خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس:

ائمه جماعت ساعت فعالیت مسجد‌ها را افزایش دهند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۶۷۵۶

برای جذب نسل جدید به مساجد خلاقیت داشته باشیم

مراسم بزرگداشت سالروز تأسیس کانون‌های مساجد امروز، ۱۶ اسفندماه در حرم مطهر حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز برگزار شد.

به گزارش ایلنا، استاندار فارس در این مراسم  گفت: فعالیت کانون‌های مساجد در عرصه و جذب جوانان به مسجد خوش سلیقگی و وقت گذاشتن می‌خواهد و لازم است هر کسی اقدامی انجام داده یک گام به پیشتر بیاید.

محمدهادی ایمانیه افزود: موقوفه ارزشمندی برای عمران مساجد در شهر جدید صدرا وقف شده، اما سال‌ها با مشکلاتی مواجه بود که به تازگی حل و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد و می‌تواند پشتوانه خوبی برای بحث سخت‌افزاری مساجد استان باشد.

وی ادامه داد: استفاده از این موقوفه مهم، می‌تواند به ایجاد خانه عالم در جوار مساجد نیز کمک کند.

ایمانیه اظهار کرد: عقیده دارم مساجد امروز ما متفاوت از مساجد صدر اسلام و بعثت و هجرت پیامبر است چنانکه مسجد کوفه مرکز قضاوت و حکومت امام علی (ع) بوده است.

استاندار فارس اذعان کرد: مساجد استان بسیاری از ساعات شبانه روز تعطیل است و فعالیت آن‌ها محدود به ساعت‌های نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا است، بار‌ها مسافران گلایه کرده‌اند که مساجد بین‌راهی بسته بوده، در داخل شهر نیز مساجد تعطیل بوده‌اند و ناچار به نمازخواندن در گوشه پیاده رو شده‌اند.

ایمانیه اضافه کرد: این شرایط زیبنده استان فارس و شیراز که به حضور حرم‌های مطهر افتخار می‌کند نیست.

وی ادامه داد: نخستین خواهش من از ائمه جماعت مساجد این است که ساعت فعالیت مسجد‌ها را افزایش دهند و مسئولان هم برای تامین خانه عالم تلاش می‌کنند.

ایمانیه اظهار کرد: اگر خانه عالم در کنار مساجد وجود داشته باشد شرایط برای افزایش ساعت فعالیت مساجد نیز مهیا خواهد شد.استاندار فارس گفت: اگر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به طور جدی فعال شوند و حضور پیدا کنند، هزینه این فعالیت‌ها با همراهی خود مردم تامین می‌شود و این بسته به جنوب یا شمال شهر هم نیست.

وی اظهار کرد: فعالیت در این عرصه و جذب جوانان به مسجد خوش سلیقگی و وقت گذاشتن می‌خواهد و لازم است هر کسی اقدامی انجام داده یک گام به پیشتر بیاید.

ایمانیه تاکید کرد: اگر محلات ما مسجد محور اداره شوند مشکلات اجتماعی و اقتصادی و آسیب‌ها بهبود مییابد و به مدینه فاضله نزدیک می‌شویم.

برای جذب نسل جدید به مساجد خلاقیت داشته باشیم

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاء‌الدین حسین(ع) شیراز نیز با اشاره به اهمیت توجه به ذائقه نسل جدید گفت: در این راستا نکته مهم خلاقیت نشان دادن برای جذب جوانان و افرادی است که همسایه مسجد و  اطراف آن هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحی‌الدین طاهری از عدم توجه به جایگاه مسجد در کشور انتقاد کرد و گفت: با اینکه مسجد جایگاه والایی را در کشور و فرهنگ ما دارد اما نسبت به این جایگاه بی توجهی می‌شود و برای حفظ و ارتقای این جایگاه برنامه و فکری وجود ندارد.

دبیر جامعه روحانیت شیراز با طرح این سئوال که چند درصد از روحانیون و امامان جماعت مساجد مسلط به مباحث روز جامعه هستند، گفت:‌ اگر علمای گذشته موفق بودند ارتباط دوستانه با مردم داشتند و از ارتباط اداری و تشکیلاتی با مردم حذر کرده و همواره در جشن و شادی و  غم مردم خود را دخیل می‌دانستند.

مسئول مدرسه علمیه محمودیه تأکید کرد: هدف کار در مسجد باید انسان‌سازی باشد.

طاهری با اشاره به اهمیت توجه به ذائقه نسل جدید گفت: امروز افراد در مساجد کهنسالان هستند و دلیل آن گرفتار حواشی شدن و عدم درک درست از جایگاه مسجد است، در حالی که نکته مهم خلاقیت نشان دادن برای جذب جوانان و افرادی است که همسایه مسجد و  اطراف آن هستند.

وی با اشاره به نقش تربیت‌گر مسجد اظهار کرد: آمار ورودی حوزه‌های علمیه با حضور و تربیت جوانان و نوجوانان در مسجد ارتباط نزدیک دارد و اگر حضور مدارس و مردم محله در مسجد بیشتر  شود، نیازهای حوزه‌های علمیه و جامعه نیز بر طرف می‌شود.

طاهری ادامه داد: این مطلب در گرو این است که امام جماعت بتواند سطح سواد رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود را بالا ببرد و روحانی که با یک شبهه و سئوال جا خالی می‌کند، به درد مطرح شدن در جامعه و حضور در مسجد نمی‌خورد.

رئیس هیئت امنای آستان مقدس سیدعلاءالدین حسین(ع) شیراز با اشاره به جایگاه بالایی که مسجد در تمدن اسلامی دارد، گفت: بقعه‌ای بالاتر از مسجد نمی‌توان پیدا کرد و اولین جایی که در عالم دنیا بنا شده مسجد است و پیامبر اکرم (ص) اولین قدم را برای تشکیل حکومت اسلامی پس از ساخت مسجد برداشت.

وی با تأکید بر اینکه مساجد باید مرکز رشد نسل جدید باشد، افزود:‌ این اتفاق با حضور امام جماعت محقق می‌شود و مسجد به این شکل روح و حیات پیدا می‌کند و این نشان دهنده اهمیت جایگاه امام جماعت مسجد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز