خبرگزاری کار ایران

اجرای عملیات اکتشاف نفت و گاز در ۱۹ استان کشور

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۱۶۳

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در دولت سیزدهم ۹ میدان نفت و گاز در ایران کشف شده است، گفت: به‌زودی تعداد دکل‌های حفاری امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به ۱۰ دستگاه می‌رسد، درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ تعداد دکل‌ها فقط ۲ دستگاه بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا،  مهدی فکور در نشست حاشیه ای بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی دو سال و چهار ماه گذشته  ۹ میدان نفتی و گازی در ایران کشف شده است، اظهارداشت: طی مدت یادشده نرخ جایگزینی نفت و گاز تولیدی در حوزه اکتشاف ۱۰۰ درصد بوده است؛ به عبارت دیگر در این مدت هر اندازه که نفت و گاز صادر و مصرف شده، به همان مقدار منابع جدید هیدروکربوری کشف و جایگزین شده است.

وی افزود:  هم‌اکنون نرخ جایگزینی نفت و گاز براساس قوانین موجود مجلس شورای اسلامی ۳۰ تا ۴۰ درصد است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت با تأکید بر تدوین نقشه راه و برنامه مدون اکتشاف کشور در قالب گام دوم ده‌ساله انقلاب اسلامی ایران در حوزه اکتشاف نفت و گاز ادامه داد: هم‌اکنون ضریب موفقیت در عملیات اکتشافی در دنیا ۱۰درصد است، درحالی‌که این رقم در ایران اسلامی ۱۰۰درصد است، ضریب اکتشاف‌های موفق در عراق ۵۰درصد، در عمان ۳۰درصد، در امارات‌متحده عربی ۱۵درصد و در قطر ۵درصد است.

وی با بیان اینکه در گذشته عملیات اکتشافی در کشور محدود به چند استان خاص می‌شد، گفت: امروز در ۱۹ استان ایران معادل ۶۰درصد مساحت کشور در حال انجام است که بیش از ۵ هزار نفر اشتغال‌زایی ایجاد کرده است.

فکور یادآور شد: در گذشته اکتشاف‌ها در شرکت ملی نفت ایران به ساختارها و تله‌های نفتی طاقدیسی محدود می‌شد، درحالی‌که امروز ما افزون بر این ساختار، به سراغ تله‌های چینه‌ای و مرکب نیز رفته‌ایم. از ۲۰۰ حوزه رسوبی در دنیا ۹ حوزه در ایران قرار دارد که در میان این ۹ حوزه سه حوزه برتر زاگرس، میان‌رودان و بلندای فارس قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در حال اجرای هشت پروژه اکتشافی است، افزود: ۲۸ موقیعت جدید اکتشافی در برنامه حفاری این مدیریت قرار دارد، درحالی‌که در ابتدای سال ۱۴۰۰ این مدیریت فقط دو موقعیت جدید اکتشافی آماده حفاری داشت.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران در زمینه منابع هیدروکربوری متعارف اکتشاف‌نشده و منابع هیدروکربوری نامتعارف اکتشاف‌نشده در رتبه چهارم و پنجم دنیاست و یکی از برنامه‌های اساسی این مدیریت الگوسازی سیستم هیدروکربوری سه‌بعدی زیرزمینی در وسعت ۱۴۰ هزار متر مربع است.

فکوری با اشاره به مذاکره با سه کشور خارجی در زمینه همکاری اکتشافی گفت: هم‌اکنون با یکی از این کشورها در حوزه آموزش مسائل مربوط به اکتشاف وارد مرحله اجرایی شده‌ایم و مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به‌سمت لرزه‌نگاری سه‌بعدی، فناوری اکتشاف و تولید از نفت شیل، اکتشاف و تولید از منابع هیدرات‌های گازی، ژئوشیمی سطحی در حوزه میکروبی، شناسایی مخازن نفتی از طریق گیاهان سطحی، مغناطیس‌سنجی هوایی، کاربرد هوش مصنوعی در حفاری و الگوسازی در طراحی عملیات لرزه‌نگاری رفته است.

وی بیان داشت: در دو سال و نیم اخیر در زمینه لرزه‌نگاری دوبعدی، لرزه‌نگاری سه‌بعدی، مغناطیس‌سنجی، پردازش لرزه‌نگاری سه‌بعدی به‌ترتیب ۴۰۰، ۳۰۰، ۱۸۹ و ۱۲۷ درصد نسبت به دولت دوازدهم رشد داشته‌ایم.

فکور ادامه داد: به‌زودی تعداد دکل‌های حفاری در امور اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به ۱۰ دستگاه می‌رسد، درحالی‌که در سال ۱۴۰۰ تعداد این دکل‌ها فقط ۲ دستگاه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز