خبرگزاری کار ایران

یک مسئول:

کانون‌های فرسایش بادی علت 85 درصد آلودگی هوا در سمنان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۱۲۱۹

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان، گفت: علت 85 درصد از آلودگی هوا در استان کانون‌های فرسایش بادی با منشاء طبیعی است.

به گزارش ایلنا، مجتبی قندالی با بیان اینکه از اول سال جاری طبق پایش ایستگاه‌های ثابت سنجش آلودگی هوا، 5 روز ناسالم در استان وجود داشته است، افزود: سمنان با قرار گرفتن در منطقه کویری و بیابانی مستعد فرسایش‌های بادی و ریزگردها است.

وی با بیان اینکه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی یکی از مکان‌های ایجاد گردوغبار است، اظهار کرد: هنگام سرد شدن هوا با قرار گرفتن یک لایه سرد بر روی لایه گرم  با از بین رفتن حالت عادی وارونگی هوا، آلودگی نمی‌تواند به سمت بالا حرکت کند و در جایی ثابت شود بنابراین حجم آلاینده ها به سمت بالا می آید و شرایط هوا به سمت ناسالم می رود.

قندالی با اشاره به اینکه 85  درصد علت آلودگی هوا ذرات گرد وغبار با منشاء طبیعی و 15 درصد مربوط به صنایع است، گفت: به دلیل وجود کانون‌های فرسایش بادی در جنوب شرق سمنان میزان آلودگی هوا در شهر سمنان  وضعیت بدتری نسبت به دیگر مناطق استان دارد و کارخانجات گچ مومن آباد نیز به علت نزدیکی به سمنان در این آلودگی نقش دارند.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان احتراق ناقص سوخت را از دیگر دلایل آلودگی هوای داخل شهرها برشمرد و افزود: وقتی سوخت داخل موتور احتراق پیدا می کند ازت موجود در هوا به اکسید نیتروژن تبدیل می شود و به ویژه هنگام هوای سرد غلظت آن بالا می رود و این یکی از دلایل آلودگی هوا است؛ از طرفی طبق قانون، کیفیت سوخت باید یورو4 باشد که در حال حاضر این قانون به علت کمبود ظرفیت تولید فقط در کلان شهرها اجرا می شود و برخی خودروهای فاقد معاینه فنی هم به علت نداشتن سوخت استاندارد و تردد در شهر باعث ایجاد دود و آلودگی هوا می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز