با اقداماتی که انجام دادیم امسال تعداد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی تا 51 درصد رشد داشته و از 2 میلیون و 915 هزار اظهار نامه به 4 میلیون و 450 هزار اظهارنامه رسیدیم که البته با توجه به شرایط فعالت های اقتصادی صنوف 1 میلیون و 800 هزار واحد مشمول مالیات بر صفر شده اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز