خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان بوشهر مطرح کرد؛

اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از مهمترین طرح‌های سازمان منابع طبیعی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۴۱۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: یکی از مهمترین طرح‌هایی که در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به اجرا در آمده مطالعه و اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان است که در مدت برنامه اول تا ششم توسعه افزون بر یک میلیون و ۱۰۲ هزار هکتار از اراضی استان مطالعه شده است.

به گزارش ایلنا، عبدالحسین گرشاسبی افزود: در این خصوص بیش از ۸۶۲ مورد بند‌های خاکی، سنگی ملاتی در مناطق مختلف استان اجرا شده است.

وی گفت: اگر میانگین سالانه بارش‌ها در استان را ۲۵۰ میلی متر در نظر بگیریم افزون بر ۶ میلیارد مترمکعب حجم بارش استان می‌شود که اگر ۵۰ درصد این میزان تبدیل به روان آب شود ۳ میلیارد مترمکعب آب به صورت روان آب خواهیم داشت.

گرشاسبی اضافه کرد: از این میزان حجم بارش‌ها، و روان آب ها، با اجرای سد‌های آبخیزداری، در صورتی که همه سد‌هایی که مطالعات آن انجام شده به اجرا در آید افزون بر یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون مترمکعب روان آب را می‌توان استحصال کرد که با عملیات اجرایی که صورت گرفته و با فرض ۴ بار آبگیری بالغ بر ۱۳۵ میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بیان کرد: برهمین مبنا و با توجه به میزان بارش‌هایی که در سال ۱۴۰۱ داشتیم و مناسب بود ۸۰ میلیون مترمکعب آب بدست آمده در پشت سد‌ها های حوزه آبخیزداری بوده که نیاز است شماری از این سد‌ها که ۶۵ مورد است ترمیم شوند که اگر این اتفاق بیفتد بخشی از آبی که می‌تواند تجمع یابد و قابل استحصال است که از دسترس خارج می‌شود.

وی عنوان کرد: مجموع عملیات اجرایی که در حوزه آبخیزداری اتفاق افتاده شامل عملیات مکانیکی، بیومکانیک، بیولوژیک و مدیریت است که با اقدامات صورت گرفته افزون بر ۲۲ هزار و ۹۸۵ هکتار عملیات بیومکانیک انجام و بیش از ۹ هزار و ۹۰۱ هکتار عملیات بیولوژیک انجام شده که همه این عوامل و بارندگی‌هایی خوبی که داشتیم موجب شده و حجم آبی که در پشت سد‌ها داشتیم موجب شده پوش گیاهی بسیار مناسبی را در عرصه‌های مختلف داشته باشیم که موجب افزایش سبزینگی مراتع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز