خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ابتلای ۱۰۴ نفر به تب کریمه کنگو/ ۱۰ نفر جان‌باختند

asdasd
کد خبر : ۸۱۱۶۶۰

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از ابتلای ۱۰۴ نفر به تب کریمه کنگو خبر داد.

کریم امیری (معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط  با آخرین مبتلان و مرگ ناشی از کریمه کنگو گفت: تا روز قبل عاشورا، ۱۰۴ نفر آخرین آمار مبتلایان به کریمه کنگو اعلام شد. بعید می‌دانم آمار تغییری کرده باشد و اینکه از این مبتلایان نیز ۱۰ نفر فوتی داشتیم. 

وی با اشاره به اینکه اکثر موارد فوتی مربوط به استان سیستان و بلوچستان بودند، گفت: از این ۱۰۴ نفر مبتلا به بیماری کریمه کنگو بیش از ۴۷ درصد یعنی ۵۰ نفر در سیستان و بلوچستان مبتلا شده‌اند. همچنین ۸ نفر از فوتی‌ها مربوط به همین استان بوده‌اند. 

امیری در ارتباط با ابتلا به کریمه کنگو در فضای شهری گفت: ابتلای به این بیماری در شهرها معمول نیست. عمده افرادی که با دام سر و کار دارند در خطر ابتلا به این ویروس هستند. بیشترین آمار انتقال از دام به انسان بوده است. مبتلایان احتمالی در شهر ممکن است با فرد بیمار در تماس باشند که مربوط به خانواده مبتلایان یا پرسنل بیمارستانی است. برای افرادی که با افراد آلوده تماس ندارند، انتقال محتمل نیست. 

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی افزود: فرادی که شغلش مربوط به دام است، ممکن است از طریق مجاورت با دام یا گزش کنه‌ها مبتلا شوند. افرادی که در شهر هستند تنها ممکن است از طریق ذبح دام‌های غیرمجاز مبتلا شوند که ما معمولا چنین اتفاقی را داخل شهر نداریم. شهری‌ها اگر گوشت را از مکان‌های استاندارد تهیه کنند، هیچ مشکلی برای آنها پیش نخواهد آمد. 

کریم امیری گفت: به علت تمهیداتی که برای ایام اخیر (عید قربان و ماه محرم) به وسیله وزارت بهداشت وضع شد، ما از ۳۲ استان کشور به غیر از یک استان، هیچ مشکلی نداشتیم. تنها استان سیستان و بلوچستان مشکل ما است. به این دلیل که دام بصورت غیرمجاز از شرق وارد کشور می‌شود. بخصوص دام سبک اگرچه که دام سنگین هم وارد می‌شود. 

کریم امیری در پاسخ به این سوال که چرا حاجیان گوشت قربانیان خود را از عربستان به کشور نیاوردند؟ گفت: گوسفندانی که حاجیان در مکه و مدینه قربانی کردند از استرالیا آمده بود. گوسفندان استرالیا هم عاری از cchf یا ویروس کریمه کنگو هستند. اگر گوشت خود را می‌آوردند هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کرد. به نظر گوشت سالمی بود و می‌توانستند بیاورند. اما از طرفی ورود این گوشت‌ها شاید می‌توانست بیماری‌های دامی را وارد کشور کند. چون که کنترل لازم صورت نگرفته بود نیاوردن آنها بهتر بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز