خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت اصفهان تاکید کرد:

لزوم برنامه‌ریزی دولت برای پساتحریم

asdasd
کد خبر : ۳۴۴۸۳۱

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: دولت باید برای زمان پساتحریم برنامه داشته باشد، چرا که لطمات پس از تحریم ممکن است بیش از زمان تحریم باشد.

به گزارش ایلنا از اصفهان و به نقل از  روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان؛ محمدرضا طالبیان اظهار کرد: باید به یاد داشته باشیم که در فضای پساتحریم و اقتصاد مقاومتی توان هزینه کردن بدون برنامه ریزی را نداریم و اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیمات کلان اقتصادی باید به طور دقیق و موشکافانه بررسی و ارزیابی شود. 

وی با اشاره به وجود بازارهای غیرمولد و سوداگرانه‌ که بخشی از نقدینگی کشور را به سمت خود می‌کشد، گفت:  این موضوع تا آنجا پیش رفته است که حتی منابع بسیاری از بانک‎ها وارد خرید و فروش املاک و مستغلات و سایر بازارهای غیرمولد می‎شود و دولت باید برای جلوگیری از این هرج‌و‌مرج اقتصادی و به منظور هدایت سرمایه‌های بخش خصوصی به فعالیت‎های تولیدی و بخش واقعی اقتصاد، محدودیت‎های جدی‎تری را برای فعالیت‎های سوداگرانه منظور کند.

طالبیان با بیان اینکه ورود سرمایه‌ خارجی به همه بخش ها و فعالیت ها نتایج یکسانی ندارد، اظهار کرد: عدم موفقیت در جذب سرمایه گذاری خارجی می تواند موجب بروز مشکلاتی در بورس مانند ایجاد حباب قیمتی و بعد سقوط آن بر اثر خروج سرمایه خارجی و‌ تشدید بیماری هلندی در بخش ساختمان به علت افزایش تقاضا برای مستغلات‌ شود.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: ایران به گواه اساتید علم روابط بین الملل مرکز تعادل یا نقطه ثقل ۱۵ کشور همسایه و همجوار خود است و دومین کشوری است در دنیا که این تعداد همسایه در مرزهای خشکی و آبی خود دارد. این موضوع سبب شده تا کشورمان موقعیتی استراتژیک و ممتاز در میان کشورهای منطقه داشته باشد.

طالبیان با اشاره به اهمیت بازار ایران برای کشورهای جهان گفت: ایران اگرچه کشوری ۸۰ میلیون نفری است اما با توجه به کشورهای بزرگ و کوچکی که در همسایگی خود دارد به لحاظ موقعیت جغرافیایی و فرهنگی، بازاری ۴۰۰ میلیون نفری را می‌تواند پوشش دهد و به گواه بسیاری از کار‌شناسان سیاسی و اقتصادی ایران شیر خفته منطقه خاورمیانه است که اگر با سرمایه گذاری‌هایی که صورت می گیرد، بیدار شود می‌تواند منطقه را از نظر اقتصادی تحت تاثیر خود قرار دهد و به مرکز تولید و تجارت خاورمیانه تبدیل شود. 

وی ادامه داد: برجام فرصتی است که اگر خوب مدیریت نشود ممکن است به تهدید بیانجامد که در این صورت اندک رمقی که برای اقتصاد کشور باقی مانده نیز از بین می رود.

طالبیان با تاکید بر اینکه نگاه به سرمایه گذاری خارجی تنها نباید از منظر تامین مالی باشد، گفت: ضروری است به سرمایه گذاری مستقیم خارجی به عنوان منبع دارایی هایی فناورانه، ‌مهارت های مدیریتی و دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه صادرات نگاه و اقدامات لازم را برای بهره‌بردن از آن فراهم کنیم.

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ابراز کرد: در سال‌های گذشته عواملی مانند شکل‌گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی، تحریم‌های بانکی، کاهش قابل توجه میزان فروش نفت خام و در ادامه عدم حضور شرکت های خارجی در ایران، باعث شد تا مدیران صنایع مختلف کشور مجبور به تغییر رویکرد از خارج به داخل شوند.

طالبیان تاکید کرد: با توجه به این شرایط، نباید هم‌چون گذشته دروازه‌های بازار کشور را بدون مشارکت صنعت داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار شرکت‌های خارجی قرار داد و انجام اموری از قبیل اپراتوری، ساختمان‌سازی و حمل‌ونقل را که دارای ارزش افزوده پایینی هستند و نیاز به دانش فنی ندارند به عنوان مشارکت با شرکت‌های خارجی تبلیغ کرد.

وی اظهار کرد: البته باید توجه کرد که تمرکز صرف به انتقال فناوری، صنعت کشور را به سمت توسعه نمی‌برد، بلکه تحقیق و توسعه مشترک شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های بین‌المللی باعث توسعه پایدار فناوری در کشور می‌شود و حرکت صنعت کشور در مرزهای فناوری را به دنبال خواهد داشت. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز