خبرگزاری کار ایران

مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس:

فروش آرد یارانه ای با هر قیمتی ممنوع است/ فروشگاه‌ها حق بسته بندی و عرضه نان را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۸۲۸

مدیرکل غله و بازرگانی استان فارس گفت: فروش آرد یارانه ای با هر قیمتی ممنوع است و چنانچه نانوایی ها بخشی از سهمیه آرد یارانه ای خود را به شکل آزاد بفروشد تخلف است و با متخلفان برخورد می شود.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی امروز 16 آذر در نشست خبری از سلسله نشست مدیران پاسخگو با بیان اینکه برخی فروشگاه‌ها اقدام به خرید نان از نانوایی ها کرده و سپس به شکل بسته بندی و با قیمتی بالاتر به مردم می فروشند، تصریح کرد: این مورد تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می شود.

جمالی افزود: نانی که در نانوایی ها عرضه می شود نان یارانه ای است و باید با همان قیمت مصوب به دست مصرف کننده برسد و بنابراین نه نانوایی ها حق دادن نان به فروشگاه‌ها را دارند و نه فروشگاه‌ها حق بسته بندی و عرضه چنین نان هایی را دارند.

مدیر کل غله استان فارس با اشاره به اینکه کیفیت آرد تولیدی در این استان مطلوب است، خاطرنشان کرد: برای نظارت بر تولید آرد مطلوب، اداره کل غله، اداره کل استاندارد و دانشگاه علوم پزشکی به شکل هفتگی از کارخانه های تولید آرد بازرسی کرده و آرد تولیدی آنها را هم به لحاظ کمی و هم کیفی مورد بررسی قرار می دهند.

جمالی گفت: چنانچه نانوایی ها نسبت به کیفیت آرد گلایه داشته باشند آن آرد در واحد آزمایشگاهی مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه حق با نانوایی بوده و آرد فاقد کیفیت باشد به کارخانه تذکر داده می شود تا کیفیت آرد خود را به حد مطلوب برساند.

وی با اشاره به اینکه   برای جلوگیری از بروز تخلفات در حوزه تولید و عرضه آرد و نان نیازمند اجرای کامل طرح کارتخوان هوشمند هستیم، ابراز کرد: تا زمانی که این کارتخوان ها به شکل کامل به سامانه فروش آرد متصل نشود نمی توان تخلفات را نیز کاملا کنترل کرد.

وی افزود: قطعا با تکمیل طرح در این زمینه شاهد کاش تخلفات و حصول نتایج مطلوب خواهیم بود.

تامین آرد با ۱۷ کارخانه موجود در استان صورت می پذیرد

وی با اشاره به تکلیف این اداره کل برای تامین کالاهای اساسی بر اساس قانون گفت: تامین عمده کالاهای گندم، برنج، روغن، شکر تامین آن به عهده اداره غله است که تابع ادارات بازرگانی هستند و کمبودهای کالاهای اساسی  توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و یا خریداری از خارج کشور تامین می شود.

به فعالیت ۳ هزار و ۴۰۰ نانوایی در سطح استان بیان کرد: تامین آرد مورد نیاز با ۱۷ کارخانه موجود در استان صورت می پذیرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 14 هزار تن گندم ‌به ارزش 2 هزار و 580 میلیارد تومان خریداری شد، ابراز کرد: امسال نیز پنج هزار و 671 میلیارد تومان گندم خریداری شد که  تقریبا بیش از 2 برابر رشد داشته است و  نشان از نگاه حمایتی دولت به بخش کشاورزی است.

جمالی با اشاره به خرید  دانه های روغنی نیز گفت:  یک هزار و 866 تن به ارزش 19 میلیارد و 609 میلیون تومان خریداری شد.

به گفته وی خرید گندم  495 هزار و 835  تن به ارزش ۵ هزار و 671 میلیارد تومان در سال جاری انجام شد و همچنین ۵ هزار و 32 و تن کلزا به ارزش 115 میلیارد و 356 میلیون تومان خرید شده است.

مدیر کل غله و امور بازرگانی فارس با اشاره به اینکه قیمت گندم به 11 هزار و 500 تومان در هر کیلوگرم رسیده است، یادآور شد: سال گذشته قیمت هر کیلو گندم حدود ۵هزار و 500 تومان بود همچنین  هر کیلو کلزا  به 23 هزار تومان رسیده است وکه سال گذشته هر کیلو 11 هزار تومان بود.

جمالی با اشاره به اینکه کشت قراردادی کشاورزی  یک طرح مترقی محسوب می شود و در هفت استان به صورت پایلوت شروع شده است، عنوان کرد:  امسال به کل کشور تسری پیدا کرد و  در این طرح یارانه بذر و کود به کشاورزان ارائه می شود و این باعث می شود دلال ها و واسطه ها حذف می شوند و با اجرای این طرح کشاورزان دغدغه خاطری را نخواهد داشت و کشاورزان ما در این طرح خدمات می گیرند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200 هزار تن گندم وارداتی برای تامین نیاز و کسری مصرفی داشته ایم، اظهار کرد: در سال گذشته حدود 550 هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی های استان توزیع شد.

جمالی با اشاره به اینکه انبارهای شکر هم پر هستند، اضافه کرد: کارخانجات شکر در خال تصفیه شکر خام هستند و تبدیل به شکر سفید و 30 هزار تن شکر توسط کارخانجات تصفیه می شود.

تمامی نانوایی های استان مجهز به دستگاه پوز هستند

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  در پاسخ به پرسش خبرنگاران با اشاره به اینکه با پرداخت یارانه  کالا دونرخی و چندنرخی می شود و باعث ورود دلال ها به این حوزه می شود، عنوان کرد:  کالایی که دولت یارانه می دهد که به دست مصرف کننده اصلی برسد از مسیرخود خارج می شود  و هرچه یارانه بیشتری اختصاص دهد تفاوت با بازار بیشتر می  شود انگیزه دلالان برای ورود و خارج کردن از مسیر کالا بیشتر می شود.

جمالی افزود:  لذا دولت باید این شیوه پرداخت یارانه را تغییر می داد که یکی از روش ها افزایش حجم یارانه پرداختی بود که در جایی این افزایش امکان پذیر نبود و برای دولت حجم سنگینی می شد.

به گفته جمالی در نهایت دولت تصمیم گرفت این یارانه را مستقیم به مردم بپردازد و این کار انجام شد و در یارانه پرداختی به واحدهای نانوایی آرد و نان،  وزارت اقتصاد و دارایی مکلف شد طراحی را برای هدفمندسازی یارانه ارد و نان مشخص کند و پوزهای هوشمند نصب شود.

جمالی خاطرنشان کرد: در پرداخت یارانه به این شکل که یارانه آرد از مصرف کننده به تولید کننده برسد و نانوا براساس تولید روزانه مابتفاوت آرد یارانه ای با قیمت تمام شده ارد پرداخت کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس  با اشاره به اینکه پوزهای هوشمند در واحدهای نانوایی نصب شد اما این طرح هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، تصریح کرد:  بنا شد استان قزوین به عنوان پایلوت باشد و ایرادات گرفته شود و به کل استان ها تعمیم داده شود.

جمالی افزود: پوزهای هوشمند در همه واحدهای نانوایی استان نصب شده است و توسط کارگروه رصد و پایش با مسئولیت استانداری رصد می شود و اگر انحرافی باشد به نانوا پیامک ارسالو  بررسی می شود.

جمالی با اشاره به اینکه  در خرید تضمینی گندم در سال های گذشته قیمت پایین بود و کشاورزان تمایلی نداشتند، یادآور شد:  سال گذشته دولت قیمت گندم را ۲ برابر افزایش داشت و لذا  فروش تضمینی گندم بهبود یافت.

نرخ نان کامل هنوز تعیین نشده است

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: با توجه به خواص بیشتر نان کامل و سبوس دار نسبت نان های معمولی و دارای سبوس کمتر، نانوایی های شیراز به سمت پخت نان کامل می روند.

جمالی با اشاره به اینکه در فرایند تولید آرد نان کامل، سبوس گیری کمتری از آرد انجام می شود و در نتیجه نان دارای خواص غذایی بیشتری است، بیان کرد: در گام نخست از میان یک هزار و ۳۰۵ نانوایی فعال در شهر شیراز، ۱۷ نانوایی اقدام به پخت نان کامل می کنند و به مرور و با افزایش خطوط تولید آرد مخصوص اینگونه نان ها بر تعداد نانوایی ها افزوده خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر در یکی از کارخانه های تولید آرد استان خط تولید آرد فاقد هرگونه مشتقات و با حداقل جداسازی سبوس راه اندازی شده که آرد مورد نیاز این نانوایی ها را تامین می کند.

جمالی گفت: روند تولید آرد در این کارخانه به شکل مستمر و زیر نظر استانداری، دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و اداره کل غله رصد و انجام شد و در نهایت به تولید یک آرد مطلوب منتهی گردید.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به اینکه نرخ نان کامل هنوز تعیین نشده است، یادآور شد: با توجه به اینکه روند پخت نان کامل طولانی تر از نان معمولی است در نتیجه تولید نانوایی را کاهش خواهد داد و همچنین برای پخت آن نیاز به کارگران تخصصی است لذا قیمت آن نیز بیشتر از نان معمولی خواهد بود.

جمالی با بیان اینکه قیمت هر کیلو گرم نان لواش ۲ هزار و ۹۳۰ تومان است، ابراز کرد: این بدان معنا است که تولید هرکیلو گرم آرد برای دولت ۱۲ هزار تومان هزینه در بر دارد که در مقایسه با قیمت نانی که به دست شهروندان می رسد دولت ۹۴ درصد یارانه در این بخش پرداخت می کند.

وی گفت: با این اوصاف می توان ادعا کرد که شاید نانی که در کشور ما تولید و به دست مصرف کننده می رسد ارزان ترین نان در دنیا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز