خبرگزاری کار ایران

علی دینی ترکمانی:

بخشی از جامعه درگیر فقر معیشتی است

کد خبر : ۱۷۰۳۱۰

کاری کرده‌ایم که حتی آنهایی که درآمد بالایی دارند درگیر فقر ذهنی شده‌اند و احساس می‌کنند وقتی سبد کالایی توزیع می‌شود، باید دنبالش بروند

یک استاد دانشگاه گفت: کاری کرده‌ایم که حتی آنهایی که درآمد بالایی دارند درگیر فقر ذهنی شده‌اند و احساس می‌کنند وقتی سبد کالایی توزیع می‌شود، باید دنبالش بروند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی دینی ترکمانی در برنامه مناظره در مورد سبد کالا و یارانه نقدی، گفت: برخی اظهارات مبنی بر اینکه یارانه نقدی موجب افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود، ‌سوءتفاهم است چرا که پرداخت پول نقد و سبد کالا از منظر بار بودجه‌ای برای دولت هیچ تفاوتی ندارد و سبد کالا ترکیب هزینه‌های مصرفی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه از منظر اقتصادی ارائه پول نقد به مردم بهتر است گفت: پول نقد قدرت خرید مردم را محدود نمی‌کند، اما سبد کالا قدرت انتخاب را محدود می‌کند. اما در صورتی که سرپرست خانواری از منابع نقدی دریافتی سوءاستفاده کند، مثلا بابت اعتیاد این مبالغ را هزینه کند، می‌توان نتیجه گرفت که سبد کالا بهتر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر در منطقه‌ای از کشور تبعیض جنسیتی وجود داشته باشد، قطعا سبد کالا بهتر است، چرا که ممکن است وجه نقد به پسران خانواده بیشتر ارائه شود.

وی با اشاره به تورم موجود در کشور گفت: با توجه به تورم ۶۰ درصد از قدرت خرید ۴۵ هزار و پانصد تومانی کاهش یافته است، بنابراین اگر ترکیب سبد کالا تغییر نکند، قطعا از پول نقد بهتر است. البته ترکیب میزان سبد‌ کالا نباید کاهش یابد و توزیع آن باید مدیریت شود.

وی تاکید کرد: در انتخاب بین بن کالا و سبد کالا از نظر اینجانب بن کالا بهتر است، زیرا درجه کارایی بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نحوه توزیع سبد کالا که سال گذشته رخ داد، زیبنده جامعه ما نبود، اظهار داشت: اینکه مردم از سر کول هم بالا بروند و حتی یکی، دو نفر هم کشته شوند درست نیست.

وی افزود: متاسفانه بخشی از جامعه درگیر فقر معیشتی است که درصدش زیاد است.

دینی ترکمانی گفت: کاری کرده‌ایم که حتی آنهایی که درآمد بالایی دارند درگیر فقر ذهنی شده‌اند و احساس می‌کنند وقتی سبد کالایی توزیع می‌شود، باید دنبالش بروند، در حالی که در کشورهای دیگر این قشر مناعت طبع دارند و غرور اجتماعی‌شان له نشده است که این به مدیریت‌های ما برمی‌گردد.

این اقتصاددان با اشاره به رشد اقتصادی ترکیه گفت: الان تولید ناخالص ملی کشور ترکیه ۱۲۰۰ میلیارد دلار است، در حالی که رشد اقتصادی ما طی سال گذشته منفی ۵.۸ درصد بوده و حدود ۵۵۰ میلیارد دلار است. در حالی که جمعیت هر دو کشور یکی است و اقتصاد ما با اقتصاد نفت است، در حالی که ترکیه نفتی هم ندارد و سرانه درآمد مردم آن دو برابر ما است.

دینی ترکمانی با بیان اینکه بحثما مربوط به این دولت و آ‌ن دولت نیست، گفت: برخلاف آنچه در قانون برنامه‌های توسعه آمده اقدام جدی نکرده‌ایم و ضریب جینی ما ۴۱ تا ۴۲ صدم است، در حالی که در هلند و سوئد ۲۰ تا ۲۵ صدم است و ما اسم آنها را سرمایه‌گذاری می‌نامیم، اما در حقیقت بازار اجتماعی‌گرا هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز