خبرگزاری کار ایران

رئیس‌دانشگاه‌علوم‌پزشکی در دیدار با اعضای‌شورای‌شهر زنجان:

بنیاد ژنتیک در زنجان راه‌اندازی می‌شود/ تاکنون تاثیر سوء سرب و روی در بروز بیماری‌ها و سرطان‌ها اثبات نشده است

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۳۷۲

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان، با اشاره به بلاتکلیفی بنیاد ژنتیک کشور گفت: زمین احداث این بنیاد در زنجان توسط خیر تامین شده است و امیدواریم زنجان قطب ژنتیک کشور باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان سعید خدادادی عضو شورای اسلامی استان زنجان، در جلسه مشترک با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار داشت: در گذشته برخی سوء مدیریت‌ها موجب کاهش بهره وری و اتلاف سرمایه شده است که از جمله آن می‌توان به احداث بیمارستان در ایجرود اشاره کرد.

خدادادی، تصریح کرد: باید با تعامل بیشتر کارشناسان، مردم و مسئولان مانع بروز مشکلات اینچنینی باشیم.

رئیس شورای اسلامی استان زنجان توجه جدی به طرح آمایش سرزمینی را در اجرای پروژه ها ضروری دانست.

خدادادی  ادامه داد: در صورتیکه چالش‌ها و ناآرامی‌های روانی جامعه از جمله در حوزه سلامت رفع شود و جامعه ای هدفمند و آرام شکل بگیرد  بسیاری از عقب ماندگی ها جبران می شود.

وی از شلوغی مطب ها، کمبود بخش های رادیولوژی و تراکم ساختمان های پزشکان در مرکز شهر انتقاد کرد و گفت: باید با احداث شهرک سلامت  ساختمان های پزشکان استاندارد فراهم کرد.

خدادادی همچنین خواستار شفاف سازی  تاثیر سرب و روی  بر سلامت شهروندان زنجانی شد.

وی  در پایان سخنان خود،  آمادگی شوراهای اسلامی را در حمایت از برنامه های مربوط به ارتقا سطح سلامت مردم اعلام کرد.

عضو شورای اسلامی استان زنجان و عضو شورای اسلامی شهرستان خدابنده نیزدر این جلسه ضمن تقدیر از عملکرد مطلوب دانشگاه علوم پزشکی در بهبود وضعیت تنها بیمارستان خدابنده گفت: این بیمارستان طی یک سال اخیر کاملا متحول شده و موجب رضایتمندی مردم را فراهم کرده است.

حسن رضا بیگدلو با اشاره به جمعیت شهرستان خدابنده ابراز کرد: گرچه در حوزه بهداشت و سلامت اقدامات چشمگیری صورت گرفته اما  همچنان متناسب با نیاز بالای شهرستان نیست.

 وی خواستار تبیین نظام ارجاع بیمار به متخصص در شهرستان ها و افزایش اقلام دارویی و ساعات کاری داروخانه ها در شهرستان خدابنده شد.

حسین فرامرزلو دیگر عضو شورای اسلامی استان زنجان و عضو شورای شهرستان ماهنشان با تشکر از اجرای طرح تحول سلامت  گفت: اجرای این طرح رضایتمندی مردم را افزایش داده است.

وی اظهار کرد: با توجه به استقرار شرکت های سرب و روی در شهرستان ماهنشان شایبه هایی در خصوص تاثیر آلایندگی این واحدها  بر سلامت مردم وجود دارد که باید مرتفع گردد.

فرامرزلو همچنین خواستار اختصاص یک  دستگاه آمبولانس به  دندی ، تامین بهیار آقا در شهرستان ماهنشان و نظارت بر فروش دارو شد.

سید جعفر ایوار دیگر عضو شورای اسلامی استان زنجان نیز با بیان اینکه طی سال های اخیر تحول عظیمی در حوزه سلامت ایجاد شده است افزود: در صورتیکه سونوگرافی و دستگاه دیالیز برای شهرسطان سلطانیه تامین شود بخش مهمی از نیازها رفع می شود.

ایوار خواستار تعیین تکلیف درمانگاه مخروبه شهر سلطانیه شد و فعال سازی یک مطب را در شهر سلطانیه ضروری دانست.

وی  در راستای تامین اراضی مورد نیاز جهت احداث درمانگاه و مراکز درمانی  از سوی شورای اسلامی  سلطانیه وعده مساعد داد و افزود: متاسفانه بخش زیادی از اراضی این شهر در حریم میراث فرهنگی است  و شورا نمی تواند در رابطه با آن تصمیم گیری کند اما در صورت لزوم از سایر اراضی برای ارتقا بخش درمان و بهداشت استفاده خواهد شد.

مشاور شورای اسلامی استان در حوزه مناسب سازی نیز با تاکید بر لزوم مناسب سازی فضاهای بهداشتی درمانی گفت: متاسفانه ساختمان ستادی علوم پزشکی هنوز فاقد آسانسور است.

قنبری خواستار تسهیل امور مربوط به معلولان دارای کارت معلولیت در سیستم بهداشت و درمان شد.

طرح تحول سلامت،طرحی ماندگار و تکرار نشدنی

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تحولات عظیم ناشی از اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت و درمان گفت: این طرح، طرحی ماندگار و تکرار نشدنی است.

بیگلری در جلسه مشترک با اعضای شورای اسلامی استان زنجان اظهار کرد: اجرای  این طرح بسیار دشوار و جهادی در حوزه سلامت بود به طوری که با اجرای طرح تحول سلامت اغلب خانه های بهداشت در استان بازسازی شده است.

 وی با اظهار تاسف از کمبود تخت های بیمارستانی در استان ابراز کرد: در شرایطی که سرانه تخت های بیمارستانی در کشور 6/1 در هزار است در استان زنجان این تعداد 3/1 در هزار می باشد.

بیگلری یادآور شد: بیماران شهرستان های بیجار، میانه و تکاب نیز در زنجان خدمات دریافت می کنند که با احتساب آن ها سرانه تخت بیمارستانی استان به 8/0 در هزار کاهش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان  تصریح کرد: طی سال های اخیر سعی بر آن بوده که فارغ از نگاه ها و لابی های سیاسی عدالت در بهداشت و درمان را محقق کنیم و در این راستا مناطق محروم بیش از پیش مورد توجه واقع شد.

بیگلری خاطرنشان کرد: وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی در شهرستان خدابنده با جمعیتی بیش از 185 هزار نفر بسیار نا مطلوب بود اما با اجرای طرح تحول سلامت شرایط بیمارستانی را به میانگین استانی رساندیم و اکنون بیمارستان بازسازی شده این شهرستان جزو بهترین بیمارستان های استان است.

وی همچنین از پیگیری احداث دومین بیمارستان در شهرستان خدابنده خبر داد.

به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، منظر و نمای بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی نیز در بازسازی و احداث ساختمان های جدید مورد توجه است.

بیگلری  با تاکید بر اینکه لابیگری در حوزه  بهداشت و درمان باید در جهت تحق عدالت در این حوزه باشد ابراز کرد: متاسفانه در برخی موارد اعتبارات در محل هایی هزینه شده است که  توجیه ندارد مانند بیمارستان ایجرود .

وی از پیگیری برای احداث درمان بستر دندی  و اختصاص آمبولانس  به این شهر خبر داد.

این مقام مسئول  با اشاره به تاثیر نحوه برخورد مردم با پزشکان  مستقر در شهرها و شهرستان های تابعه استان  در جذب پزشک گفت: برخورد مهربانانه با پزشک در مدت ماندگاری و ارتقا کیفیت ارائه خدمات موثر است.

بیگلری یادآور شد: از سال  های آتی متخصص های طب اورژانس که تسلط بر چندین تخصص دارند  در مراکز درمانی مستقر می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، در خصوص شهرستان خرمدره نیز اظهار کرد: بیمارستان خرمدره بازسازی شده و مجوزاحداث کلینیک ویزه ای در بهترین موقعیت شهر خرمدره اخذ شده ، یک دستگاه سی تی اسکن نیز باید برای خرمدره تامین شود.

بیگلری با اشاره به اینکه  دانشگاه متبوعش جزو دانشگاه های تیپ یک  و 10 دانشگاه قطب کشور است گفت: بسیاری از این دستاوردها را مدیون خیری همچون آقای مهدوی هستیم.

وی  همچنین ادامه داد: یکی از موفق ترین مراکز ناباروری "آِی وی اف"  کشور در استان زنجان است و بخش سرطان سینه بیمارستان ولیعصر زنجان احداث شده  و با دستور وزیر بهداشت مجهز شده است.

این مقام مسئول با اشاره به کمبود  دو هزار تخت بیمارستانی در زنجان یادآور شد: تعداد تخت ها در بیمارستان ولیعصر در حال افزایش است و با یک شرکت خارجی برای تامین فاینانس ارتقا این بیمارستان رایزنی شده است.

بیگلری  در خصوص کمبود تخت در بخش روانی نیز  از برنامه های دانشگاه جهت افزایش 120 تخت روانی خبر داد.

بنیاد ژنتیک در زنجان راه اندازی می شود

وی با اشاره به بلاتکلیفی بنیاد ژنتیک کشور گفت: زمین احداث این بنیاد در زنجان توسط خیر تامین شده است و امیدواریم زنجان قطب ژنتیک کشور باشد.

وی به احداث کلینیک در شفیعیه اشاره و اظهار کرد: سرعت عملیات عمرانی این پروزه بسیار سریع است و در صورت بهره برداری جزو بزرگترین کلینیک های ویژه کشور محسوب می شود.

بیگلری خواستار همکاری شورا و شهرداری در تامین پارکینگ شفیعیه شد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به برخی ابهامات در خصوص آلایندگی واحدهای سرب و روی استان و تاثیر آن بر سلامتی مردم، تصریح کرد: بسیاری از مطالب به صورت غیر علمی مطرح می شود. در  زمینه بیماری سرطان خون در بین 31 استان زنجان در جایگاه 23 قرار دارد و فقط در یک نوع سرطان یعنی سرطان معده زنجان در رتبه ششم است و استان های شمالی و شمالغربی وضعیت مشابهی دارند که یکی از دلایل آن را می‌توان مصرف زیاد نمک عنوان کرد.

بیگلری در پایان سخنان خود، تاکید کرد: تا کنون تاثیر سوء سرب و روی در بروز و افزایش بیماری ها و سرطان ها اثبات نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز