خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی هشدار داد:

احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو / از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۶۴۱

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اعلام هشدار نسبت به احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (cchf)، گفت: با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصولل گرما، برای پیشگیری از شیوع احتمالی این بیماری نیاز است مردم این استان رعایت اصول پیشگیری و جلوگیری از شیوه این بیماری را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد فتاحی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: با توجه به افزایش دما در روزها و ماه‌های گرم سال و افزایش فعالیت کنه‌های حیوانی که موجب ایجاد و انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می شود، برای جلوگیری از انتقال این بیماری، لازم است از هرگونه کشتار غیرمجاز دام در معابر، منازل، باغات و آیین‌ها خودداری کنند.

وی ادامه داد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از جمله بیماری‌های ویروسی مشترک انسان و دام است که از طریق کنه‌ها از بدن دام آلوده به سایر دام‌ها منتقل می‌شود. این بیماری از طریق گزش، له کردن کنه با دست، تماس با خون، ترشحات خونی و گوشت دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و در انسان ایجاد خونریزی‌های گسترده زیرپوستی و کبودی در نقاط مختلف بدن را به همراه دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در خصوص اقدامات این اداره‌کل برای مقابله با شیوع بیماری، اظهار داشت: با توجه به آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها نیاز است برای پیشگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمی کنگو اقداماتی از جمله سم پاشی اماکن دامی، تجهیز کشتارگاه‌های دام به سردخانه نگهداری گوشت، رعایت بهداشت فردی هنگام تماس با دام، در دستور کار قرار گیرد.

فتاحی به اقداماتی که هر ساله برای پیشگیری و جلوگیری از شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمی کنگو انجام می‌شود اشاره داشته و تصریح کرد: واحدهای دامداری و جایگاه‌های دام در سطح استان مرکزی هرساله سم پاشی می‌شوند که این عملیات در راستای مبارزه با انگل‌های خارجی دام از جمله کنه‌ها و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از این انگل‌ها از جمله بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو انجام می‌شود.

وی با اشاره به نکات بهداشتی برای کشتار دام و چگونگی مصرف گوشت برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، بیان داشت: استفاده از دستکش، عینک و ماسک برای شهروندانی که اقدام به کشتار دام خارج از کشتارگاه می‌کنند، ضروری است. همچنین برای جلوگیری از انتقال این بیماری از گوشت به انسان، نیاز است گوشت دام‌ها به مدت حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی و کشتار خارج از کشتارگاه، مراتب را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی 1512 به اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی اطلاع رسانی کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز