خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان؛

خدمات‌سلامت رایگان دستاورد مهم طرح تحول‌نظام سلامت در حوزه بهداشت است

asdasd
کد خبر : ۵۲۹۴۸۰

طی نشست خبری با حضور جلال الدین امیری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و جمعی از مسئولان این حوزه، دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت استان همدان مورد بررسی قرار گرفت.

جلال الدین امیری با اشاره به خدمات گسترده حوزه بهداشت و سلامت در طرح تحول نظام سلامت گفت: بر طبق طرح تحول نظام سلامت،خدمات بهداشت و درمان که تا پیش از این تنها به گروه‌های سنی خاصی اختصاص داشت، امروز به صورت رایگان در اختیار تک تک افراد جامعه بدون توجه به گروه سنی آن­ها، قرار گرفته است.

امیری تصریح کرد: یکی از خدمات مهم این حوزه در طرح تحول نظام سلامت، پیشگیری و غربالگری بیماری‌­های غیرواگیر است زیرا با توجه به روند رو به رشد و نگران کننده بیماری­‌های غیرواگیر نظیر سرطان­‌ها و مشکلات قلبی و عروقی، اگر پیشگیری را جدی نگیریم در آینده قادر به مهار و کنترل این بیماری­‌ها نخواهیم بود.

وی افزود: در بحث اقتصادی نیز هزینه‌های پیشگیری نسبت به درمان بسیار اندک خواهد بود که همین موضوع نیز ضرورت ورود به اقدامات پیشگیرانه را نشان می­‌دهد و این امر تنها با آگاهی مردم از اهمیت مبحث پیشگیری انجام شدنی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به پروژه‌های عمرانی این حوزه گفت: سال گذشته اقدام به بررسی مراکز بهداشت استان کردیم و با توجه به فرسودگی بافت بسیاری از این ساختمان­‌ها طی رایزنی با مسئولان استانی و همکاری آن­ها در این زمینه موفق به امضای تفاهم نامه ای به ارزش 150 میلیارد تومان با وزیر بهداشت و درمان و آموزش کشور شدیم.

وی در ادامه بیان کرد: در مجموع 303 پروژه عمرانی در این زمینه شناسایی شد که از این تعداد تاکنون 140 پروژه به بهره برداری رسیده است، 120 پروژه دیگر تا آذرماه سال جاری به بهره برداری خواهند رسید و حدود 50 الی 60 پروژه دیگر نیز هنوز آغاز نشده اند که اجرای آن­ها در دستور کار قرار گرفته است.

جلال الدین امیری با اشاره به وضعیت مطلوب تجهیز مراکز بهداشت گفت: رقمی در حدود 15 میلیارد تومان  صرف تجهیز مراکز بهداشت استان شده است که بیانگر تجهیز مناسب این مراکز است.

وی گفت: سال‌جاری، سالی پربار در زمینه طرح­‌ها و پروژه‌های عمرانی بوده است و در این زمینه 148 پروژه دانشگاهی و 140 پروژه سلامت افتتاح خواهند شد.

در ادامه این نشست محمد خیراندیش رییس مرکز بهداشت شهرستان همدان توضیحاتی در خصوص اقدامات نظارت بر آبیاری سبزیجات خوراکی در شهرستان همدان ارائه کرد و گفت: این مرکز با تهیه لیستی از کشاورزانی که اقدام به آبیاری زمین­های خود با آب فاضلاب می­کردند وبرخورد جدی با این افراد، حدود 100 هکتار از زمین­های کاشت سبزیجات که با آب فاضلاب آبیاری می­شدند را اصلاح کرده است.

وی با اشاره به معاینه سلامت دانش آموزان مدارس بیان کرد: علاوه بر انجام معاینات پزشکی دانش­‌آموزان در پایگاه سلامت، توزیع مکمل­‌های ویتامین D برای افزون بر 52 هزار دانش­آموز وقرص آهن برای حدود 21 هزار نفر از این دانش­آموزان را در دستور کار خود قرار دادیم.

علی نوروزی معاون اجرایی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز توضیحاتی در زمینه نحوه عملکرد بازرسان بهداشت ارائه کرد و افزود: بازرسان بهداشت با استفاده از ابزار دقیق و اندازه گیری پارامترهای متعدد سعی در اطمینان از سلامت مواد عرضه شده به مردم دارند.

نوروزی با برشمردن تجهیزات بازرسان‌بهداشت گفت: دستگاه سنجش میزان نمک نان در محل نانوایی­‌ها، دستگاه سنجشPH  برای تشخیص وجود جوش شیرین در نان، دستگاه کنترل سلامت روغن­ مورد استفاده در فست­فودها و همچنین دستگاه اندازه گیری بارمیکروبی سطوح از جمله دستگاه‌های مدرنی هستند که در این زمینه مورد استفاده بازرسان بهداشت قرار می­گیرند.

در انتهای این نشست‌مطبوعاتی، محمدرضا عارف رئیس‌خانه مطبوعات‌همدان ضمن قدردانی از زحمات مجموعه دانشگاه علوم پزشکی در جهت ارتقا سطح کمی و کیفی سلامت جامعه گفت: تلاش­‌های این مجموعه در تعامل با اصحاب رسانه ستودنی و امید است این تعامل پایدار باشد.

تزریق واکسن هپاتیت B برای خبرنگاران و ثبت نام این خبرنگاران و خانواده آنها در سامانه یکپارچه بهداشت سیب برای انجام آزمایش­‌های رایگان پزشکی از برنامه های جنبی این نشست مطبوعاتی بود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز