خبرگزاری کار ایران

مدیر کل انتقال خون استان مطرح کرد؛

نیاز انتقال خون فارس به زیر ساخت اساسی

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۴۰۱

مدیر کل انتقال خون فارس همچنین با اشاره به آمار اهدای خون در استان گفت: از ابتدای امسال تا کنون ۹۱ هزار و ۵۶۲ نفر به پایگاه های انتقال خون در استان مراجعه داشته‌ایم و ۷۰ هزار و ۲۵۹ نفر خون اهدا کردند.

به گزارش ایلنا، مجید اکبرزاده امروز ۲۹ مرداد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افراد ۲۵ تا ۳۵ساله‌ها بیشترین اهدا کنندگان خون در استان هستند، خاطرنشان کرد: افزایش افرادی که مستمر خون اهدا می‌کنند جزو اولویت‌های ما است.

وی تصریح کرد: براساس آمارها سمت پیری جمعیت می‌رویم و از آنجا که افزایش سن باعث بروز و شیوع بیشتر بیماری‌ها می‌شود و از این رو باید امکانات حوزه اهدا و انتقال خون را افزایش دهیم.

اکبرزاده با اشاره اینکه ۲۸ درصد بیماران بستری ما از استان‌های مجاور هستند، بیان کرد: توریسم درمانی، گستردگی فارس و پراکندگی جمعیت هم در این استان وجود دارد و این مسایل نشانگر نیاز انتقال خون فارس به داشتن زیر ساخت اساسی است.

مدیر کل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر افتتاح بیمارستان‌های جدید در فارس باید باعث شود ما به فکر توسعه زیر ساخت‌های انتقال خون در استان باشیم.

اکبرزاده افزود: در همین راستا پایگاه ثابت شهرستان لامرد بعد از ۱۲ سال و البته پس از مدتی تعطیلی، به عنوان پایگاه دایمی راه اندازی شده است. وی عنوان کرد: همچنین بزودی افتتاح ساختمان پایگاه انتقال خون گراش را نیز داریم.

وی با بیان اینکه سعی بر تامین فضاهای ثابتی برای اهدای خون در برخی شهرستان‌ها داریم، عنوان کرد: در مورد افتتاح پایگاه سوم شیراز در شمال غرب این کلان شهر نیز فعالیت‌هایی داشته ایم.

مدیر کل انتقال خون فارس با اشاره به برخی محدودیت‌های انتقال خون برای راه اندازی پایگاه‌های مورد نیاز گفت: از خیرین توقع داریم که به منظور توسعه خدمات در شهرستان‌ها و شیراز به ما کمک کنند.

اکبرزاده گفت: اگر چه امکاناتی از جمله اتاق عمل و تخت بیمارستانی اضافه می‌شود، اما متاسفانه زیر ساخت‌های انتقال خون در استان هیچ تغییری نمی‌کند و این وضعیت نگران کننده است همچنین در بحث تامین نیروی انسانی هم به شدت دچار بحران شده‌ایم و سال‌های گذشته جذب نیرو صورت نگرفته است.

به گفته وی در بین ۲۵ هزار نیروی استخدامی وزارت بهداشت که مجوز داده شده، حتی یک نیرو هم به انتقال خون اختصاص داده نشده است.

به گفته وی طبق آمارها ۳۷ هزار و ۹۸۹نفر جزو اهدا کنندگان مستمر بودند و ۳ هزار و ۳۹۵ نفر از این تعداد بانوان وبطور کلی ۷ هزار و ۷۰۹ نفر هم بار اولی بودند.

اکبرزاده عنوان کرد: طبق بررسی آمارها تعداد اهدا کنندگان خون در استان ۱۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. وی تعداد بانوان اهدا کننده فارس را فقط ۵ و ۷ دهم درصد اعلام کرد و این میزان را قابل قبول ندانست.

مدیر کل انتقال خون فارس بیشترین مصرف کنندگان خون در استان را بیماران تالاسمی و مبتلایان به سرطان عنوان کرد و گفت: مصدومان تصادفات در رتبه بعدی دریافت خون قرار دارند و جراحی‌ها از جمله پیوند و عمل قلب باز نیز از دیگر مصرف کنندگان خون هستند.

اکبرزاده نقش تامین خون در نجات جان مبتلایان به تالاسمی و سرطان و همچنین افزایش کیفیت زندگی آن‌ها موثر دانست و افزود: مردان می‌توانند ۴ بار در سال و زنان سه بار در سال خون اهدا کنند، در عین حال هنگام مراجعه افراد به پایگاه‌های انتقال خون طی مصاحبه‌ای وضعیت متقاضی اهدای خون از نظر سابقه بیماری‌ها و یا مصرف دارو مورد بررسی قرار می‌گیردو در صورت خطرناک بودن اهدا برای او و یا برعکس تاثیر در سلامت محصول خونی، از لیست اهدا کنار گذاشته می‌شود.

وی یادآور شد: به منظور فرهنگسازی برای افزایش اهدای خون از مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و ارشاد کمک می‌خواهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز