خبرگزاری کار ایران

در مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان انجام شد؛

رونمایی از دو کتاب "روی ساقه ترخون" و "شیرسنگی خواجو"

asdasd
کد خبر : ۳۹۵۸۳۹

مراسم رونمایی از دو کتاب "روی ساقه ترخون" و "شیر سنگی خواجو" به نویسندگی حمیدرضا وطن‌خواه از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، توجه به کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از راه‌های اساسی برای ترویج فرهنگ مطالعه در کشور، همواره مدنظر دستگاه‌های فرهنگی قرار گرفته و استان اصفهان نیز با توجه به سابقه فرهنگی خود، از این موضوع مستثنی نیست.

برگزاری برنامه‌های مختلف نقد کتاب و رونمایی از کتاب‌های جدید از سوی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، به عنوان یکی از برنامه‌های جاری این مرکز در نظر گرفته شده و اجرایی می‌شود.

به گفته الهه رضایی، رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، پنجشنبه گذشته، نخستین برنامه از سلسله جلسات رونمایی و نقد کتاب همراه با رونمایی دو کتاب "روی ساقه ترخون" و "شیرسنگی خواجو" و نقد کتاب " از این ضمایر یکی می‌ماند" برنامه‌ریزی و اجرا شد.

وی با اشاره به برنامه‌های دیگر این مرکز همزمان با ایام تابستان ادامه داد: برگزاری ایستگاه شعر محله با مشارکت مناطق پانزده‌گانه شهرداری اصفهان به صورت ماهانه از دیگر اقدامات مرکز آفرینش های ادبی قلمستان برای ترویج فرهنگ شعر در سطح شهر اصفهان به شمار می‌رود.

رونمایی از دو کتاب " روی ساقه ترخون" و "شیر سنگی خواجو"

نخستین جلسه از ویژه‌برنامه نقد کتاب مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان، به همراه رونمایی از دو کتاب " روی ساقه ترخون" و "شیر سنگی خواجو" به نویسندگی حمیدرضا وطن‌خواه برگزار شد.

ابراهیم اسماعیلی اراضی، شاعر و منتقد در این مراسم مهمترین ویژگی این مجموعه‌ها را تکاپوی مداوم حاصل در آن دانست و افزود: شاعر این اشعار، در تلاش است که به وجود مختلف هستی بپردازد و در متن وارد، این موضوع به خوبی مشخص است.

وی با بیان اینکه مجموعه شعر وطن‌خواه به دنبال شعر کلاسیک است که در فضای امروز می‌توان از آن استفاده کرد، اظهارداشت: در این نوع سبک شعر نوعی تصویرگری مشاهده می‌شود که ما را به یاد سبک "خراسانی" می‌اندازد، در حالیکه به هیچ‌عنوان در فضا تفاخر مشاهده نمی‌شود.

این شاعر و منتقد با اشاره به روی‌دادن قافیه‌ها در شعر آن هم به صورت طبیعی، گفت: این امر در جای جای شعر مشاهده شده در عین حال که کلیت شعر را حفظ کرده است.

شکل داستان‌وار اشعار وطن‌خواه

وی ادامه داد: آنچه خیلی مهم است و کلیت مجموعه را دربرمی‌گیرد شکل داستان‌واری است که در مجموعه اشعار وطن خواه مشاهده می‌شود.

اسماعیلی با بیان اینکه در شعر روی ساقه ترخون بسیاری از پدیده‌ها مورد توجه قرار گرفته که شامل حیوانات و گاهی اشیاء نیز می‌شود، بیان داشت: عدم قطعیت یکی دیگر از وجوهی است که در این مجموعه با آن روبرو هستیم. در این موارد، شاعر با مخاطبی که عادت کرده چیزهای القایی را بپذیرد، روبرو شده و تلاش می‌کند در کتاب" روی ساقه ترخون" به بازخوانی هستی بپردازد.

ایجاد فانتزی پرسش‌گرانه در سبک‌های شعری

وی با اشاره به ایجاد فانتزی پرسش‌گرانه در این سبک شعر، گفت: ترکیب سازی در این مجموعه استادانه اتفاق افتاده است. علاوه بر اینکه در روایت شعر به طور ناگهانی جای دو چیز با یکدیگر عوض می‌شود.

این شاعر و منتقد با اشاره به مجموعه شعر" شیرسنگی خواجو"، بیان داشت: این مجموعه قبل از روی ساقه ترخون سروده شده و قالب آن رباعی است. علاوه بر اینکه با کمی دقت در این دو مجموعه متوجه رفتار شاعرانه نویسنده می‌شوید که در آثار او بسیار ملموس است.

وی با بیان اینکه در این مجموعه شاهد روایت جدیدی هستیم که مخاطب را به سمت احساسات لحظه‌ای می‌برد، ادامه داد: در این مجموعه شعری هدف‌گذاری مشخص معین شده و به جرأت می‌توان از آن دفاع کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: عادت به مطالب تکراری و کلیشه‌ای موجب شده تا در این مجموعه‌ها حق این مطالب ادا نشود در صورتیکه کتاب از ویژگی‌های مناسبی برخوردار است. 

در پایان این نشست، از دو کتاب "روی ساقه ترخون" و "شیر سنگی خواجو" به نویسندگی حمیدرضا وطن‌خواه با حضور علاقمندان به شعر و ادب پارسی رونمایی شد.

مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان وابسته به سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان همواره در تلاش است که با برگزاری جلسات نقد کتاب و رونمایی از کتب مختلف، زمینه تربیت علاقمندان به کتاب و کتابخوانی را فراهم آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز