خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت در خلق تشکل‌های اقتصادی دانش بنیان پیش قدم باشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۸۳۹۳

یک کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت که دولت باید در خلق تشکل‌های اقتصادی با محوریت دانش پیش قدم شود تا شرکت‌های دانش بنیان وارد بازار رقابت پذیری شوند.

 به گزارش ایلنا، یک سری از صنایع‌، تجهیزات و کالاهایی که وارد کشور می‌شود، درون شرکت‌های دانش بنیان در حال تولید است و یا اینکه توانایی تولید آن‌ها در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد، اما چون ارتباطی بین برخی از این صنایع و شرکت‌های دانش بنیان شکل نگرفته، ناشناخته هستند و همچنان واردات انجام می‌شود.

یک دسته از نیاز‌های صنایع به این شکل است که محصولات درون شرکت‌های دانش بنیان به همان دقتی که مدنظر آن‌ها است، ساخته نمی‌شود و نیازمند این است یک واحد R&D در این شرکت‌ها ایجاد شود تا محصولات با دقت بیشتری تولید شوند. R&D که به معنی تحقیق و توسعه است، به استقامت کسب و کار کمک می‌کند. در واقع تحقیق و توسعه، کشف دانش جدید درباره محصولات و به‌کارگیری دانش برای آن‌ها است که نیازهای بازار را پوشش می‌دهد.

در این راستا دیدگاه عبدالمجید شیخی کارشناس حوزه اقتصاد را جویا شدیم. شیخی در گفت‌وگو با ایلنا در ابتدا با اشاره به تاکید دانش در سیاست‌های مقام معظم رهبری گفت: "سال‌ها است در برنامه 5 ساله و در سیاست‌های کلی و کیفی که از جانب مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، بحث ارتباط دانشگاه با صنعت و توسعه فعالیت‎‌های پژوهشی و آموزشی مطرح شده است. در همین چارچوب نتایج و موفقیت‌های خوبی از عملکرد تلفیقی بین فعالیت‌های علمی و فناوری با تشکل‌های اقتصادی دیده شده است. تاکید بر این مسئله در شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب نیز نشانگر این است که بایستی جدی‌تر گرفته شود".

کارشناس مسائل اقتصادی به عامل رشد کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و توضیح داد: "راز موفقیت کشورهای پیشرفته این است که هر جا یک تشکل اقتصادی تولیدی ایجاد می‌شود، در کنار آن یک واحد R&D یا به عبارت دیگر واحد تحقیق و توسعه تاسیس می‌شود و آن تشکل با اتکا به این واحد، روش‌های خود را ترقی و توسعه می‌دهد. این واحد می‌تواند منجر به افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، تولید انبوه و ابداع در فناوری شود. در واقع بالاترین ارزش افزوده به واسطه ارتقاء فناوری در تولید اتفاق میفتد".

شیخی در راستای تاثیر دانش در خلق ارزش افزوده اظهار کرد: "با ایجاد یک تولید دانش بنیان می‌توان به صورت انفجاری ارزش افزوده خلق کرد؛ البته اگر این ارزش افزایی همراه با راهبردهایی باشد که نیروی کار بیشتری از در فعالیت‌های تولیدی جذب کند".

وی یکی دیگر از عوامل موفقیت کشورهای پیشرفته را حمایت از صنایع نوبنیادها دانست و افزود: "دولت باید در خلق تشکل‌های اقتصادی با محوریت دانش پیش قدم شود تا شرکت‌های دانش بنیان وارد بازار رقابت پذیری شوند. در واقع حمایت از این شرکت‌ها به آن‌ها قدرت استقلال می‌دهد و نقش آن‌ها را در فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی پر رنگ می‌کند".

شیخی در پایان به شیوه حمایت از این شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: "این حمایت‌ها می‌تواند به صورت مالی، فنی، بازاریابی، اعتبارات، تجهیزات و ثبت اختراعات باشد. جهان غرب، سیصد سال است که این رویه را در پیش گرفته و به دروغ به اقتصادخوانان غرب زده کشور القا می‌کنند که راه ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور، رهاسازی اقتصادی است".

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز