خبرگزاری کار ایران

صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی ۷۲ درصد افزایش یافت

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۱۱۳۸

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: ۹۵ میلیون دلار کالاهای تولیدی این استان در سال جاری به خارج از کشور صادر شده‌ که از نظر ارزش ۷۲ درصد و وزن ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی، علی صادقی روز جمعه اظهار کرد: از این مقدار صادرات در هفت ماه امسال ۸۰ میلیون دلار به کشور افعانستان، ۱۰ میلیون دلار به پاکستان، ۲.۵ میلیون دلار به عراق و یک میلیون دلار به ترکمنستان بوده‌ که نشان دهنده بازارهای جدید صادراتی استان است.

وی تجارت خارجی و اقتصاد مرز را یکی از پیشران‌های اقتصادی و اولویت‌های توسعه اقتصادی خراسان جنوبی ذکر کرد و افزود: واردات و صادرات کالا در همه بخش‌های اقتصادی استان به ویژه معیشت مردم تاثیرگذار است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی با اعلام اینکه ۸۵ درصد کالاهای صادراتی این استان به افغانستان است تصریح کرد: ۳۰ تا ۳۵ درصد کل صادرات کشور از نظر ارزش و بیش از ۵۰ درصد به لحاظ وزن از مرز خراسان جنوبی به افغانسان صادر می‌شود.

وی با اشاره به ترانزیت کالا از مرز ماهیرود خراسان جنوبی به افغانستان گفت: در هفت ماه امسال سه هزار و ۵۵۶ کامیون به وزن ۸۰ هزار تن از مرز ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده که از نظر تعداد کامیون ۳۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد و در این مدت ۲۵ هزار مسافر از مرز ما وارد کشور شده‌اند.

صادقی با اشاره به این نکته که راهبرد دولت سیزدهم، توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه است بیان کرد: اولویت در خراسان جنوبی نیز توسعه تجارت با کشورهای همسایه و البته بازارهای جدید صادراتی است.

وی عضویت ایران در سازمان شانگهای و گروه تجاری بریکس را از دستاوردهای مهم دولت سیزدهم در حوزه دیپلماسی اقتصادی عنوان کرد و گفت: عضویت در این سازمان‌ها نقش مؤثری در توسعه اقتصادی کشور و استان خواهد داشت.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: بازارچه مرزی یزدان شهرستان زیرکوه نیز در شهریور سال ۱۴۰۰ به همت دولت سیزدهم و به صورت خرده فروشی بازگشایی شد و نشست‌های مختلفی با مسئولان افغانستان در راستای توسعه مبادلات مرزی داشته‌ایم.

وی گفت: علاوه بر این، دیدار استاندار با والی فراه، بازدید مستمر مسئولان کشوری از بازارچه‌های مرزی و حضور سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در استان به منظور توسعه تجارت خارجی انجام شده است.

صادقی به اخذ مجوز گمرک تخصصی برای واردات ماشین آلات معدنی و راهسازی از مرز ماهیرود اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم به نحو احسن از این ظرفیت در راستای رفع مشکلات متقاضیان این خودروها استفاده کنیم.

وی با اشاره به افزایش اقلام ترانزیتی از مرز ماهیرود بیان کرد: مجوز ورود موقت خودرو برای تجار و سرمایه‌گذاران نیز اخذ شده‌ است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی در ادامه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند را منحصر به فرد و ۱۰۰ درصد خصوصی توصیف کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی یک قطعه منفصله در مرز ماهیرود دارد که ظرفیت خوبی برای توسعه واردات و صادرات از افغانستان است.

وی افزود: سال گذشته ایکس ری کامیونی در مرز ماهیرود راه‌اندازی شد که نقش مؤثری در افزایش و تسهیل صادرات داشته و راه‌اندازی ایکس ری جدید در این مرز هم در دستور کار است.

صادقی با اشاره به ساخت جاده مرز ماهیرود تا ولایت افغانستان به طول ۱۲۰ کیلومتر گفت: از این مقدار ۶۵ کیلومتر در سال‌های قبل تکمیل شده و ۵۵ کیلومتر باقیمانده با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در دست اجراست که با تکمیل این محور شاهد رشد صادرات و ترانزیت از خراسان جنوبی به افغانستان خواهیم بود.

وی اضافه کرد: انجام خرده فروشی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای استان در سال جاری ابلاغ شد و با این ابلاغ میزان خرده فروشی برای هر سرپرست خانوار در استان ماهانه ۴۰۰ دلار است که امیدواریم مرزنشینان بتوانند از این ظرفیت استفاده خوبی داشته باشند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، درمیان، زیرکوه و نهبندان دارای مرز مشترک است و چهار بازارچه مرزی دارد.

فعال‌ترین مرز استان در سال‌های اخیر مرز ماهیرود شهرستان سربیشه بوده که معبر رسمی ایران با افغانستان در کنار مرز دوغارون خراسان رضوی و مرز میلک سیستان و بلوچستان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز