خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

وزارت صمت به عنوان متولی، توجهی به حوزه کاغذ تحریر و روزنامه ندارد/تنها یک واحد تولیدی در مازندران توانایی تولید کاغذ تحریر دارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۰۰۶

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های روند تولید و همچنین ضرورت‌های توسعه صنعت چاپ و کاغذ، گفت: موضوع کاغذ به خصوص در حوزه کاغذ تحریر و روزنامه به حال خود رها شده است. بنابراین تولیدات در این حوزه به شدت نیازمند توجه و مشورت با بخش خصوصی و سندیکا است. موضوعی که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی، توجه خاصی به حوزه کاغذ تحریر و روزنامه ندارد، اما در مقابل توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این بخش بسیار معطوف است. البته باید در نظر داشت که وزارت ارشاد در جایگاه مصرف‌کننده کاغذ قرار گرفته و به عنوان متولی، فعالیت خاصی در حوزه کاغذ ندارد.

وی به وضعیت کاغذ تحریر در کشور اشاره کرده و ادامه داد: در حوزه مصرف کاغذ تحریر در کشور، بین دولت، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، اختلاف جدی وجود دارد. دولت می‌بایست تعیین‌کننده میزان مصرف این نوع کاغذ در کشور باشد. اما این موضوع از سوی دولت، تعیین تکلیف نمی‌شود و همین مسئله سبب می‌شود تا سردرگمی در میزان تولید و مصرف کاغذ تحریر در کشور ایجاد شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور اظهار داشت: در حال حاضر در سطح کشور تنها یک واحد تولیدی در استان مازندران توانایی تولید کاغذ تحریر دارد. این واحد تولیدی در صورت وجود تمام امکانات و فراهم بودن شرایط مناسب تولید، می‌تواند میزان و حجمی در حدود 80 تا 85 هزار تن کاغذ تحریر در سال تولید کند. البته این رقم تا رفع نیاز داخلی کشور فاصله بسیار زیادی دارد.

روغنی گلپایگانی تصریح کرد: همچنین ظرفیت‌های دیگری برای تولید کاغذ تحریر در جنوب کشور و همچنین در شهرستان شیراز ایجاد شده است و یا اینکه در حال بررسی است. در صورت تحقق این اهداف ظرفیتی، امکان تولید سالیانه بیش از 300 هزار تن کاغذ تحریر در کشور فراهم می‌شود. قطعاً خودکفایی در تولید کاغذ تحریر، مشروط بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های در حال احداث و بازگشت واحدهای مهم تولیدی به چرخه صنعت است.

وی بیان داشت: باید این موضوع را در نظر داشت که در ایران، مزیت تولید کاغذ تحریر وجود ندارد، چرا که تمام مواد اولیه و ماشین‌آلات مربوط به تولیدات این کالا باید از خارج کشور وارد شود. اگر فرض را بر بهبود فرایند تولید کاغذ تحریر گذاشته و از تمام ظرفیت‌های عنوان شده در این حوزه بهره بگیریم، هدف خودکفا شدن در تولید کاغذ، حدود 4 سال دیگر محقق می‌شود.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور بر ضرورت واردات برای تأمین نیاز فعلی کشور در حوزه کاغذ تحریر اشاره داشته و تأکید کرد: رفع شدن تمام مشکلات تولید و خودکفایی در صنعت کاغذ، هدفی است که در چند سال آینده محقق خواهد شد. بنابراین برای رفع مشکلات فعلی صنعت چاپ، دولت باید برنامه‌های مناسبی را برای واردات کاغذ تبیین و عملیاتی کند. این موضوع سبب می‌شود تا اهمیت واردات کاغذ از سوی دولت بیش از پیش روشن شود.

روغنی گلپایگانی ابراز داشت: در حوزه کاغذهای بسته‌بندی کشور، فرصت‌های خوبی ایجاد شده است. در این راستا با کسب بازارهای صادراتی حتی در کشورهای اروپایی و همچنین ارائه کیفیت‌های بسیار مطلوب در تولیدات کاغذ کشور، فضایی ایجاد شده است که تولیدکنندگان را ترغیب به واردات تکنولوژی‌های جدید به کشور کرده است و نتیجه آن تولید محصولات متنوع با کیفیت بسیار بالا است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تا سال 1394 ایران یکی از کشورهای واردکننده کاغذ بسته‌بندی بود. اما اکنون ایران نه تنها واردکننده کاغذ نیست، بلکه به عنوان صادرکننده این کالا نیز فعالیت می‌کند. این یک جهش بزرگ در صنایع سلولزی و به ویژه کاغذ بسته‌بندی است. اما متأسفانه این اقدامات و جایگاه دیده نمی‌شود و به تولیدکنندگان صنعت کاغذ کشور فرصت داده نمی‌شود تا مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در صنعت کاغذ، کشور را از حالت واردکننده به صادرکننده تبدیل کردیم، گفت: ایجاد این تحولات در صنعت کاغذ بسیار ارزشمند است و ضرورت دارد مورد توجه مسئولان مربوطه واقع شود. به هر حال مسئله کاغذ در کشور بسیار مهم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت و یا نسبت به آن بی تفاوت بود.

روغنی گلپایگانی با تأکید بر اینکه صنعت کاغذ یک صنعت واسطه است و به مثابه یک پل میان تولیدکننده و مصرف‌کننده فعالیت می‌کند، افزود: بسته‌بندی در صنعت کاغذ، به مثابه لباس محصولات تولیدی است. تلاش و تولیدات مجموعه فعالان در صنعت کارتن‌سازی و جعبه‌های مقوایی، به محصولات مطلوب ایرانی، جلوه‌ای می‌بخشد که علاوه بر حفاظت از سلامت محصولات در واقع آنها را چشم‌نوازتر و مشتری پسندتر می‌کنند.

وی ادامه داد: بعد از تأکیداتی که رهبری پیرامون مشکلات این صنعت داشتند، معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد که شخصاً به مشکلات این بنگاه‌ها رسیدگی می‌کند، اما در عمل این موضوع به گونه‌ای دیگر انجام گرفت و این یعنی دیگران دیده نشدند. همچنین موضوعاتی از قبیل مشکلات زیرساختی آب، برق، گاز، مشکلات مالیاتی، مشکلات قوانین بالادستی، تورم قوانین و مسائل موجود در کشور که همه به آنها واقف هستیم، فعالان این صنعت را درگیر کرده است.

رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور به تشریح اقدامات اساسی که طی سال‌های اخیر در سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور انجام شده است پرداخته و اظهار داشت: از حدود 15 سال پیش تاکنون سعی در بزرگتر شدن خانواده سندیکا داشته‌ایم و اکنون با افتخار، میزبان بیش از 90 شرکت در سندیکا هستیم. در واقع می توان گفت که این سندیکا، خانه صنعتگران صنایع سلولزی کشور است و اصلی‌ترین پارلمان بخش خصوصی کشور در اتاق بازرگانی محسوب می‌شود.

روغنی گلپایگانی تصریح کرد: سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور توانسته در طرح رتبه‌بندی تشکل‌های عضو اتاق بازرگانی ایران، موفق به اخذ رتبه A شود و هدف بعدی، رسیدن به رتبه A+ است. اما به طور کلی این سندیکا یکی از سندیکاهای مطرح در کشور است که در بسیاری از حوزه‌ها دارای کرسی تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است و این می‌تواند کمک بسیار زیادی به منافع صنعت چاپ و کاغذ کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز