خبرگزاری کار ایران

مترسک به برداشتی آزاد از چهارصندوق به صحنه می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۱۹۶۱

نمایش "مترسک" با برداشتی آزاد از نمایشنامه چهارصندوق بهرام بیضای با طراحی و کارگردانی بهنام پناهی در تبریز به صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، بهنام پناهی کارگردان نمایش مترسک گفت: نمایش مترسک برداشتی آزاد از نمایشنامه‌ی چهار صندوق استاد بیضائی است که با بعضی تغییرات به عنوان نمایش مترسک دیدگاه خودم را بر روی صحنه اجرا کردم. 

وی تصریح کرد: وقتی اثری توسط نویسنده نوشته می شود این نمایشنامه ارائه شده است، اما وقتی یک نفر به عنوان مولف دوم و یا کارگردان می خواهد به نمایشنامه روحی دیگر بدهد باید نگاه و دیدگاه خودش را نسبت به اثر به صحنه آورد. 

پناهی خاطرنشان کرد: نمایشنامه چهار صندوق در سال 46 توسط استاد بیضایی نوشته شده که یک نمایشنامه‌ی جهان شمول است بطوریکه گویا در جامعه‌ی کنونی نوشته شده است.  همانطور که قبلا گفته ام این نمایش پایان نامه ی ارشد بنده با موضوع واکاوی مولفه های گروتسکی در نوشته های استاد بیضائی بود.

وی در تشریح داستان و هدف اجرای نمایش مترسک با بیان اینکه "در این نمایش "مترسکی که به دست خود انسان ساخته می شود بدون آنکه جان و روح داشته باشد جان پیدا می کند و بلای جان انسان می‌شود"، گفت: هدف من از اجرای مترسک همدلی و یکی شدن است اینکه بعضی از مشکلات جامعه را کنار بگذاریم و این مولفه ها بیشترین پیام نمایش مترسک به مخاطب می‌تواند باشد. 

پناهی همچنین تاکید کرد: اما بطور ویژه معتقدم هر تماشگر باید پیام خاص خودش را از اثر دریافت کند چون دنیای تئاتر دنیایی است که هر تماشاگر نسبت به دیدگاه خودش پیام نمایش را دریافت می کند و هیچ زمان این امکان وجود ندارد که کارگردان بخواهد و بتواند دیدگاه و برداشت خودش را به تماشاگر القا نماید، تنها می تواند بعضی از صحنه ها را بولد کند. 

کارگردان مترسک  با بیان اینکه سبک این نمایش کمدی تراژیک است، خاطرنشان کرد: کمدی و تراژدی هر دو مقوله‌های جداگانه دارند، در تراژدی یک قهرمان وجود دارد که برای رسیدن به یک چیزی تلاش می‌کند و چیزی را فدا می‌کند ولی کمدی انواع مختلف دارد اینجا وقتی از گروتسک اسم می‌بریم ژانری است که وحشت، ترس، کمدی و... دارد در واقع پک کاملی که همه‌ی این بی‌منظمی ها را شامل می شود.

این هنرمند تبریزی ادامه داد: در این نمایش کمدی تراژِدی اینطور تعریف می‌شود که جریانی که یک قهرمان می‌خواهد انجام دهد ولی نمی‌تواند نسبت به موقعیت خودش را فدا کند و موقعیت های طنز ایجاد می‌کند و گروتسک تمام این مولفه را شامل می‌شود. 

بهنام پناهی گفت: تقریبا نیمی از دیالوگ‌های نمایشنامه را به روز کرده ام و کمدی‌های شخصیت را بعضی بداهه جایگزین و بعضی چیزها از نمایشنامه حذف شده‌اند.

مترسک به برداشتی آزاد از چهارصندوق به صحنه می‌رود

 متاسفانه حمایت کافی از تئاتر وجود ندارد

کارگردان نمایش "مترسک" اظهار داشت: کار تئاتر در تبریز خیلی سخت است، در این عرصه اگر عشق نباشد نمی‌شود کار کرد در این لحظه کمتر بازیگر و کارگردانی وجود دارد که کارش صرفا تئاتر است، هنرمندان تبریز برای زنده نگه داشتن تئاتر خیلی تلاش می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه از تئاتر حمایت کافی انجام نمی‌شود، قطعا اگر دغدغه ی پول نداشته باشیم بهتر از این می‌توانیم کار کنیم، از طرفی وضعیت سالن ها خیلی خراب است چندین بار زمان نمایش ما به دلیل برگزاری جشنواره ها تغییر پیدا کرد، جشنواره منطقه ای با وجود هزینه بالا هیچ عایدی و سودی برای گروه های نمایش استان ندارد جز اینکه وسط اجرا فاصله و برشی ایجاد می شود.

بهنام پناهی گفت: در تبریز هنور سالن پلاتو مناسب برای اجرای تئاتر نداریم، پلاتو صادقی تا 9 ماه بعد رزرو شده، در شهری مثل تبریز با این پیشینه تاریخی و فرهنگی یک گروه تئاتر بعد از تائید بازبینی و دریافت مجوز اجرا باید 9 ماه در نوبت اجرا بماند تا بتواند 10 روز به صحنه برود.

حمید مجدآبادی، بازیگر پیشکسوت استان نیز در این نشست گفت: حدود 25 سال از صحنه تئاتر دور بودم چون همواره دیدگاهی وجود داشت که من فقط فیلم طنز کار می کنم ولی به مرور طی سالهای اخیر دوباره به سالن تئاتر برگشتم.

وی در تحسین حضور فعال هنرمندان جوان در صحنه های تئاتر گفت: خوشبختانه جوانان در سالهای اخیر آثار خوبی اجرا کرده‌اند و من به شکوفایی هنر تئاتر تبریز با حضور این هنرمندان با استعداد و تحصیلکرده امیدوارم و معتقدم حتی از بازیگر جوان و کم تجربه هم می توانم چیزهای جدیدی یاد بگیرم.

گفتنی است، نمایش "مترسک" با برداشتی آزاد از اثر "چهارصندوق بهرام بیضایی" با طراحی و کارگردانی بهنام پناهی و بازی حمید مجد‌آبادی، سودا برمایه، محمد زیرک، عارفه عارف‌فام و محمد امین مینویی، از ۸ دی ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ در سالن استاد صادقی مجموعه فرهنگی هنری تربیت (تئاتر شهر) اجرا خواهد شد و علاقمندان می توانند برای خرید بلیط به سایت www.ebilit.com مراجعه کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از:

تنظیم موسیقی و نوازنده کوبه‌ایی: علیرضا ولیپور

نوازنده تار: مجید حمزه‌پور

دستیار کارگردان: الهه کاوسی، مهسا ولیخانی

طراح گریم: پویا مزمل

اجرای گریم: آناهیتا مزمل

طراح لباس : حمیده طالب زاده

مدیران صحنه: علیرضا شوری، عرفان سید‌رنجی

دستیاران صحنه: مرتضی شهودی، عرفان نواپور

منشی صحنه: آیلین سلیلی

اجرای نور: کوروش صفایی، علی منافی

گرافیست: رضا شفیعی

روابط عمومی: ناهید زمانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز