خبرگزاری کار ایران

در ایام نوروز؛

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۵۴۸

از زیبایی‌های مشهد می‌توان به چندگانه بودن آن از جهت توریستی، تفریحی و زیارتی اشاره کرد. جاهای دیدنی مشهد با وسعت زیادی که دارند، می‌توانند هر روزه پذیرای هزاران زائر باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، این روزها جاهای دیدنی مشهد بر زبان بسیاری از گردشگران می‌چرخد. این شهر در سال‌های اخیر رشد چشمگیری در زمینه گردشگری داشته است. همین رشد جاذبه های گردشگری و امکانات تفریحی موجب جذب گردشگر بیشتر شده است. اگر به مشهد سفر می‌کنید پس از زیارت حرم امام رضا(ع) به‌سراغ مکان های دیدنی و جاهای تفریحی مشهد هم بروید.

از زیبایی‌های مشهد می‌توان به چندگانه بودن آن از جهت توریستی، تفریحی و زیارتی اشاره کرد. جاهای دیدنی مشهد با وسعت زیادی که دارند، می‌توانند هر روزه پذیرای هزاران زائر باشد. به همین دلیل از همه نظر سعی شده تا امکانات خوب و کاملی برای زائران و مسافران از جنبه‌های گوناگون فراهم شود.

بازدید از مکان های دیدنی مشهد باوجود تنوع گسترده خود، تجربه‌ای به‌یادماندنی و لحظاتی خوش را برای مسافران رقم می‌زنند. 

حرم امام رضا (ع)

بی شک اصلی‌ترین جاذبه گردشگری کشور ما حرم امام رضا است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای زیارت این حرم و حضرت ثامن الائمه به ایران و مشهد مقدس سفر می‌کنند. امام رضا (ع) هشتمین امام شیعیان است که در سال ۲۰۳ هجری قمری به شهادت می‌رسد و پیکر مطهر ایشان در کنار هارون الرشید در مشهد که در گذشته به سناباد شهرت داشت، دفن می‌شود.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

خانه توکلی مشهد

خانه توکلی، یکی از بناهای تاریخی مشهد به شمار می‌رود. این بنای تاریخی، از دوره قاجار تا به امروز پابرجا باقی مانده است. از ویژگی‌های برجسته این بنا می‌توان به کاشی‌کاری و آجرکاری‌ در نمای آن اشاره کرد. ستون‌های آجری و همچنین کتیبه‌ای در بالای آن،‌ به این خانه جلوه‌ای زیبایی داده‌اند.

قدمت خانه توکلی بیش از ۱۸۰ سال است. اولین مالک این بنای تاریخی را می‌توان آقای کشمشیان دانست. او از تاجران خشکبار آن دوران بوده است. پس از او، مالکیت خانه به فردی به نام توکلی رسیده بود. توکلی نیز مدتی در این خانه ساکن بود. پس از توکلی نیز این خانه در اختیار شهرداری شهر مشهد قرار گرفت.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

آرامگاه نادرشاه افشار

باغ موزه نادری یکی از مهمترین جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود که محل دفن نادرشاه افشار است. بنای زیبای این آرامگاه توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده و علاوه بر قبر نادرشاه، موزه‌ای شامل اشیا و سلاح‌های قدیمی از دوران‌های افشاریه تا قاجاریه، در آن قرار دارد. آرامگاه نادرشاه افشار از جاهای دیدنی پرطرفدار مشهد برای تاریخ‌دوستان به حساب می‌آید.

این باغ موزه در خیابان شیرازی، ضلع شمال غربی چهارراه شهدا قرار دارد.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

خانه تاریخی داروغه

خانه تاریخی داروغه مشهد که یکی از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود، در اواخر دوره قاجار به دستور آخرین داروغه شهر ساخته شد. یوسف خان هراتی اولین رئیس نظمیه پس از مشروطه بود که دستور ساخت این خانه را به‌منظور اقامت شخصی و پذیرایی‌های رسمی از مهمانان خود صادر کرد. یوسف خان چند سالی در این خانه زندگی کرد و سپس این خانه تا سال ۱۳۶۰ در اختیار ورثه او قرار گرفت.

خانه تاریخی داروغه مشهد در خیابان نواب صفوی و در راسته حوض مسگران واقع شده است. این خانه ۴٫۱ کیلومتر (حدود ۹ دقیقه) از مرکز شهر مشهد فاصله دارد. 

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

باغ ملی مشهد

باغ ملی مشهد در محله جنت و خیابان امام خمینی (خیابان ارگ سابق) قرار دارد. در گذشته باغ ملی مشهد از آب یکی از قنات‌های مشهور شهر یعنی قنات رکن‌ آباد تغذیه می‌شد. نزدیکی این باغ به ارگ حکومتی مشهد و همچنین مرکز شهر، باعث شده بود تا این مکان محل برگزاری مراسم‌های مختلفی در گذشته باشد.

گسترش شهر مشهد و همچنین احداث پارک‌ها و بوستان‌های متعدد در نقاط مختلف آن، سبب شده است تا باغ ملی، جایگاه ویژه و برجسته خود در میان مردم شهر مشهد را از دست بدهد؛ با این حال، این پارک همچنان به خاطر قدمت خود دارای اهمیت بالایی است و افراد زیادی روزانه در سایه درختان آن استراحت می‌کنند.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

پارک ملت 

پارک ملت از مکان های دیدنی مشهد و یکی از قدیمی‌ترین بوستان‌های شهر است. مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار متر مربع (۷۲ هکتار) است و بیش از ۳۵ هزار درخت قدیمی چند ده‌ساله در این بوستان زیبا کاشته شده‌اند. در ضلع شرقی بوستان، دریاچه قرار دارد و در پشت دریاچه مجتمع جانبازان قرار دارد که مرکز خدمات‌رسانی به جانبازان قطع نخاعی است.

این پارک در حاشیه بزرگراه وکیل‌آباد، ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار دارد. میدان آزادی مشهد به‌دلیل هم‌جواری با بوستان ملت از قدیم به‌عنوان «فلکه پارک» در میان مردم شناخته بوده است. این پارک چندین ورودی دارد و دسترسی به آن از تمام نقاط شهر با استفاده از اتوبوس، مترو و تاکسی آسان است. 

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی با عنوان «مجموعه فرهنگی باغ آرامگاه فردوسی» در شهر توس قرار دارد و فاصله مشهد تا آرامگاه فردوسی حدود ۳۰ کیلومتر است. این آرامگاه میان دو روستای طوس سفلی و اسلامیه و نزدیک به شهر تاریخی تابران و بقعه تاریخی هارونیه قرار گرفته است. روستای تاریخی پاژ، زادگاه فردوسی، در ۲۰ کیلومتری شرق آرامگاه قرار دارد.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

گنبد سبز

مقبره شیخ محمد مومن (یکی از عارفان بزرگ شیعه) که به نام گنبد سبز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد و از آثار تاریخی این شهر به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در زمان صفویه ساخته شده و معماری آن به شکل هشت ضلعی است. در ساختمان آرامگاه گنبد سبز چهار شاه‌نشین و ایوان و طاق‌نماهای زیبایی وجود دارد و گنبد آن با کاشی‌کاری خاصی به رنگ فیروزه‌ای خودنمایی می‌کند.

این مکان در مشهد، خیابان آخوند خراسانی قرار دارد.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

کلیسای مسروپ مقدس

 کلیسای مسروپ مقدس از دیگر مکان های دیدنی مشهد است. البته این کلیسا در بین مردم بیشتر با نام کلیسای مریم مقدس شناخته می‌شود. کلیسای مسروپ مقدس در خیابان جانباز واقع شده است.

این کلیسا را ارامنه ساکن مشهد در سال ۱۹۴۱ ساخته‌اند. وسعت این مکان مقدس چندان زیاد نیست و در حدود ۳۰۰ مترمربع است. دو گنبد مخروطی‌شکل با صلیب‌های کوچکی که بر روی‌شان قرار دارند، از دور نشان‌دهنده کلیسا هستند. گفتنی است در حال حاضر مراسم مذهبی گروهی در کلیسای مسروپ مقدس برگزار نمی‌شود.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

پارک کوهسنگی

کوهسنگی مشهد از زمان‌های بسیار دور تفرجگاه عموم بوده و توجه شاهان و بزرگان هر دوره، روزبه‌روز بر اهمیت آن افزوده است. وجود کوه‌ها، دریاچه‌‌ها، باغ‌ها، موزه، مراکز هنری، امکانات فرهنگی و تفریحی موجود، هرساله گردشگران زیادی را به سوی این پارک جذب می‌کند و کمتر کسی است که در سفر به مشهد، از پارک کوهسنگی بازدید نکرده باشد. 

این مکان تفریحی در بلوار کلانتری مشهد و انتهای خیابان کوهسنگی واقع شده است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

بازار تاریخی رضا 

بازار رضا از جمله مراکز خرید مشهد است که در نزدیکی حرم امام رضا (ع) قرار دارد. کمتر زائر و گردشگری پیدا می‌شود که به مشهد سفر کند و سری به این بازار نزند. در این بازار می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی از سجاده و مهر و تسبیح تا انگشتر فیروزه و عقیق، زعفران، ادویه، زرشک، نبات و... را خریداری کنید.

این بازار که جزو اولین بازارهای سرپوشیده مشهد محسوب می‌شود، در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی افتتاح شد و با وجود مراکز خرید مدرنی که در این شهر ساخته شده‌، همچنان محبوبیت و شهرت خود را حفظ کرده ‌است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

حمام شاه

حمام شاه از جاذبه های گردشگری استان خراسان رضوی در مشهد به شمار می‌آید که در نزدیکی بازار بزرگ و نزدیک به مسجد هفتاد و دو تن امروزی واقع شده است و در نزدیکی حرم قرار دارد. برای دسترسی به این موزه باید به خروجی ضلع غربی صحن جامع رضوی بروید.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

جنگل جیغ

جنگل جیغ یکی از جاهای دیدنی استان خراسان رضوی در روستای سربرج، در بخش طرقبه است. این روستا در جنوب مشهد قرار دارد و فاصله آن تا مرکز این شهر تنها ۳۲ کیلومتر است. بسته به ترافیک و ساعت حرکت، حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه برای رسیدن به سربرج از مشهد باید رانندگی کنید. فاصله جنگل جیغ تا تهران ۹۲۴ کیلومتر است و طی کردن این مسافت حدود ۱۱ ساعت به طول می‌انجامد. 

برای بازدید از جنگل جیغ مشهد باید دل شیر داشته باشید؛ زیرا این جیغ‌ها کاملا واقعی هستند و این داستان تنها برای جذب گردشگر روایت نشده است. چه بسیار افرادی که در ابتدا فکر می‌کردند با داستانی تخیلی روبه‌رو هستند؛ اما با شنیدن صدای جیغ‌ها در جنگل پا به فرار گذاشته‌اند.

جنگل جیغ را به خاطر صداهای عجیبی (شبیه به سوت یا جیغ) که در طول شب تا سپیده‌دم در آن طنین می‌اندازد چنین نام‌گذاری کرده‌اند. تمام افرادی که تا به امروز از جنگل جیغ مشهد دیدن کرده‌اند، این صدای جیغ گوش‌خراش و عجیب را تایید می‌کنند. 

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

باغ مشهد

باغ مشهد با ۲۹ هکتار مساحت، از مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی استان خراسان رضوی محسوب می‌شود که در بلوار جمهوری، حد فاصل چهارراه مقدم و پل غدیر قرار گرفته است و فاصله کمی از حرم امام رضا (ع) دارد. 

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

مقبره خواجه ربیع

مقبره خواجه ربیع با قدمتی که به دوره صفوی بازمی‌گردد، از جمله دیدنی های مشهد است و در انتهای خیابان خواجه ربیع قرار دارد. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره‌ی ثبت ۱۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا به توصیه‌ی شیخ بهایی توسط شاه عباس صفوی در نیمه اول قرن هجری ساخته شده است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

باغ خونی

باغ خونی از بناهای قاجاری و جاهای دیدنی مشهد است که در خیابان عنصری قرار دارد و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۲۴۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در واقع همان مکانی است که از آنجا ارتش تزاری روس مسجد گوهر شاد را به توپ بست. به استناد مدارک موجود در اوایل دوره قاجار باغ خونی به‌عنوان نمادی از باغ‌های ایرانی در بخش جنوبی حصار شهر مشهد ساخته شده و به دلیل وجود چشمه‌ای در آن به باغ چشمه هم معروف است. در این باغ سه بنای جداگانه وجود داشته که دو بنا به دلایلی تخریب شده است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

چالیدره 

چالیدره در غرب مشهد و در فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است. چالیدره یکی از دیدنی های مشهد و اماکن تفریحی مشهد است که در سال‌های اخیر گردشگران زیادی جذب آن شده‌اند. این منطقه توریستی امکانات متنوع و متعددی برای تفریح و خوشگذرانی دارد. در چالیدره یک دریاچه مصنوعی زیباست که قایق‌سواری در آن بسیار لذت خاصی به شما خواهد داد. انواع قایق‌های کوچک و بزرگ در این دریاچه برای تفریح در دسترس است. اما به‌غیراز قایق‌سواری این دریاچه جاذبه‌های دیگری هم دارد.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

خانه وارونه الماس

خانه‌های وارونه در سراسر دنیا به یکی از جدیدترین جاذبه‌های گردشگری تبدیل شده‌اند. این فضاها با سبک جدیدی از معماری و چیدمان، این احساس را در بازدیدکننده برمی‌انگیزند که در خانه‌ای وارونه واقع شده است.

خانه وارونه الماس یکی از این نمونه‌ها است که در مجتمع الماس شرق مشهد قرار دارد. علاوه بر بازدید، عکاسی یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که می‌توان در خانه وارونه تجربه کرد و عکس‌هایی هیجان‌انگیز را به ثبت رسانید. این خانه وارونه یکی از مکان های دیدنی مشهد است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید.

موزه نان مشهد

این موزه از جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود و نخستین موزه تخصصی نان در ایران و خاورمیانه است که در آبان ماه ۱۳۹۰ افتتاح شد. در این موزه مراحل تهیه آرد شامل بذرافشانی، گندم چینی، خرمن کوبی، ابزار تهیه نان شامل دستاس، آسیاب آبی، آسیاب بادی، انواع نان شامل سنگک، نان تنوری ساج و نان تنوری سفال و همچنین رقص اپر، یکی از آیین‌های خراسانی و منطبق با باورهای زراعی مردم منطقه، به نمایش درآمده است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

الماس شرق

مجتمع تجاری الماس شرق از مناسب‌ترین جاهای دیدنی مشهد برای دوست‌داران خرید به شمار می‌رود و در منطقه تجاری گردشگری سپاد خراسان واقع شده‌ است. در این منطقه برخی از دیگر مراکز خرید مشهد نیز، نظیر بازارهای بزرگ کاوه و خیام جای گرفته‌اند.

مجتمع در ۶ طبقه، دارای ۱۲۳۸ واحد تجاری از جمله مغازه‌های پوشاک، طلا، نقره و بدلیجات، کیف و کفش، لوازم خانگی، و لوازم آرایشی، یک رستوران (رستوران ساعت، طبقه سوم)، کافی‌شاپ گپ، فست‌فود بوف، فست‌فود سیب، شهربازی سرزمین عجایب، سینمای ۵ بعدی، عکاسخانه سنتی ایران من، آبنمای جامپینگ، آکواریوم شهر دریایی است.

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

باغ وحش وکیل آباد 

باغ وحش وکیل آباد یکی از دیدنی‌های مشهد است که در جنوب غربی این شهر و در مجموعه‌ پارک وکیل آباد واقع شده است. این باغ وحش که بزرگترین و مشهورترین باغ وحش مشهد به شمار می‌رود، انتهای بلوار وکیل آباد و جنب بوستان وکیل آباد قرار دارد. 

زیارت و سیاحت با سفر به مشهد را تجربه کنید

مشهد مقدس سالانه پذیرای بیش از سی میلیون زائر و گردشگر از ایران و سراسر جهان بوده که در ایام عید نوروز بیشترین حجم مسافران و زائران را پذیرا است.

مراکز اقامتی و هتلی مشهد در نوروز ۱۴۰۳ با امادگی کامل، پذیرای گردشگران به این شهر هستند.

آماده‌سازی کمپ غدیر برای اسکان ۲۰ هزار زائر نوروزی 

حامد فیض‌الهی مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: کمپ زائرپذیر غدیر، با ظرفیت اسکان ۲۰ هزار نفر، هر ساله میزبان شمار زیادی از زائران و مسافران نوروزی است.  

وی افزود: تمهیدات لازم به منظور اسکان زائران در قالب ۱۷۰ عدد کانکس سرپوشیده ۵ نفره، اختصاص فضای باز و ۴۳۰ آلاچیق و سکو جهت نصب چادرهای مسافرتی صورت گرفته است؛ سوله اسکان بوستان با مساحت دو هزار مترمربع نیز به عنوان فضای سرپوشیده جهت برپایی چادر آماده شده است. 

مدیرکل بهبود محیط زیست شهری شهرداری مشهد تصریح کرد: به منظور تامین امنیت و رفاه زائران، نسبت به روزآوری و ایمن‌سازی تمامی تاسیسات و ابنیه موجود اقدام شده و تاکنون ایمن‌سازی کابل‌های هوایی، اصلاح، لکه‌گیری آسفالت و ایمن‌سازی معابر بوستان غدیر نیز اجرا شده است.

همه دستگاه های اجرایی در ستاد خدمات سفر باید فعال باشند

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی نیز گفت: میزان حدودی ظرفیت اسکان در مراکز مشخص است و سه ظرفیت اسکان رسمی، موقت و اضطراری را در اختیار داریم. وی ادامه داد: بحث کنترل و آماده سازی این ظرفیت از موارد حائز اهمیت است که باید به آن توجه کنیم. نوروز امسال با توجه به تقارن با ماه رمضان از شرایط خاصی برخوردار بوده که ٣٠ سال قبل نیز شاهد این تجربه بوده ایم و اکنون شرایط بسیار تغییر کرده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: باید دوره طولانی ١۵ اسفند ماه تا ٢۴ فروردین را باید با برنامه ریزی و سازماندهی جدید پشت سر بگذاریم. همچنین افزایش هزینه ها نیز باعث شده تا بحث اسکان با شرایط خاص تری روبرو شود.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های پیش‌رو برای اسکان زائران افزود: تنوع جریان آب و هوایی نیزمورد دیگری است که باید مدنظر همه عوامل کمیته اسکان باشد و برای تمام این آب‌وهوا آمادگی کامل داشته باشیم. در تجربه های قبلی ظرفیت سالن های ورزشی را داشته‌ایم اما با مشکلاتی همچون سرمایش و گرمایش، کمبود موکت و دسترسی به آب آشامیدنی مواجه بودیم. در مرحله آماده سازی باید مسوول مربوطه تمام این موارد را بررسی و آماده کند.

گنابادی نژاد تصریح کرد: جریان مدیریت و راهنمایی زائر در حوزه اسکان نیز مسئله بسیار مهمی است. در سال‌های گذشته کیوسک های راهنمای زائر فعال بودند و ظرفیت های متعدد پای‌کار بوده اند اما بازهم با وجود ظرفیت خالی اسکان در اطراف حرم، زائران به نقاط دورتر شهر هدایت شده اند و باید جریان راهنمایی زائر مدیریت بهتری داشته باشد.

هدف‌گذاری برای ۶٠٠هزار نفر شب اقامت در مشهد

حسین امیرکلالی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد نیز اظهار کرد: میراث فرهنگی در سه حوزه مختلف خدمات سفر فعالیت دارد. مسوولیت دبیرخانه قرارگاه عملیاتی خدمات سفر، کمیته اسکان و مدیریت و سازماندهی بازرسین تاسیسات گردشگری نیز از جمله وظایف این اداره در خدمات سفر است.

وی گفت: در حوزه دبیرخانه ٣۵ جلسه بدون وقفه در طی سال داشته ایم که جلسات اخیر ویژه نوروز ١۴٠٣ و ماه رمضان با بیشتر از ۴٠٠ مصوبه بود. در این جلسات وظایف کمیته ها مرور و برنامه لازم انجام شد. براساس این مصوبات مقرر شد قرارگاه عملیاتی خدمات سفر همانند روال سابق، در خیابان امام رضا مستقر شود و تجهیزات ساختمان در حال انجام است.

امیرکلالی افزود: در حوزه اسکان با ظرفیت سازی که صورت گرفته، هدف گذاری برای مشهد ۶٠٠هزار نفر شب اقامت بوده و بیش از ۵٨۴ هزار نفرشب اقامت در مراکز موقت و اضطراری تعریف شده و جلسات متعددی با عوامل این حوزه برگزار شده است. برخی ظرفیت ها مانند حرم مطهر رضوی را امسال نخواهیم داشت و از ظرفیت های جایگزین استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار شماره تلفن اختصاصی ٧٠٠۴۵ را پیش بینی کرده ایم و در مبادی ورودی و خروجی هرشهر و در سطح شهر مشهد اطلاع رسانی خواهیم داشت تا زائران قبل از ورود به مشهد فضای مورد نظر خود را براساس میزان هزینه و معیارهای خود انتخاب کند. همچنین تمام مکان های پیش بینی شده در مسیریاب نشان بارگزاری شده تا زائران به راحتی مسیر خود را پیدا کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مشهد گفت: از ٣٠ اپراتور تلفنی، مقرر شده ٧ خط اختصاصی برای اسکان باشد. از دفاتر رزرو نیز درخواست داشته ایم باتمام ظرفیت های اسکان از خانه مسافر تا هتل های پنج ستاره ارتباط مستمر داشته باشند. در بحث مدارس و دیگر ظرفیت ها نیز براساس اولویت برنامه ریزی شده تا با توجه به نیاز زائران، نمایندگان مختلف دستگاه ها مستقر شوند و ظرفیت های خالی را رصد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز