خبرگزاری کار ایران

رتبه خراسان رضوی در پایش ملی محیط کسب و کار باز هم تنزل یافت

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۷۲۵۷

رتبه استان خراسان رضوی در پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲، باز هم روند تنزلی را تجربه کرد و این‌بار با ۶ پله اُفت (نسبت به زمستان ۱۴۰۱) در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفته است.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید‌محمدرضا هاشمی، مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق مشهد با اعلام این خبر توضیح داد: در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت که با توجه به گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران در بهار ۱۴۰۲ که از سوی اتاق ایران منتشر شده است، خراسان رضوی با ۶ پله نزول نسبت به فصل زمستان ۱۴۰۱ و کسب نمره شاخص ۶.۲۳ در رتبه بیست‌وهفتم استان‌های کشور قرار گرفت. این نمره، پایین‌ترین نمره استان طی ۲۷ دوره گذشته این طرح (از پاییز ۹۵) محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: ۳۲۶ فعال اقتصادی از خراسان رضوی که در این طرح شرکت کرده اند، غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات، دشواری تأمین مالی از بانک‌ها و بی ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را نامناسب‌ترین مؤلفه‌هایی دانسته‌اند که بر محیط کسب‌و‌کار استان تاثیر گذاشته است.

هاشمی ادامه داد: مؤلفه‌های مناسب در محیط کسب‌و‌کار استان در فصل مذکور نیز بنا به ارزیابی فعالان اقتصادی استان، نحوه استقبال مشتریان از نوآوری، ابتکار در ارائه خدمات و محصول و سطح دسترسی به آب و حامل‌های انرژی بوده است.

وی متذکر شد: نکته قابل توجه اینجاست که از ۲۸ مؤلفه طرح پایش محیط کسب و کار، طبق نظر شرکت کنندگان در طرح، تنها ۴ مؤلفه نسبت به دوره پیشین، بهبود را تجربه کرده و ۲۴ مؤلفه دیگر نمره پایین تری نسبت به زمستان ۱۴۰۱ کسب کرده اند.

مدیر پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از این گفتگو، به سوابق و بنیان‌های علمی این بررسی و پایش فصلی اشاره کرد و توضیح داد: پیش از اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تابستان سال ۱۳۸۹ طی ۲۶ دوره متوالی و با همکاری تشکل های اقتصادی سراسر کشور نسبت به پایش محیط کسب و کار اقدام می‌کرده است. بعدها انجام این پایش به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران سپرده شد و از مسیر اتاق‌های استانی، در هر فصل دنبال شد.

وی اضافه کرد: این پژوهش با رویکرد تلفیق داده های پیمایشی با داده های آماری و براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین برنامه ریزی شده و به صورت فصلی انجام می‌گیرد. داده های این پیمایش، حاصل از ادراک سنجی از وضعیت مؤلفه های محیط کسب وکار کشور بوده و منبع آن فعالان اقتصادی هستند. آمارگیری تلفنی با کمک سه اتاق(بازرگانی، اصناف و تعاون) و با استفاده از روش تکمیل پرسشنامه الکترونیکی انجام می‌گیرد و داده های دیگر نیز از منابع آماری رسمی کشور تهیه و مورد بهره‌برداری قرارگرفته اند.

هاشمی یادآور شد: براساس نظریه عمومی کارآفرینی شین، می‌توان دو مجموعه عوامل محیطی معین را به محیط اقتصادی و محیط نهادی تفکیک کرد. عوامل محیط اقتصادی شامل محیط اقتصاد کلان، محیط مالی، ساختار تولید و محیط جغرافیایی و عوامل محیط نهادی شامل محیط سیاسی، محیط حقوقی، محیط فرهنگی و محیط آموزشی و علمی، محیط فناوری و نوآوری و ساختار دولت می شود.

وی اضافه کرد: این دو مجموعه عوامل بر کسب و کارهای موجود و بر فرآیند کارآفرینی که در واقع نقطه آغازین کسب وکار است، اثر می گذارند. هر چه محیط کسب وکار (محیط نهادی و اقتصادی) شرایط بهتری داشته باشد، بهره برداری از فرصت‌های کارآفرینی بیشتر است. در واقع این پایش فصلی دارای مبانی علمی لازم بوده و متکی بر مولفه‌هایی است که در بطن این محیط بر یک فعالیت اقتصادی تاثیر ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز