خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۰۴۹۷

لرستان یکی از شگفت‌انگیزترین استان‌های ایران است که دارای چهار فصل و کوه های سر به فلک کشیده است و قرار گرفتن در دامنه رشته‌کوه زاگرس و بارش فراوان باران و برف در این استان باعث شده تا دشت‌ها و کوه‌های سرسبز و باطراوت و وجود آبشارهای بی‌نظیر و دریاچه‌ها و رودخانه‌های پرآب در اکثر مناطق به سرزمین آبشار ها معروف شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، لرستان یکی از استان‌های غربی کشور با مساحت ۲۸،۲۹۴ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود یک میلیون و هفتصد و پنجاه و چهار هزار نفر است. این استان که به خاطر کوه‌ها، آبشارها و جنگل‌های بلوطش شهرت دارد، منطقه‌ای خوش آب‌وهوا، مدیترانه‌ای و چهار فصل است که با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی بسیار تبدیل به مقصدی فوق‌العاده برای گردشگران داخلی و خارجی شده است.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

قلعه فلک افلاک

قلعه فلک الافلاک که به دژ شاپورخواست یا قلعه ۱۲برجی هم شهرت دارد، زمانی برای حاکمان کشور سنگری امن بود تا از قلمروشان حفاظت کنند. چند صد سال پیش در دوره ساسانیان قلعه فلک الافلاک به مساحت ۵۳۰۰مترمربع بر بلندای تپه‌های خرم‌آباد از سنگ، آجر، خشت خام، گچ و آهک ساخته شد. اینجا که از جاهای دیدنی خرم آباد است، از مهم‌ترین مسیرها بین فلات مرکزی با جنوب و غرب ایران بوده است.  

بنای قلعه، آثار و نشانه های زیادی از تحولات معماری دوره های گوناگون را با خود به همراه دارد. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان می‌رسد. ساسانیان شهری با نام شاپورخواست در حدود منطقه کنونی خرم‌آباد ساختند که ویران شد و در سده هفتم هجری خرم‌آباد به جای آن بنا شد.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

دره خزینه

دره خزینه روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان پل‌دختر در لرستان و یکی از شگفتی های طبیعت ایران به شمار می رود که در اثر سالها فرسایش به وجود آمده است و میزبان یک پل معلق است که از آن با عنوان بلندترین پل معلق ایران یاد می شود.

 این دره که شباهت های زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد، نشانه هایی از فرسایش در طی سال های دور و دراز را دارد و گویی پس از فراز و نشیب های بسیار به شکل امروزی خود در آمده است.

در کنار نقش و نگارهایی که بر دیواره‌های دره خزینه به چشم می‌خورند، عبور رودخانهٔ کرخه از میان این دره جلوه‌ای خاص به آن بخشیده و با عبورش طراوت را مهمان این منطقه می‌کند. طراوت و زیبایی‌ها را که کنار بگذاریم شباهت بسیار زیاد این جاذبه با گرندکانیون آمریکا ویژگی خاصی است که در کمتر جایی در ایران به این شکل دیده می‌شود.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله‌های واژگون الیگودرز یا دشت دالانی الیگودرز از مقاصد دیدنی و پرطرفدار روستای دالانی لرستان در فصل بهار است. دشتی پرگل که در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و به دلیل چشم‌انداز بی‌نظیرش هنگام شکوفایی گل‌ها آن‌را مانند بهشت زیبا می‌دانند؛ این زیبایی منحصربه‌فرد موجب شده تا هرساله جشنواره لاله های های واژگون الیگودرز در این دشت برگزار شود. دسترسی به دشت لاله های واژگون الیگودرز با خودروی شخصی آسان‌تر است چرا که تا رسیدن به دشت مسیری جذاب را پشت سر خواهید گذاشت؛ می‌توانید در میانه راه اندکی درنگ کنید و برای مدتی نظاره‌گر این زیبایی‌ها باشید.

این لاله‌های واژگون هر ساله از اوایل اردیبهشت ماه، دشت های زاگرس را زیباتر از همیشه می‌کنند. برای بازدید از دشت لاله واژگون در لرستان، باید حدود ۳۵ کیلومتر به سمت جنوب شرقی، جاده شول آباد بروید تا به بزرگترین دشت لاله واژگون برسید.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

آبشار بیشه

آبشار بیشه لرستان در دل جنگل‌های لرستان خود را جای داده است. این آبشار در جنوب شرقی شهرستان خرم آباد قرار دارد و فاصله‌ای، حدود ۶۵ کیلومتر، تا مرکز شهرستان دارد. با تهیه بلیط قطار، مسیر رسیدن از دوررود به این آبشار کم می‌شود و شما پس از طی ۳۰ کیلومتر به این آبشار می‌رسید.

این آبشار که در روستای بیشه واقع شده است در میان انبوهی از درختان می‌درخشد. ارتفاع این آبشار حدود 50 متر است و از چشمه های طبیعی که در بالای آبشار بصوت سازماندهی شده در تمام طول سال آب دارند ساخته شده است. زیبایی این آبشار واقعا مثال زدنی است و هموطنان در این آبشار گاها شنا هم می کند و عمق زیادی ندارد. سکوهای کرایه ای در مقابل و کنار این آبشار برای اقامت وجود دارد. پهنای این آبشار هم مثال زدنی است. 

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

تنگه شیرز 

در ۵۰ کیلومتری کوهدشت، حاشیه رودخانه سیمره، تنگه‌ای شگفت انگیز قرار دارد که در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است. در میان لایه‌های دره شیرز می‌توانید آثار به جامانده از زندگی چند هزار ساله انسان‌ها را مشاهده کنید. از عجایب دره شیرز می‌توان به صخره‌ های رسوبی، آبشارها و رودخانه‌ها و حتی ماهیان قزل آلای شناور در این آب‌ها اشاره کرد. البته از آب و هوای مطبوع و سرسبزی طبیعت این تنگه نیز، نباید غافل شد.

ره شیرز را تا انتها که بروید، به غار خدا دره شیرز که مردم محلی به آن، پل خدا دره شیرز می‌گویند، می‌رسید. در دل این غار ۱۵۰ متری، رودخانه‌ای جاری است که به دلیل نرسیدن نور آفتاب، آبی به سردی یخ دارد. اگر قصد پیاده روی در این غار را دارید، بهتر است حتما مجهز و سبک سفر کنید.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

دره کهمان

در نزدیکی شهرستان الشتر، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لرستان، با نام دره کهمان واقع شده است.کوه‌های سر به فلک کشیده، طبیعت بکر، یخچال‌های دائمی و غارهای متعدد، داروهای گیاهی بسیار نادر و کمیاب، چشمه سارهای فراوان و پرآب، طراوت و خنکی و آب وهوای بی بدیل، این منطقه را به منطقه‌ای جذاب و رنگارنگ برای گردشگران تبدیل کرده است.کهمان به زبان محلی کی امان خوانده می‌شود. کی امان همان امانگاه کیان، مامن پادشاهان است و گواهش را می‌توان همان گاو خمره‌ها و آثار بدست آمده از آن دانست.این دره زیبا که در دامنه کوه‎های گرین قرار دارد، رودخانه ای زیبا با نام کهمان از میان آن عبور می کند که آب این رودخانه از آب شدن برف و یخ کوه‎های گرین تامین می شود.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

جنگل و آبشار نای انگیز

آبشاری زیبا که سرمنشا آن چشمه‌ای در ارتفاعات کوه‌های مجاور است و دست‌یافتن به این سرچشمه تنها از طریق کوهنوردی امکان‌پذیر خواهد بود. آبشار نای انگیز خرم آباد در دل جنگل‌ نای‌ انگیز، جنگل بلوطی که مامن سنجاب‌ها است، قرار دارد. این آبشار از لابه‌لای صخره‌ها حرکت کرده و با ایجاد ده‌ها آبشار پله‌ای بزرگ و کوچک با حوضچه‌‌های متعدد، منظره‌ای زیبا خلق می‌کند؛ در بخش‌هایی که آب آبشار در نتیجه ترکیب با هوا به رنگ سفید در می‌آید این زیبایی دو چندان می‌شود. حوضچه‌های کاسه‌ای پای آبشار فضایی مناسب برای شنا کردن ایجاد کرده؛ بهار و تابستان به خصوص اردیبهشت ماه نیز بهترین فصل‌های سفر به این بهشت دیدنی است تا علاوه بر آب‌وهوای مطبوع از سرسبزی بی‌نظیر، صدای دلنشین آبشار و پرندگان و تمامی زیبایی‌های طبیعت آن نهایت لذت را ببرید.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان، نام آبشاری در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم‌آباد و بین دو کوه تاف و هشتادپهلو است که در میان یک تفرجگاه جنگلی قرار دارد. ارتفاع این آبشار به 95 متر و عرض آن به 5 متر می رسد و حوضچه ای عمیق در پای آن دیده می شود. نوژیان، بلندترین آبشار لرستان لقب گرفته و به عنوان چهل و ششمین اثر ملی، توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شده است. 

آب از چشمه های بالادست آبشار جاری می شود و پس از سقوط از آبشار، با رودخانه کوچکی تلفیق شده و به سوی نواحی پایین دست می رود. این آب در نهایت وارد رودخانه سزار می شود تا پس از ترکیب با رودخانه دز به کارون بریزد.

پرآبی چشمه ها در بهار باعث می شود که آبشار بیشترین پهنا را در این فصل داشته باشد. در مواقع خشکسالی هم آبشار کم آب می شود؛ اما بی آبی تا به حال برای آن رخ نداده است؛ شاید به همین دلیل نام نوژیان، به معنای آب زنده را برایش برگزیده اند. آبشار نوژیان در میان یک تفرجگاه جنگلی قرار گرفته است که می تواند محل خوبی برای برگزاری یک پیک نیک خانوادگی یا دوستانه باشد.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

دریاچه کیو خرم آباد

دریاچه‌ای طبیعی است که در شمال غرب خرم‌آباد واقع شده‌ است. مساحت دریاچه ۷ هکتار و عمق آن بین ۳ تا ۷ متر است. این دریاچه که یکی از دریاچه‌های طبیعی درون‌شهری ایران به‌شمار می‌رود، زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است و نیز با وجود امکانات تفریحی و وجود شهر بازی و چشم‌اندازهای طبیعی متعددی که در اطراف آن وجود دارند از ارزش توریستی درون‌شهری قابل ملاحظه‌ای برخوردار شده‌است.آب این دریاچه از سرچشمه‌های موجود در مخمل کوه، چشمه گلستان و نیز از طریق چشمه‌های کف دریاچه تأمین می‌شود.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا در دامنه اُشترانکوه از انباشته شدن برف ها در طول زمستان به وجود آمد و هم اکنون یکی از مراکز هیجان انگیز و لذت بخش لرستان محسوب می شود. 

ازنا، شهری زیبا و دارای طبیعتی بکر است و تونل برفی نیز یکی از آثار طبیعی این شهر می باشد. تونلی به طول ۸۰۰متر و ارتفاع تقریبی ۳ متر که از انباشته شدن برف در طول سالیان در یکی از دره های اشترانکوه ایجاد شده است.

دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن توده ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.

امکان رفتن به داخل تونل فراهم است اما داخل آن رود جریان دارد و هوای آن بسیار سرد است و گاهی ممکن است برفها ریزش داشته باشند. 

برای رفتن به تونل برفی باید به دل اشترانکوه زد؛ رشته کوه، سر به فلک کشیده ای که با ۱۳ قله در ۵ کیلومتری جنوب ، شهرستان ازنا قرار گرفته است. از دل این رشته کوه، راهی است، به روستای سرسبز کمندان که پس از عبور از آن باید طول ازنادره را پیمود. این تونل برفی، را فقط در فصول بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد.

لرستان سرزمین آبشارها و طبیعت شگفت انگیز

تنگه هلت

تنگه هلت در شهرستان پلدختر را اول از همه به عکاسان توصیه می‌کنیم. از فرم و زیبایی این تنگه می‌شود ده‌ها عکس ژورنالی و جذاب گرفت. هلت هم مثل دره خزینه، از آن جاهای دیدنی لرستان است که توسط خود طبیعت ایجاد شده است. عبور رود زال در طی زمان، باعث فرسایش صخره شده و در نهایت تنگه هلت را ایجاد کرده است. یک نکته جالب این که درون تنگه هلت هیچ گیاهی وجود ندارد. هر آنچه اینجا تماشا می‌کنید هم زیستی باشکوهی از صخره و آب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • فاطمه

    سلام
    لرستان قشنگ ترین استان است ، ولی متاسفانه مدیریت صفر است .
    مخمل کوه خرم در حال نابودی است و خانه های بی ریخت ساخته شده و ویوی مخمل کوه گرفته شده است و تپه و کوه خواری زیاد شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز