خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

ثبت بیش از 15 هزار مورد زلزله در سال جاری

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۳۳۲۲

۶۶ تا ۶۸ درصد جغرافیایی کشور بر روی گسل یا در حریم گسل قرار دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 15 هزار و 200 مورد زلزله در کشور ثبت شد. سال گذشته 14 هزار و 800 زلزله از یک تا 6 ریشتر در مناطق مختلف کشور ثبت شد. این موارد نشان دهنده لزوم آمادگی بیشتر در برابر زلزله است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن نامی در جلسه ستاد مدیریت، پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان مرکزی که در شهرستان آشتیان برگزار شد، افزود: در حال حاضر 66 تا 68 درصد جغرافیایی کشور بر روی گسل یا در حریم گسل قرار دارد.

وی ادامه داد: هنگامی که 20 سال گذشته را بررسی می‌کنیم، درمی‌یابیم که 12 زلزله بالای 7 ریشتر را پشت سر گذاشته‌ایم. امروز و در شرایط فعلی در حال مطالعه هستیم تا انرژی مثبت زلزله در اختیار بشر قرار گیرد و انرژی منفی آن پشت سر گذاشته شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار داشت: برای در امان ماندن از آسیب‌های ناشی از زلزله باید استاندارد مصالح ساختمانی به درصد قابل توجهی برسد و مقاومت ساختمان‌ها را به 8 ریشتر برسانیم. اگر در استانداردسازی مصالح ساختمانی درست عمل نشود، باید برخوردهای قانون اعمال شود.

نامی تصریح کرد: هیچ یک از کشورهای جهان نمی‌توانند زلزله را زودتر تشخیص دهد. بنابراین باید به مردم آموزش دهیم تا در برابر زلزله بهترین و سریع‌ترین اقدام را داشته باشند. مسئولین نیز باید آمادگی کسب کنند که چگونه مردم را سریعاً به مکان‌های اسکان موقت یا اضطراری انتقال دهند.

وی به استفاده از ظرفیت هوشمندسازی در زلزله اشاره کرده بیان داشت: باید از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در زلزله استفاده شود. همچنین برگزاری مانورهای زلزله نیز می‌تواند در این راستا به تقویت مدیریت بحران و آموزش‌های لازم به افراد جامعه راهگشا باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: از 66 مخاطره جدید طبیعی و سوانح‌ساز، سیلاب مهمترین حادثه طبیعی بعد از زلزله است و فرونشست زمین، ریزگردها و آفت دام و طیور نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نامی با تأکید بر اینکه تمام این حوادث قابل پیشگیری است، ابراز داشت: مهمترین راهکار پیشگیری از سیلاب، گسترش آبخیزداری و آبخوان‌داری است. در برخی نقاط خشک و نیمه‌خشک کشور باید از سد زیرزمینی استفاده کرد، چرا که آب در سطح سدهای روباز تبخیر می‌شود.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که سیلاب را تشدید می‌کند، رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در مسیر رودخانه‌های فصلی است. بایستی اقدامات لازم برای جلوگیری از این موضوع انجام شود. برای جلوگیری از آن باید پاکسازی حاشیه رودخانه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین گفت: 144 هزار کیلومتر وسعت رودخانه‌های کشور است که از 4820 نقطه شهری و روستایی عبور می‌کنند و باید ساماندهی شوند. اولین شاخصه ایجاد رودخانه مطلوب، بریدبندی و سپس ساحل‌سازی است.

نامی افزود: در بازه زمانی 3 روز گذشته 49 مورد آتش‌سوزی در کشور گزارش شده است. از این تعداد 4 مورد آتش‌سوزی مربوط به استان مازندران بود و در نتیجه این آتش‌سوزی‌ها 4 هکتار از اراضی اینن استان دچار حریق شد.

وی ادامه داد: هر روز در جهان شاهد تغییراتی بر اثر افزایش گازهای گلخانه‌ای هستیم. به دلیل تراکم گازهای گلخانه‌ای، گرمای بیشتری درون زمین می‌ماند. کشورهایی که بیشترین تولید گازهای گلخانه‌ای را داشتند، سهمی برای آنها در راستای درختکاری برقرار شده تا هزینه بیشتری را برای توسعه فضای سبز اختصاص دهند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اهمیت آب و خاک و حفظ این ماده‌های حیاتی اشاره کرده و اظهار داشت: امیدواریم در سال جاری بارندگی خوبی داشته داشتیم و به سمت حفظ بیشتر آب حرکت کنیم. خاک نیز ماده بسیار مهمی است و باید در حفظ خاک اقداماتی انجام دهیم.

نامی تصریح کرد: جهان به سمت عدم پایداری پیش می‌رود و به علت وجود تغییرات ویژه در شهرها باید هرروز آماده مقابله با بحران‌های بیشتری باشیم. باید تا آنجا که می‌توانیم اقدامات لازم را در راستای آموزش مقابله با بحران به افراد جامعه اجرایی کنیم تا در مواقع اضطراری بهترین بهره را از مردم ببریم.

وی بر فرایند پیشگیری از بحران‌ها تأکید کرده و بیان داشت: از 193 کشور عضو سازمان ملل، 123 کشور مهمترین موضوع راهبردی خود را مقابله با بحران می‌دانند. این کشورها راهبرد پیشگیری از بحران را تدوین کرده‌اند و در کشور ایران نیز اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز