خبرگزاری کار ایران

مدیر پروژه کمربندی سبز قزوین:

رودخانه باراجین به طول دو کیلومتر ساماندهی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۰۹۳

مدیر پروژه کمربندی سبز قزوین گفت: در حال حاضر 80 درصد از ساماندهی رودخانه انجام شده، 20 درصد از ساماندهی دیواره‌های آن باقی مانده است و در تلاش هستیم با سرعت بیشتری عملیات ساماندهی به اتمام رسانده شود.

به گزارش ایلنا، میر احسان میرزاده با اعلام این خبر گفت: پروژه کمربندی شرق شهر قزوین با هدف بهبود عملکرد ترافیکی شبکه حمل ونقل قزوین و با کاهش زمان سفر و طول مسیر و توسعه فضای سبز شهری و فضای ورزشی- تفریحی مانند مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار ساماندهی رودخانه باراجین و ایجاد ظرفیت بهره‌برداری از فضاهای مجاور این رودخانه به منظور ایجاد فضای تفرجگاهی آغاز شده است.

 مدیر پروژه کمربندی سبز با اشاره به اینکه محدوده مورد مطالعه مسیر رودخانه باراجین نشان داد پهنه این رودخانه گسترده بوده و نیاز به ساماندهی دارد، گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده با شرکت آب منطقه‌ای استان، طرح‌های مختلف ساماندهی در قالب پیشنهاد عرض‌های 30، 50 و 70 متر برای رودخانه مطرح و بررسی شد.

وی ادامه داد: در نهایت طرح ساماندهی رودخانه باراجین با50 متر عرض تایید شد، زیرا با اختصاص این عرض به رودخانه، در صورت وقوع بارش های قابل توجه نیز جریان آب سیلابی در رودخانه ایجاد نمی‌شود و حقابه مورد نیاز باغات پایین دست تأمین می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: با هدف حفظ بستر رودخانه، کف آن در طرح ساماندهی، حالت طبیعی خود را حفظ کرده است زیرا به مرور زمان و با جذب آب توسط خاک کف رودخانه، شدت جریان آب کاسته شده و از بروز سیلاب در زمان بارندگی های فصلی جلوگیری می‌شود.

میرزاده یادآور شد: ساماندهی رودخانه باراجین می‌تواند از بروز سیلاب صد ساله جلوگیری کرده و وقوع سیلاب 200 ساله را کنترل کند که نمونه آن را می‌توان در بارندگی‌های سال 98 و جلوگیری از سیلابی شدن جریان آب در رودخانه بیان کرد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه بخشی از آبیاری نهر ارنجک در پایین دست و باغات و حقابه آنها توسط رودخانه باراجین تأمین می‌شد و میزان حقابه انتقال شده، 3 متر مکعب بر ثانیه بود با کانال کِشی بیش از یک‌هزار و 500 متر، ضمن همکاری معاونت عمرانی شهرداری و شرکت آب منطقه‌ای استان، میزان حقابه از 3 متر مکعب بر ثانیه به 10 متر مکعب در هر ثانیه افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز