خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی گزارش می‌دهد؛

مسئولین برای بر چیده شدن مدارس کانکسی چاره اندیشی کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۳۹۷۳

کمبود کلاس درس و تحصیل دانش آموزان در کلاس‌های کانکسی از مهم‌ترین مشکلات مدارس استان آذربایجان غربی است چرا که بسیاری از این کلاس‌ها سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اتاق‌های آهنی با کاربری آموزشی، راه حلی برای کمبود کلاس در آذربایجان غربی، هم در مناطق حاشیه‌ای و پرتراکم حاشیه شهر ارومیه و هم در روستا‌های کم جمعیت دور از مرکز است.

 کلاس‌های کانکسی اگر چه مانند کلاس‌های فرسوده خطر فروریختن بر سر دانش آموزان را ندارند، اما مشقت‌های تحصیل در آن‌ها خود داستانی مفصل دارد.

پیشتر وجود مدارس کانکسی در استان موجب انتقاد استاندار آذربایجان غربی شده بود و محمد صادق معتمدیان سال گذشته در جلسه شورای آموزش و پرورش وجود مدارس کانکسی در استان را دور از شأن هم استانی‌ها عنوان کرده و خواستار ترویج مدرسه سازی در استان شده بود.

ولی با گذشت یک سال از این انتقاد کماکان مدارس کانکسی در برخی مناطق روستایی و حتی شهری استان پا بر جا است.

سختی تحصیل در مدارس کانکسی

مدیر یکی از مدارس کانکسی استان که نخواست نامش فاش شود در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه کلاس‌های کانکسی در برخی روستاها و حتی مناطق شهری استان مورد استفاده قرار می‌گیرد گفت: بسیاری از این کلاس‌ها سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسبی وجود ندارد.

این منبع آگاه افزود: اغلب این کلاس‌ ها از استاندارد های لازم برخوردار نبوده و همین امر موجب بروز مشکلاتی برای دانش آموزان می‌شود.

این منبع‌آگاه با اشاره به اینکه نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب نیز از دیگر مشکلات این کلاس های آهنی است اضافه کرد: در زمستان ها برای گرمایش این کلاس‌ها از بخاری نفتی استفاده می‌شود که می‌تواند منشأ خطرات زیادی باشد.

این منبع آگاه تصریح کرد: محرومیت برخی مناطق موجب تشکیل چنین کلاس‌هایی شده و خانواده‌ها از این فرصت استفاده کرده و فرزندان خود را برای تحصیل به این کلاس‌ها می‌فرستند.

این منبع آگاه راه اندازی این کلاس‌ها را روزنه امیدی برای باسوادی فرزندان این مناطق محروم عنوان کرد و گفت: درس خواندن در این کلاس با مشقت‌های زیادی همراه است که مسئولین برای بر چیده شدن آنها باید چاره اندیشی کنند.

برچیده شدن کلاس های کانکسی بالای ۱۰ نفر

در همین راستا، قهرمان رحمانی مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایحان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا از اجرای طرح شهید پناهی در استان خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تمامی کلاس های کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان از چرخه حذف شده و به جای آن کلاس های درس ساخته می‌شود.

وی افزود: در همین راستا در فاز اول ۶۴ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر در سطح استان شناسایی شده که عملیات جایگزینی آن در دست اجرا است.

وی افزود: به توصیه استاندار، تمرکز احداث فضای آموزشی روی شهرستان‌هایی است که زیر شاخص متوسط استانی هستند و لازم است به میانگین استانی برسند سپس در سایر مناطق پروژه‌ها اجرایی شود.

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان،خاطر نشان کرد: هم اکنون متوسط سرانه فضای آموزشی در  استان ۴.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که متوسط کشوری آن ۵.۲ مترمربع است.

رحمانی با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی شهرستان ارومیه در رده‌های پایین تری قرار دارد، یادآور شد: تلاش می‌شود مشکلات این شهرستان با بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت خیرین مرتفع شود.

به گفته رحمانی برای دستیابی به سرانه متوسط کشوری در حوزه فضاهای آموزشی لازم است پنج هزار کلاس درس جدید در استان احداث شود.

انتهای پیام/
بیتا اختیاری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز