خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

از افزایش افسار گسیخته HIV جلوگیری شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۱۶۰

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا پایان خرداد ماه سال 1402 از بین افراد مبتلا به HIV ثبت شده 23 هزار و 902 نفر زنده هستند. از این تعداد 18 هزار و 326 نفر خدمات مربوط به مراقبت و درمان HIV را دریافت کرده‌اند و تعداد 17 هزار و 377 نفر تحت درمان قرار دارند. حدود 81 درصد کل موارد ابتلا را مردان و 19 درصد کل موارد ابتلا را زنان تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در بین مواردی که در 3 ماهه نخست سال 1402 تشخیص داده شده‌اند، راه احتمالی انتقال ویروس در 12.5 درصد موارد به دلیل اعتیاد تزریقی، 54.9 درصد موارد به دلیل روابط جنسی پرخطر و 32.6 درصد موارد نامشخص بوده است. این موارد آماری است که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سطح کشوری منتشر شده است. اما مسئولین استان مرکزی به دلیل سیاست‌های ابلاغی از سوی وزارتخانه مجاز به انتشار این آمار در سطح استان نیستند و اطلاعاتی از این حیث در دسترس نیست.

راه‌های انتقال ویروس HIV به خوبی شناخته نشده است

یک کارشناس ارشد روانشناسی عمومی با بیان اینکه متأسفانه در کشور ایران راه‌های انتقال ویروس HIV به خوبی شناخته نشده است و آموزش رسمی برای آن صورت نمی‌گیرد، گفت: بسیاری از مبتلایان به این بیماری به دلیل آگاه نبودن از راه‌های انتقال و روش‌های پیشگیری مبتلا به این بیماری شده‌اند. اگر آموزش صحیحی وجود داشت چه بسا که هیچ یک از این افراد گرفتار ویروس HIV نمی‌شدند.

نسیم اباذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: افراد مبتلا به بیماری‌های ناشی از ویروس HIV معمولاً از جامعه طرد می‌شوند و به این افراد با دید منفی نگاه می‌شود. بسیاری از افراد مبتلا حتی حاضر نیستند با نزدیک‌ترین افراد خانواده و خویشاوندان خود راجع به ابتلا به این بیماری صحبت کنند و رنج این بیماری و تأثیرات منفی آن را به تنهایی به دوش می‌کشند. از جمع دوستان خانواده و عزیزان طرد می‌شوند و این انزوا در ابعاد مختلف زندگی آنها رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: مبتلایان به ویروس HIV مانند یک فرد عادی نمی‌توانند ساعات طولانی کار کنند، چرا که عوارض جانبی داروهای مصرفی آنها مانع برخی فعالیت‌ها می‌شود. با آموزش صحیح و همه‌جانبه درباره راه‌های انتقال و پیشگیری و پذیرفتن این افراد مانند بسیاری از بیماران صعب‌العلاج دیگر و برچسب نزدن به آنها می‌توان زمینه‌ای را فراهم کرد تا مبتلایان از زندگی عادی برخوردار باشند و حمایت‌های اجتماعی را دریافت کنند.

درمان قطعی یا واکسن خاصی برای HIV وجود ندارد

مدیرعامل انجمن بشارت سپید آزادی (باشگاه مثبت) گفت: هر ساله در روز یکم دسامبر در تمام نقاط دنیا مردم با نصب روبان قرمز نماد (HIV/AIDS) بر روی لباس‌های خود با افرادی که از ابتلا به این ویروس رنج می‌برند، اعلام همبستگی می‌کنند. بیماری ایدز نیز مانند دیگر بیماری‌ها است با این تفاوت که تا این لحظه درمان قطعی یا واکسن خاصی برای آن وجود ندارد. جز با انجام آزمایش داوطلبانه نمی‌توان فهمید که کسی به ویروس HIV مبتلا است یا خیر؟! به هیچ وجه از ظاهر اشخاص نباید در این خصوص اظهار نظر کرد.

حمیدرضا سپهری‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: کلید سلامت، پیشگیری از انتقال و شیوع ویروس HIV است. مهمترین مسئاله در حال حاضر نگه داشتن بیماران شناسایی شده در فرایند درمان است. چرا که خروج بیمار از چرخه درمان به معنای آسیب به شخص بیمار و جامعه است. این موضوع نیازمند حمایت‌های اجتماعی، روانی و وضعیت معیشتی بیماران است. چرا که با درمان‌های موجود بیمار می‌تواند روند عمر طبیعی داشته باشد و حتی سطح ویروس را در بدن و خون خود تا حدی پایین بیاورد که حتی ناقل ویروس نیز نباشد.

وی به حمایت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی برای ارائه خدمات به افرادی که مبتلا به ویروس HIV هستند اشاره کرده و ادامه داد: حمایت‌های دولتی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای بیماران نیست. در این راستا لازم است خیرین بخشی از حمایت‌های مالی خود را از بخش درمان به حوزه اجتماعی منتقل کنند. این مسئاله بسیار مهم است، چرا که به طبع عدم حمایت از حوزه آسیب‌های اجتماعی، در سالیان بعد گریبان جامعه را خواهد گرفت.

از افزایش افسار گسیخته HIV جلوگیری شده است

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت استان با بیان اینکه بیماری «HIV» یک بیماری عفونی قابل کنترل است و اکثر مردم این بیماری را با نام «ایدز» می‌شناسند، گفت: باید این نکته را در نظر داشت که ایدز مرحله پایانی عفونت با ویروس HIV است. بنابراین بین 2 موضوع بیماری و عفونت تفاوت وجود دارد. ممکن است یک فردی، بر اثر ویروس HIV عفونی شده باشد، اما علائم بیماری را از خود نشان ندهد.

اردلان زیلابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: ویروس HIV سیستم ایمنی را مورد هدف قرار می‌دهد و این سیستم مورد تخریب قرار می‌گیرد. فرد در دوره آلودگی خود به ویروس HIV است، به این بیماری مبتلا می‌شود و طبیعتاً ضعف سیستم ایمنی را به همراه خواهد داشت. در این راستا بیماری‌های فرصت‌طلب از این شرایط استفاده کرده و فرد را مورد حمله قرار می‌دهد. در نهایت باعث مرگ افراد آلوده به این ویروس می‌شود.

وی ادامه داد: آن چیزی را که در رابطه با ویروس HIV باید دانست این است که چه افرادی در معرض خطر هستند. این ویروس از طریق ترشحات و خون آلوده، منتقل می‌شود. طبیعتاً در افراد پرخطر، افرادی که اصول بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، افرادی که در معرض خطر تزریق مواد مخدر هستند و افرادی که رفتارهای جنسی پرخطر دارند، مستعد ابتلا به ویروس HIV هستند و سبب شیوع این بیماری در جامعه می‌شوند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت استان اظهار داشت: در بازه زمانی 30 سال گذشته، شیوع ویروس HIV در کشور رو به افزایش بوده است. اما خوشبختانه در حال حاضر با تدابیری که در سیستم‌های بهداشتی و درمانی اتخاذ شده و آموزش‌های مکرری که به افراد جامعه داده شد، این روند تا حد زیادی سرکوب شده و تحت کنترل درآمده است. تحت کنترل به این معنا نیست که ویروس HIV دیگر وجود ندارد، بلکه هنوز هم در جامعه وجود دارد. اما از فرایند افزایش افسار گسیخته این بیماری در سطح منطقه و کشور جلوگیری شده است.

زیلابی تصریح کرد: در صورتی که فردی مبتلا به عفونت ویروس HIV می‌شود، این فرصت وجود دارد که تحت درمان قرار بگیرد. به شرط آنکه فرد به صورت کاملاً مستمر و پیگیرانه داروهای خود را دریافت کند. به این سبب می‌توان این بیماری را تا حدی سرکوب کرد تا دیگر بروز پیدا نکند. در حال حاضر در سیستم‌های بهداشتی، درمان بیماری‌های ناشی از عفونت HIV به صورت رایگان انجام می‌شود. در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی، کیت‌های تست سریع وجود دارد. این کیت‌ها ظرف چند دقیقه احتمال آلودگی را می‌دهند. اگر با استفاده از کیت‌های تست سریع احتمال ویروس HIV وجود داشته باشد، معمولاً با تست‌های تکمیلی می‌توان آن را کنترل کرد.

وی بیان داشت: طبیعتاً شیوع این ویروس در مردان به دلیل رفتارهای پرخطری که دارند، بیشتر رخ می‌دهد و متأسفانه ممکن است که بانوان و افراد دیگری در جامعه را نیز مبتلا کنند. استان مرکزی در تعداد مبتلایان به ویروس HIV تفاوت زیادی با آمار کشوری ندارد و حتی از سطح کشوری مقدار پایین‌تر است. اما در تفکیک ابتلا بین زنان و مردان با سطح کشوری تفاوت چندانی وجود ندارد. اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به ویروس HIV را مردان و تعداد کمتری را زنان تشکیل می‌دهند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی و رئیس مرکز بهداشت استان با تأکید بر اینکه روند ابتلا به ویروس HIV به مثابه زنگ خطری در جامعه محسوب می‌شود، اضافه کرد: در این راستا قطعاً همکاری مردم و شهروندان، آموزش‌پذیری افراد جامعه، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها و اهتمام مراکز بهداشتی و درمانی، می‌تواند روند شیوع بیماری‌های ناشی از ویروس HIV را کاهش دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز