خبرگزاری کار ایران

مدیر کل آموزش و پرورش فارس :

تعلیم و تربیت، بنیان و اساس ارتقای نسل‌ها است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۸۵۳

مدیر کل آموزش و پرورش فارس، تعلیم و تربیت را بنیان و اساس ارتقای نسل‌ها دانست.

به گزارش ایلنا، فرشید قاسمی در مراسم جشن سپاس که در اداره آموش و پرورش ناحیه سه شیراز برگزار شد، گفت: غیرت، تلاش، ادب، آگاهی و فرهیختگی خصلت معلم‌ها است؛  معلمان بر جهالت و نادانی تاخته و کاخی از علم و ادب و دانایی برافراشته‌اند. 

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: معلم‌ها، آرام آرام، فراگیران را  با پیام‌های توحید و یگانگی، شجاعت و حق‌جویی، فکوری،  فداکاری و انسانیت آشنا می‌کنند. بدون شک،  تعلیم و تربیت بنیان و اساس ارتقای یک نسل است و می‌تواند باعث رشد فرهنگی، اعتقادی، اقتصادی و اجتماعی جامعه بشود. اگر قرار است قانون، انضباط، اقتصاد و اشتغال توسعه پیدا کند باید به تعلیم و تربیت توجه شود. 

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: می‌گویند درس خوب معلم از چشمان شاگردانش قابل‌درک است اما موفقیت‌آمیز بودن کار معلم از رفتار شاگردانش مشخص است. معلم دانا، به‌طور مستمر به فکر پیشرفت است و تلاش برای پیشرفت بدون شناخت خود مانند تقلا کردن در یک قایق در حال غرق شدن است. 

تعلیم و تربیت، بنیان و اساس ارتقای نسل‌ها است

وی خطاب به معلمان و دانش‌آموزان گفت: شما دائم در تلاش هستید تا به خودشناسی برسید اما این کار تتنها با تکیه بر خودتان انجام نمی‌شود؛ در خودشناسی، دو نوع شکاف عینی و ذهنی وجود دارد و  شکاف ذهنی چالش برانگیز‌تر است به همین دلیل می‌گویند معلمان باید  یک «آن» دیگر نیز داشته باشند که همان روابط انسانی مناسب است. معلم‌ها خودانگیخته به شخصیت دیگران احترام می‌گذارند چون متوجه تفاوت‌های فردی هستند. آنها خودانگیخته نگرش مثبت ایجاد و موقعیت دیگران را درک می‌کنند. 

قاسمی ادامه داد: معلمان بانک احساسی قوی دارند یعنی امانت‌دار، واژه‌پرداز و صمیمی هستند؛ ازمعدود انسان‌هایی هستند که پنج نوع انرژی معنوی، احساسی، ذهنی، فیزیکی و محیطی را ساطع می کنند و صد البته با این توصیف، معلمان قوی می‌توانند ایران قوی را بسازند و  با ایجاد ایمان و باور، شادی و امید، انگیزه،  خود‌تنظیمی و خود‌مدیریتی در فراگیران و با بالا بردن مهارت‌های شناختی و فراشناختی در ساخت ایران قوی، نقش بی‌بدیلی داشته باشند. 

معلم روح تمدن‌شناسی و تمدن‌سازی را به جسم و جان مخاطب می‌دمد 

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز نیز در مراسم قدردانی از مقام‌آوران فرهنگی ناحیه سه شیراز بر تمدن‌سازی و تمدن‌شناسی مخاطب با بهره‌گیری از تجارت معلمان تأکید کرد. 

سید عبدالصمد موسوی با بیان این مطلب که ناحیه سه شیراز با اجرای بیش از 28 برنامه بدیع، سعی کرد یاد و خاطره استاد شهید مطهری را زنده کند و گرامی بدارد گفت: امسال در شهر شیراز اتفاقات خوبی را در هفته معلم شاهد بودیم، شورای اسلامی شهر شیراز، شهرداری شیراز، سپاه ، نیروهای نظامی، پایگاه هوایی شهید دوران و همه آمدند و تبریک گفتند و فضای شهر را با بنرها و نوشته‌هایی مزین کردند به تجلیل و تکریم از معلم که  این کار الگویی، ستودنی است و قدردانی می‌کنیم از آن‌ها که در کنارمان بودند و این کار بزرگ را به نسل‌های بعد آموزش دادند. 

وی عنوان کرد: در توفیقی دیگر همراه با شما شاهد تحقق عینی سند تحول در صحنه هستیم. آنچه که همه ما معتقدیم و تاکید رهبری عزیز حتی در نشست اخیر با فرهنگیان بود، اجرای سند تحول است. سند تحول همه این زیبایی‌هایی است که شما خلق می‌کنید و در صحنه بروز و نمود دارد. ما تلاش کنیم که روح عملی را به کالبد نظری سند بیاوریم و شما این کار را بارها انجام داده‌اید.  

موسوی در ادامه با تأکید برای پایبندی به دو اصل استمرار و استقرار در تربیت گفت: استمرار پایه و اساس اثر مرکب است. برای رسیدن کار به هدف، بایستی استمرار داشت که البته نماد بروز و نمود آن، مدرسه به عنوان محل اصلی تعلیم و تربیت است.  

تعلیم و تربیت، بنیان و اساس ارتقای نسل‌ها است

مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه شیراز افزود: «معلم» زیباترین کلمه خلقت است؛ معلم باید روح تمدن‌شناسی و تمدن‌سازی را بر جسم و جان مخاطب خود بدمد. این معلم هویت‌ساز می‌شود. .مقام معظم رهبری فرمودند: معلمان هویت‌سازان نسل جوان و نوجوان هستند و معماران آینده ایران اسلامی. اینها کار را برای ما سخت می‌کند که بتوانیم در حرکت تمدن‌سازی و جامعه‌پروری خود نقش ایفا کنیم و سهمی داشته باشیم بزرگ.  

به گفته‌ی موسوی در این راه چالش‌هایی هم پیش‌رو است؛ معلم هویت‌ساز با آسیب تک‌بعدی بودن و فعالیت صرف در آموزش مبتلاست که در سند تحول هم از آن پرهیز شده است؛ باید بتوانیم به هویت‌سازی و تربیت نسل‌ها با اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی، علمی و هنری روی بیاوریم.  

در این مراسم که با تجلیل از فرهنگیان مقام‌آور در «پویش ایران فردای من»، تدریس خلاق، و فرهنگیان نمونه استان و ناحیه همراه بود، جعفر قادری و روح‌الله نجابت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، لطف‌الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز، مدیر کل آموزش و پرورش فارس، مدیران نواحی آموزش و پرورش شیراز و جمعی از مسوولان حضور داشتند.  

نمایشگاه آثار تألیفی فرهنگیان ناحیه سه شیراز و طرح بوم دانش‌آموزان مدرسه پویش نیز در حاشیه این مراسم برگزار شد.

در مراسم جشن سپاس که با حضور جعفر قادری و روح‌الله نجابت نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی و لطف‌الله شیبانی فرماندار شهرستان شیراز برگزار شد، از فرهنگیان مقام‌آور ناحیه سه شیراز تقدیر به‌عمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز