خبرگزاری کار ایران

درآمد پایین استان قزوین را با تورم ۴۷/۵ درصدی مواجه کرد؛

بیش از دو هزار قزوینی در فقر مطلق هستند/ بوئین زهرا و آوج دارای بیشترین میزان افراد فقیر در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۸۷۷

قزوین ازجمله استانی‌هایی است که میزان تورم در آن بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد و همین موضوع اقتصادی مردم استان را با چالش‌های مختلفی مواجه کرده و براساس گفته کارشناسان اقتصادی یکی از علت‌های اصلی این موضوع سرانه درآمد پایین‌تر و نوع الگوی مصرف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، این روزها رفتن به بازار و خرید حتی  اقلام ضروری و کالاهای اساسی خانوار، چالشی مهم و جدی است.وضعیت گرانی و تورم، برخی اقلام را از سبد مصرف خانوارها بویژه در اقشار کارگری حذف کرده است.

باوجود اینکه تورم موضوعی ملی است اما براساس آمارها قزوین از استان‌هایی است که بیشتر با این موضوع درگیر شده است.

استاندار قزوین هم در جلسه استانی به این موضوع اشاره کرده و نهادهای اقتصادی را  موظف کرد تا علت‌های تورم بالا در استان را بررسی کرده و برای حل آن دنبال چاره باشند.اما گویا گوش شنوایی برای حل مشکلات اقتصادی مردم بویژه در استان قزوین وجود ندارد.

نوع کالاهای مصرفی عاملی تأثیرگذار در تورم بالا

علی حقیقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در باره عوامل موثر بر تورم گفت: عوامل موثری بر قیمت‌ها تاثیرگذار است، تورم در اقتصاد ایران مفهومی پولی است و منشاء شکل‌گیری آن هم افزایش حجم نقدینگی ناشی از کسری بودجه و سیاست‌های پولی بوده که به سمت تقاضا پیش رفته است.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: میزان تقاضا و مصرف در خانوارها را هم باید به عنوان یک عامل عمده درنظر گرفت، کالاهای مصرفی یکی از شاخص‌های تاثیرگذار در این حوزه است. 

وی با بیان اینکه میزان تورم در مناطق شهری و روستایی قزوین بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: اگر دامنه تغییرات را مد نظر داشته باشیم، در مناطق شهری ما در کل استان 10 واحد بین حداقل و حداکثر اختلاف وجود دارد و در مناطق روستایی این دامنه بازتر می‌شود و در آبان 1401 این عدد 12 بود؛ البته باتوجه به اینکه روستاها 20 درصد جمعیت کشور هستند، کانون قیمت‌گذاری و تقاضا در شهرها است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در نمونه‌گیری‌ها بیشتر روستاهایی بررسی شده که شبیه به شهرها هستند و صرفا هزینه‌هایی مانند حمل و نقل باعث قیمت‌های بالاتر است، البته شکاف در مناطق روستایی کشور درحال افزایش است.

پایین بودن سرانه درآمد قزوین نسبت به استان‌های همجوار

وی با اشاره به اینکه تورم در قزوین در ماه‌های اخیر تشدید پیدا کرده، عنوان کرد: عوامل به دو دسته بلند مدت و ماندگار و منطقه‌ای تقسیم می‌شود که الگوی مصرف و درآمد سرانه جامعه جزء عوامل بلند مدت است و ضریب الگوی مصرف در قزوین اهمیت دارد.

حقیقت ادامه داد: در استان قزوین به دلیل اینکه درآمد نسبت به سایر استان‌ها کمتر بوده و در نتیجه میل به مصرف در خوراکی‌ها بالاتر است درصورت تورم بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیریم و شاخص در مناطق روستایی 44 و در شهری 32 درصد است درصورتی که این میزان در میانگین کشوری 39.6 و 25 درصد است.

وی توضیح داد: بالا بودن سهم خوراکی‌ها شاخص رفاه است و جامعه‌ای که فقیرتر و با درآمد کمتر باشد سهم بیشتری از درآمد را صرف خوراکی می‌کند و استفاده از کالاهای فرهنگی یا آموزش در رده‌های بعدی قرار می‌گیرد و وضعیت در قزوین هم به این شکل است.

این پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: براساس آخرین آمار که در سال 99 اعلام شده، سرانه درآمد خانوارها در مناطق شهری و روستایی قزوین از استان‌های همجوار پایین‌تر بوده و نصف تهران و 70 درصد استان البرز است.

وی تاکید کرد: درواقع نوع الگوی مصرف در قزوین که خوراکی‌ها سهم بالاتری دارند باعث شده تورم هم از میزان بالاتری نسبت به سایر استان‌ها برخوردار است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: برخی موارد مانند تحریم و ارز در کل کشور تاثیر می‌گذارد اما در استانی مانند قزوین به دلیل شرایط موجود تاثیر بیشتری دارد و سیاست‌های منطقه‌ای هم یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار است.

پیش‌بینی کاهش سرعت رشد تورم در قزوین

وی ادامه داد: در تنظیم بازار اثرات اتفاقاتی که در استان رخ می‌دهد تا حدودی محدود است و نمی‌تواند کالایی را بسیار گران یا بسیار ارزان کند و صرفا می‌تواند وقفه ایجاد کرده و کنترل قیمت‌ها باعث شود در ماه‌های بعدی شاهد قیمت‌هایی کمتر باشیم.

این پژوهشگر اقتصادی اظهار کرد: شیب قیمت‌ها از خرداد ماه به سمت افزایش بود و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آینده تورم ماه به ماه و نقطه به نقطه کاهش پیدا کند و جهت‌گیری قیمت‌ها به سمت کاهش نرخ رشد تورم است و سرعت رشد می‌تواند کاهش پیدا کند.

وی درباره شرایط تنظیم بازار هم گفت: معمولا در سطح کشور روش‌های نظارت پرهزینه است و همین اثربخشی را کاهش می‌دهد و با نظارت نمی‌توان قیمت‌ها را به طور دایم ثابت نگه داشت؛ درواقع تنظیم بازار به معنی تعیین قیمت در بازار نیست و صرفا می‌تواند مقطعی در روند سرعت قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

حقیقت درباره رابطه با تولید و تورم در استان گفت: کالاهایی که در استان مصرف می‌شوند و تولید استان هستند صرفا 1.5 درصد است و بقیه کالاها خارج از استان تامین می‌شود و بنابراین نمی‌توان تولید و سرمایه‌گذاری در استان را به عنوان عامل موثری در میزان تورم درنظر گرفت، البته صرفا در برخی کالاها مانند مرغ که قزوین نقش تعیین کننده دارد می‌توان با توزیع در بازار قیمت‌ها را کنترل کرد.

تورم 47.5 درصدی در قزوین

بیش از دو هزار قزوینی در فقر مطلق هستند/ بوئین زهرا و آوج دارای بیشترین میزان افراد فقیر در استان

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین هم درباره شاخص تورم گفت: میزان تورم 12 ماه منتهی به آبان ماه در استان قزوین 47.5 است درحالی که میزان تورم در سطح کشور 44 درصد است.

منوچهر حیاتی ادامه داد: میزان تورم در سال جاری در استان رو به افزایش بوده و بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

وی عنوان کرد: مناطق روستایی استان نسبت به مناطق شهری دارای تورم بیشتری هستند به طوری که تورم در مناطق روستایی 52.7 و در مناطق شهری 46.1 بوده است.

بیش از دو هزار قزوینی در فقر مطلق هستند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین هم درباره وضعیت اقتصادی مردم استان و افرادی که در فقر مطلق قرار دارند گفت: درحال حاضر در استان بیش از دو هزار نفر دارای فقر مطلق شناسایی شده‌اند که بیشتر آن‌ها در رده‌های سنی میانسال و سالخورده قرار دارند و سه شهرستان قزوین، بوئین زهرا و آوج به تناسب جمعیت، بیشترین میزان افراد دارای فقر مطلق را به خود اختصاص داده‌اند.

عین الله کشاورز ترک ادامه داد: پس از اینکه غربالگری صورت گرفت مبلغ و کمک معیشتی برای سه ماه به آن‌ها پرداخت خواهد شد و پس از آن توانمندکردن در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: البته هنوز آیین‌نامه مربوط به طرح فقر مطلق ابلاغ نشده و هنوز در مرحله شناسایی قرار داریم و همه مسیر طی نشده است، باوجود این قزوین در شناسایی این افراد جزء استان‌های پیشرو است.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز