خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

هشیلان در آستانه خشکی کامل / کشاورزان آبی برای ورود به تالاب باقی نمی‌گذارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۶۸۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، وجود چاه‌های غیر مجاز در مجاورت سراب‌ها و تالاب‌ها و کشاورزی غیر اصولی و عدم نظارت جهاد کشاورزی بر فعالیت کشاورزان را مهمترین عامل خشک شدن تالاب‌های استان دانست و گفت: تالاب هشیلان در روزهای آینده بطور کامل خشک خواهد شد.

احد جلیلیان در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه با اعلام این خبر افزود: با وجود اینکه امسال از لحاظ بارش، شرایط مناسبی در استان داشتیم  ولی متاسفانه  چون از سنوات گذشته تنش آبی وجود داشت در بسیاری از سفره‌های آب زیر زمینی شاهد کاهش چشمگیر آب بودیم و بارش‌های امسال نتوانست این کم آبی‌ها را جبران کند.

وی افزود: از طرفی هم برداشت بی‌رویه از منابع آبی باعث شده است که سطح آب سفره‌ها و رودخانه‌های استان کاهش پیدا کند و در نتیجه شاهد خشک شدن بسیاری از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و تالاب‌ها باشیم.

چاه‌های غیر مجاز علت اصلی خشک شدن هشیلان

وی تصریح کرد: وجود چاه‌های غیر مجاز در اطراف تالاب هشیلان علت اصلی خشک شدن این تالاب است که برای مسدود کردن این چاه‌ها جلسات زیادی با حضور مسئولان آب منطقه‌ای و معاونت پیشگیری از وقوع جرم  دادگستری استان تشکیل شده است. 

جلیلیان گفت: سال گذشته ۲۳ چاه غیر مجاز در اطراف تالاب هشیلان شناسایی شد که آب منطقه ۴ چاه را مسدود کرد و امسال هم به گفته مسئولان این سازمان ۱۰ چاه دیگر مسدود شده است و در حال حاضر ۹ چاه غیر مجاز دیگر وجود دارد که امیدواریم هرچه سریعتر نسبت به مسدود کردن آنها اقدام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه علت دیگر خشک شدن تالاب هشیلان را رعایت نکردن الگوی کشت از سوی کشاورزان عنوان کرد و گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که در مجاورت این تالاب و حدودا در پنج کیلومتری آن کشاورزان، در زمی‌ های خود دو الی سه کشت را  انجام می‌دهند و بسیاری از این کشت‌ها محصولات پر آب بر مانند ذرت و چغندرقند هستند که آب بسیار زیادی صرف آنها می‌شود.

وی با بیان اینکه متولی کشت اصولی کشاورزان، سازمان جهاد کشاورزی است اما متاسفانه این سازمان وظیفه خود را در قبال نظارت بر کشت کشاورزان درست انجام نمی‌دهد گفت: همین امر باعث رعایت نشدن الگوی کشت از سوی کشاورزان شده است. 

وی تاکید کرد: اگر نکاتی که گفته شد یعنی مسدود سازی چاه‌های غیر مجاز و رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان اعمال می‌شد ممکن بود تالاب هشیلان نجات پیدا کند و یا خشکسالی آن به تعویق بیفتد اما متاسفانه در این زمینه کم کاری‌هایی انجام گرفت و خشک شدن تالاب هشیلان بطور کامل بزودی اتفاق خواهد افتاد.

در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از تالاب هشیلان خشک نشده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تاکید کرد: در حال حاضر تنها ۱۰ درصد از تالاب هشیلان خشک نشده است و همین مقدار توانسته است جان زیست‌مندان این تالاب را نجات دهد که با تدابیری که در معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اندیشیده شده است و با توجه به اینکه پیش بینی‌های سازمان هواشناسی بارش‌های زود هنگام را برای پاییز امسال نشان می‌دهد امیدواریم مانند سال گذشته دستگاه‌هایی مانند ارتش، نیروی انتظامی، سازمان بنادر و مردم خیر کمک کند که آبرسانی به تالاب با تانکر انجام بگیرد و جان این زیست‌مندان تا آغاز بارش‌ها و پر شدن تالاب نجات پیدا کند.

جلیلیان تصریح کرد: با توافقات صورت گرفته، قرار است روزانه ۲۵ هزار لیتر آب از طریق تانکر به تالاب تزریق شود که اگر این امر صورت پذیرد می‌توان امیدوار بود که جانداران موجود در تالاب تلف نشوند.

این مسئول افزود: خشکی تالاب هشیلان پدیده تازه‌ای نیست بلکه در سالهایی که کم بارانی بوده است این اتفاق افتاده و این خشکسالی نه تنها در استان کرمانشاه بلکه در تمامی کشور وجود دارد و دریاچه ارومیه با آن عظمت نیز خشک شده است، اما نباید به راحتی از خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها گذشت زیرا این خشک شدن‌ها در سراسر کشور اثرات زیست محیطی مخربی نه تنها بر جانداران بلکه برای مردم هم بهمراه خواهد داشت و حیات را با مشکل روبرو خواهد کرد. 

وی حفاظت از محیط زیست را وظیفه‌ای عامه مردم و مسئولان عنوان کرد و گفت: محیط زیست برای تمام مردم است و انتظار می‌رود برای حفاظت از آن همه مردم پای کار بیایند و دغدغه حفظ آن را داشته باشند. 

جلیلیان خشک شدن تالاب هشیلان بطور کامل و مرگ این تالاب را برای سلامت مردم بسیار خطرناک عنوان کرد و گفت: اگر این تالاب برای همیشه خشک شود قطعاً به یک کانون ریزگرد تبدیل خواهد شد که سلامت مردم را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به گفته جلیلیان پرندگان آبزی و کنار آبزی، ماهی، مار، لاک پشت، انواع دوزیستان نظیر خرچنگ و قورباغه از جمله جاندارانی هستند که در تالاب و یا مجاورت هشیلان زندگی می‌کنند.

وی افزود: در فصل زمستان که شرایط آب این تالاب مناسب است، هرساله پرندگان مهاجر از کشورهای شرق آسیا و کشورهای مختلف دیگر به این تالاب مهاجرت می‌کنند و در واقع این تالاب را می‌توان یک تالاب مهاجر پذیر نامید که نشان از اهمیت هشیلان و اکوسیستم آن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، تعداد جزایر تالاب هشیلان را ۱۰۲ جزیره عنوان کرد و گفت: جزیره‌ای بودن تالاب هشیلان باعث شده است، جانداران متنوعی در آن زیست کنند که در صورت خشک شدن کامل آن، بقای این جانداران نیز از بین خواهد رفت.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اجرای طرح آب رسانی و حقابه تالار از سد گاوشان، گفت: سال گذشته این طرح به صورت جدی از سوی اداره کل حفاظت و محیط زیست استان، آب منطقه‌ای کرمانشاه و کردستان پیگیری شد، اما موانعی در این راه وجود دارد که از جمله آن می‌توان به فاصله ۴۰ کیلومتر‌ی تالاب تا سد گاوشان و برداشت غیر مجاز آب توسط کشاورزان از کانال ساخته شده برای آب رسانی به کانال اشاره کرد که اجازه نمی‌دهند آب به تالاب برسد بنابراین نمی‌توان در این زمینه امیدوار بود.

جلیلیان اشاره‌ای هم به خشک شدن سراب نیلوفر و دیگر سراب‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌های استان به دلیل برداشت بی رویه از منابع آب و سفره‌های زیر زمینی داشت و گفت: متاسفانه کشاورزی غیر اصولی و عدم نظارت کامل بر فعالیت کشاورزان و همچنین وجود هزاران چاه غیر مجاز نه تنها در استان بلکه در کل کشور باعث شده است که تالاب‌ها و سراب‌هایی که می‌توانند سبب رونق گردشگری و آبادانی کشور شوند به نقاط بحرانی تبدیل شوند که جان انسان‌ها، حیوانات و حتی گیاهان را با خطر جدی مواجه کند و امیدواریم در این زمینه نهادهای ذیربط خصوصا سازمان جهاد کشاورزی همکاری بیشتر و موثرتری داشته باشد. 

وی در پایان ضمن تشکر از همکاری ستاد پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، نیروی انتظامی، ارتش، شرکت بنادر و کشتیرانی برای آبرسانی با تانکر برای زنده نگهداشتن تالاب هشیلان  در سال گذشته، گفت: امسال نیز مقرر شده است که علاوه بر نهادهای اشاره شده جمعی از خیرین و همچنین  شهرداری کرمانشاه، در زمینه آب رسانی به تالاب همکاری کنند و امیدواریم تا آغاز بارش‌های پاییزی بتوانیم حداقل چند تانکر آب به تالاب تزریق کنیم و مانع از خشک شدن کامل و مرگ هشیلان شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز